ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کواکبیان:‌ مجلس به «پتروشیمی‌گیت» واکنش نشان دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی خواهان واکنش مجلس به ماجرای اختلاس شرکت پتروشیمی و ورود کمیسیون‌های مربوطه به بررسی این فساد مالی شد.

افراد درگیر در پرونده «ارزهای پتروشیمی» به شرکت در یک تخلف مالی به ارزش بیش از شش میلیارد یورو متهم شده اند؛ رقمی آن‌چنان بزرگ که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواهان واکنش هرچه سریعتر مجلس شورای اسلامی به آن شده است.

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

مصطفی کواکبیان یکشنبه ۱۹ اسفند خواهان واکنش مجلس به ماجرای اختلاس شرکت پتروشیمی و ورود کمیسیون‌های مربوطه به بررسی این فساد مالی شد.

او در تذکری در جلسه علنی مجلس گفت:‌ «شرکت پتروشیمی‌گیت بیش از ۷ میلیارد دلار اختلاس کرده است که لازم است مجلس نسبت به آن واکنش نشان دهد.» پتروشیمی‌گیت به معنای «رسوایی پتروشیمی» است و نام یک شرکت؛ اصطلاحی است که کاربران فضای مجازی در اشاره به اختلاس این شرکت در دوران دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران به کار می‌برند.

هرچند کواکبیان از اختلاس هفت میلیارد دلاری حرف می‌زند، قاضی پرونده گفته است که بحث تصاحب منافع این میزان پول در کار است (که برای هر فرد به چندین میلیون دلار می‌رسد)، و نه تصاحب کل پول.

یک گروه ۱۴ نفره ــ که شش تن از آنها خارج از ایران زندگی می‌کنند ــ به اتهام انتقال ندادن درآمدهای ارزی حاصل از فروش محصولات پتروشیمی محاکمه می‌شوند.

در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «فساد در پتروشیمی» که روز شنبه ۱۸ اسفند، در تهران و به ریاست قاضی اسدالله مسعودی برگزار شد، رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و متهم ردیف اول این پرونده، با رد اتهام‌هایش گفت با تشکیل این پرونده «یک سری از مهره‌ها» در دور زدن تحریم‌ها سوختند.

یکی از متهمان جنجالی این پرونده مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا است: همسر مهدی خلجی، از چهره‌های «اپوزیسیون» و عضو انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک که از مدافعان تحریم است.

او در یادداشتی به برجسته‌شدن نام همسر و خودش در این پرونده اعتراض کرده، تأکید کرده که خود نقشی در این پرونده ندارد و نوشته که «آن‌چه منابع رسمی قضائی می‌گویند با آن‌چه غوغاپیشگانِ فضای مجازی وانموده‌اند، تفاوتی فاحش دارد.»

بنا بر گزارش‌ها مرجان شیخ‌الاسلامی مدیرعاملی دو شرکت دینز و هترا تجارت را در ترکیه در اختیار داشته. او و همسرش شرکت «مرکز ایده برای هنرها و فرهنگ» را ژوئیه ۲۰۱۴ به راه انداختند. مجوز این شرکت ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۷ لغو شد.

وب‌سایت محافظه‌کار «بولتن‌نیوز» ۱۸ مرداد سال گذشته در مطلبی با عنوان فرعی «قابل توجه نهادهای نظارتی» گزارش داده بود که مرجان شیخ‌الاسلامی با شرکت مهندسی نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران برای دور زدن تحریم‌ها همکاری داشته است، اما به دلیل «عقد قراردادهایی که انجام نداده، رقم عمده‌ای به قرارگاه بدهی دارد» و به کانادا گریخته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.