ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش سیپری: افزایش ۷۸ درصدی صدور سلاح به خاورمیانه

آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین ۷۵ درصد از بازار سلاح در جهان را در اختیار گرفته‌اند. تولید تسلیحات در چین پیشرفت چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش موسسه سیپری، در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، ۵ کشور بیش از ۷۵ درصد از صادرات سلاح در جهان را به عهده داشتند: آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین. بیشترین میزان سلاح هم به خاورمیانه و به ویژه به عربستان سعودی صادر شده است.

سیپری: سلاح‌هایی که آمریکا تولید می‌کند و در اختیار خریداران قرار می‌دهد، معمولاً سلاح‌های پیشرفته‌اند: جنگنده‌های شکاری، موشک‌های برد کوتاه و سلاح‌های بالستیک و بمب‌های هوشمند (عکس: توییتر)

پارلمان سوئد مؤسسه سیپری را بنیان گذاشته و بودجه آن را هم دولت سوئد در همکاری تنگاتنگ با سازمان ملل و اتحادیه اروپا تأمین می‌کند. این مؤسسه سال‌هاست که اطلاعات لازم درباره صدور سلاح را از سراسر جهان گردآوری می‌کند و در اختیار پژوهشگران، سیاستمداران و رسانه‌ها قرار می‌دهد. صدور سلاح هر سال نوسانات زیادی دارد. به همین سبب مؤسسه سیپری هر پنج سال یک بار آمار صادرات سلاح را منتشر می‌کند. به این ترتیب شاخص‌های قابل اتکاتری از حجم تسلیحاتی که در جهان تولید و خریداری می‌شود به دست می‌آید.

بر اساس پژوهش اخیر سیپری، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ حجم صدور سلاح به جهان در مقایسه با پنج سال قبل به میزان ۸ درصد افزایش یافته است. مهم‌ترین کشورهای واردکننده سلاح عبارت‌اند از عربستان سعودی، هند، مصر، استرالیا و الجزایر.

صدور سلاح به خاورمیانه در پنج سال گذشته دو برابر شده است. در سایر مناطق جهان اعم از آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و اقیانوسیه و اروپا واردات سلاح کاهش پیدا کرده.

— SIPRI (@SIPRIorg) 11. März 2019

ایالات متحده آمریکا

در هیچ کشوری به اندازه آمریکا سلاح تولید نمی‌شود. بر اساس گزارش سیپری میزان تولید سلاح در آمریکا همچنان رو به افزایش است.

۳۶ درصد کل سلاح‌های جهان ساخت آمریکاست. در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، ۳۰ درصد سلاح‌های جهان در آمریکا تولید می‌شد.

بیشترین میزان سلاحی که در آمریکا تولید می‌شود، به خاورمیانه صادر می‌گردد.

بر اساس گزارش سیپری آمریکا در پنج سال گذشته، به ۹۸ کشور جهان سلاح صادر کرده. سلاح‌هایی که آمریکا تولید می‌کند و در اختیار خریداران قرار می‌دهد، معمولاً سلاح‌های پیشرفته‌اند: جنگنده‌های شکاری، موشک‌های برد کوتاه و سلاح‌های بالستیک و بمب‌های هوشمند.

روسیه:

با فاصله زیادی از آمریکا، روسیه دومین تولیدکننده سلاح در جهان است. ۲۱ درصد سلاح‌هایی که به جهان صادر می‌شوند، ساخت روسیه‌اند. با این‌حال در پنج سال گذشته، تولید سلاح در روسیه به میزان ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده. علت آن هم این است که ونزوئلا و هند از میزان واردات سلاح خود از روسیه کاسته‌اند.

آلمان و فرانسه

هر دو این کشورها بیش از ۶ درصد در بازار سلاح در جهان سهم دارند. کره جنوبی، یونان و اسرائیل مهم‌ترین مشتریان سلاح‌های آلمانی‌اند. آلمان در پنج سال گذشته صدور سلاح به مصر را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

مصر مهم‌ترین مشتری سلاح‌های فرانسوی هم هست. بعد از مصر هند و عربستان سعودی از خریداران عمده سلاح‌های ساخت فرانسه‌اند.

چین

چین در مقایسه با کشورهای دیگر سهم نسبتاً کمی از بازار سلاح دارد: حدود پنج درصد و با این‌حال میزان صدور سلاح از چین ۱۹۵ درصد افزایش یافته و همزمان واردات سلاح در این کشور ۷ درصد کاهش پیدا کرده. مؤسسه سیپری در پژوهش اخیر خود به این نتیجه رسیده که چین در زمینه تولید سلاح به پیشرفت‌های آشکاری دست یافته است.

خاورمیانه

واردات سلاح در خاورمیانه در ۵ سال گذشته بیش از ۸۷ درصد افزایش یافته است. عربستان سعودی هم بزرگ‌ترین واردکننده سلاح از جهان است. واردات سلاح در این کشور در پنج سال گذشته ۱۹۲ درصد افزایش پیدا کرده.

— SIPRI (@SIPRIorg) 11. März 2019

مهم‌ترین صادرکنندگان سلاح به خاورمیانه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه‌اند. مصر با افزایش ۲۰۶ درصدی واردات سلاح در جایگاه سوم خریداران سلاح در خاورمیانه قرار دارد.

هفته گذشته دو سازمان حقوق بشری در پژوهشی در ۱۲۸ صفحه اعلام کردند که بمب‌ها و مهمات ساخت ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در جنگ داخلی یمن جان بیش از هزار نفر از غیرنظامیان این کشور از جمله زنان و کودکان را گرفته است. این گزارش همزمان با تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای منع قانونی صدور سلاح به عربستان سعودی و خاتمه دادن به جنگ داخلی یمن منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    همانکه سلاح می سازد و می فروشد خود می داند که چگونه جرقه آتش را هم روشن کند. بدا بحال امثال مغز فندقی هایی که نشان ذولفقار می دهند و خود هیزم این آتش اند.