ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«پارچه‌های قاچاق در یکشنبه‌بازار مشهد دارای آلودگی میکروبی است»

اغلب خریداران پارچه‌های قاچاق افراد بی‌بضاعت هستند که توان مالی خرید پارچه‌های «درجه یک و ایده‌آلی» را ندارند که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد عرضه اجناس خارجی قاچاق در یکشنبه بازار مشهد، پایتخت خراسان رضوی را مشکل‌زا دانسته است. مجید شادمهر با زبانی مهاجرستیزانه مدعی است که این اجناس احتمالاً دچار «آلودگی میکروبی» هستند، تولید داخلی را با عرضه کالاهای قاچاقی تضعیف می‌کنند، و «افغانستانی»ها فروشنده‌ی آنها هستند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد پارچه‌های قاچاق ممکن است آلودگی میکروبی داشته باشند ــ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد گفته است که «عرضه جنس‌‎ قاچاق در یکشنبه بازار موجب سردرگمی و مشکلات برای مردم شده است.»

شادمهر به ایسنا گفته است که اجناس ارائه شده در یکشنبه‌بازار «نه از نظر اتحادیه و نه از نظر مسائل بهداشتی مورد تایید نیست.»

او گفته است اغلب خریداران این کالاها افراد بی‌بضاعت هستند که توان مالی خرید پارچه‌های «درجه یک و ایده‌آلی» را ندارند که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد، دو نوع جنس در یکشنبه‌بازار ارائه می‌شود؛ پارچه ایرانی و خارجی: «پارچه ایرانی اغلب تولید خود ما بوده و شرکت آن معلوم است، اگر اشکال و ایرادی داشته باشد، قابل اعتراض بوده و عموما از نظر میکروبی قابل قبول است و مشکل حاد پوستی و بهداشتی ندارد.»

او در خصوص اجناس خارجی اما چند مشکل را برشمرده است:

«اول اینکه ممکن است به دلیل آلودگی‌ها موجب بیماری افراد شود، دوم اینکه اجناس همه به صورت قاچاق وارد می‌شوند و جنس قاچاق که وارد مجموعه اجناس یک کشور شود، ناخودآگاه موجب می‌‎شود که محصولات داخلی نتوانند با آن رقابت کنند و به تولیدات داخلی ما ضربه می‌زند و سومین مشکل این است که اغلب افرادی که این اجناس را در یکشنبه‌بازار عرضه می‌کنند، افغانستانی هستند که ما این موضوع را به شهرداری و سازمان صنعت و معدن اعلام کردیم.»

مشخص نیست که آیا فرد یا افرادی به خاطر استفاده از این پارچه‌ها دچار بیماری شده اند. به‌علاوه، مرتبط دانستن بیماری با مهاجران و پناهجویان ــ شهروندان افغانستان در نمونه ایران ــ نمونه‌ای از تعصب‌های نژادپرستانه است.

یک تیر و دو نشان: برخورد با قاچاق و کارگران افغان

شادمهر گفته است که کارگران افغانستانی‌ جنس‌های آلوده خود را به مجموعه می‌آورند و از شهرداری خواسته برخورد جدی‌تری با آنها داشته باشد.

این در حالی است که قاچاق‌ کالا و اجناس از سوی هر دو گروه قاچاقچیان ایرانی و افغانستانی می‌تواند رخ دهد، و کالاهای قاچاق خارجی به دست فروشندگان ایرانی نیز عرضه می‌شود.

در چند سال اخیر شرایط کارگران خارجی در ایران سخت‌تر شده است. به همین دلیل آنها به کارهای غیرقانونی از جمله خرده فروشی کالاهای قاچاق روی آورده‌اند.

کاهش اشتغال مهاجران یکی از سیاست‌های دولت حسن روحانی برای بهبود وضعیت اشتغال است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از چهار سال قبل به صورت علنی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای اشتغال مهاجران به اجرا گذاشت.

اما پدیده قاچاق در ایران عمری درازتر از آن دارد که مهاجران افغان عامل آن شناخته شوند. قاچاق بخش نسبتاً قابل توجهی از کالاهای مصرفی ایرانیان را تامین می‌کند.

خبرگزاری میزان در شهریور ۹۴ گزارش داده بود که بیش از یک سوم تجارت ایران را قاچاق تشکیل می‌دهد. گفته می‌شود قاچاق کالا در ایران در طول سه دهه منتهی به سال۱۳۹۳ حدود ۱۶ برابر رشد داشته است.

به گفته حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال۱۳۹۲ حجم قاچاق کالا در ایران ۲۰میلیارد دلار برآورد شده که دو برابر بودجه عمرانی کشور بوده است. همچنین بر اساس گزارش رئیس سازمان تعزیرات حکومتی قاچاق کالا در ایران در سال ۱۳۹۴ در مجموع حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار برآورده شده که حدود سه میلیارد دلار گوشی موبایل، ۲/۷میلیارد دلار البسه و پارچه، دو میلیارد دلار لوازم خانگی،۱/۱میلیارد دلار لوازم آرایشی و ۸۰ هزار قلم کالا و تجهیزات پزشکی را دربرمی‌گرفته است.

برخورد با قاچاق کالا یکی از اقدامات فوری و عاجل دولت فعلی برای مقابله با بحران اقتصادی و معضل بیکاری است. حدود دو ماه پیش سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز برخورد با عرضه پوشاک قاچاق در واحدهای تجاری خبر داده و گفته با این برخوردها، خطرپذیری عرضه پوشاک قاچاق بالا رفته و به نوعی از تولید داخل حمایت می‌شود.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.