ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: حمایت دیپلماتیک بریتانیا وضعیت زاغری را تغییر نمی‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید اقدام بریتانیا در اعطای حمایت دیپلماتیک از نازنین زاغری  «به‌هیچ عنوان سازنده و مثبت» نیست و «اگر شرایط را پیچیده‌تر نکند، قطعاً ساده‌تر نیز نخواهد کرد».

در واکنش به اعطای «حمایت دیپلماتیک» بریتانیا به نازنین زاغری - راتکلیف، شهروند ایرانی - بریتانیایی زندانی در تهران، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که چنین اقدامی به خودی خود هیچ وضعیت حقوقی جدیدی ایجاد نمی‌کند و ممکن است شرایط را پیچیده‌تر هم بکند.

نازنین زاغری - رتکلیف ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه ۲۱ اسفند در ارتباط با اعطای «حمایت دیپلماتیک» به نازنین زاغاری از سوی دولت بریتانیا گفت این اقدام «به خودی خود هیچ وضعیت حقوقی جدیدی چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و صرفاً منعکس‌کننده یک تصمیم سیاسی از سوی دولت بریتانیا است که حتی خلاف مواضع صریح حقوقی خود این کشور در مراجع بین‌المللی است.»

وزارت خارجه بریتانیا پنج‌شنبه ۱۶ اسفند / ۷ مارس با انتشار بیانیه‌ای از اعطای حمایت دیپلماتیک بریتانیا به نازنین زاغری خبر داد و گفت این اقدام به این معناست که جمهوری اسلامی ایران تعهدات بین‌المللی خود در رفتار با نازنین زاغری را نقض کرده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در این‌باره گفت: «تصمیم من [برای اعطای حمایت دیپلماتیک به نارنین زاغری] گام دیپلماتیک مهمی است و حاوی این پیام برای تهران است که رفتارش کاملاً اشتباه است.»

بهرام قاسمی افزود: «فارغ از این‌که ایشان (نازنین زاغری) تابعیت دیگری داشته یا نه، و فارغ از قوانین و مقررات ایران در خصوص مقوله تابعیت و تابعیت مضاعف، خانم زاغری لااقل در همه فعالیت‌ها، ترددها و مراودات خود در ایران همواره به‌عنوان شهروند ایرانی ظاهر شده است.»

او ضمن بیان این‌که وزارت خارجه ایران در حال بررسی جنبه‌های حقوقی و سیاسی تصمیم دولت بریتانیاست، گفت: «آن‌چه مسلم است این‌که اقدام دولت بریتانیا فاقد حسن نیت بوده و به هیچ عنوان سازنده و مثبت تلقی نمی‌شود و اگر شرایط را پیچیده‌تر نکند، قطعاً ساده‌تر نیز نخواهد کرد.»

نازنین زاغری - رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. سپاه پاسداران او را به همکاری با نهادهای مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم کرده و دادگاه نیز او را به پنج سال حبس محکوم کرده است. نازنین زاغری این اتهامات را رد کرده است. در سال‌های گذشته تلاش‌های دولت بریتانیا برای آزادی او بی‌ثمر مانده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روند دادرسی از نازنین زاغری را ناکافی دانسته و مقامات قضائی جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که از دسترسی نازنین زاغری به خدمات درمانی جلوگیری می‌کنند.

با این حال بهرام قاسمی می‌گوید:

«پرونده خانم زاغری به لحاظ اصول دادرسی به نحوی عادی و با رعایت جمیع قوانین و مقررات در مراجع قضائی ذیربط مورد رسیدگی قرار گرفته و ایشان به‌عنوان یک ایرانی چه در طول دوره دادرسی و چه در دوران محکومیت از همه حقوق قانونی و شهروندی خویش، از جمله خدمات درمانی و پزشکی، برخوردار بوده و هستند.»

نازنین زاغری در دی‌ماه گذشته به‌همراه نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی‌شان دست به اعتصاب غذا زدند. آن‌ها در بیانیه مشترکی نوشتند:

«برخورداری از حق دسترسی به پزشک معالج و دارو و درمان از جمله حقوق مندرج و بدیهی در اعلامیه‌ها و آیین نامه‌های بین المللی و داخلی است که متأسفانه مدت‌هاست علی‌رغم درخواست‌های مکرر و مراجعات ما به مسئولان مربوطه، از آن محروم شده‌ایم.»

وزارت خارجه بریتانیا ۲۴ دی / ۱۴ ژانویه در اعتراض به وضعیت نازنین زاغری در زندان سفیر ایران در لندن را فراخواند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران خواهان آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران از جمله نازنین زاغری شده بود.

پیش از این، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا نیز در واکنش به تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری این اقدام را «مخالف حقوق بین‌الملل» و «فاقد آثار حقوقی و اجرایی» دانسته بود. او گفته بود:

«حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.