ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکست دوباره توافق برگزیت در مجلس عوام بریتانیا

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا با ۳۹۱ رأی مخالف در برابر ۲۴۲ رأی موافق به توافق برگزیت «نه» گفتند. آنها چهارشنبه بر سر خروج بدون توافق رأی‌گیری خواهند کرد.

طرح مورد توافق دولت ترزا می و اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه بار دیگر در مجلس عوام بریتانیا با ۱۴۹ رأی بیشتر به نفع مخالفان شکست خورد. حالا سرنوشت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به رأی‌گیری‌های بعدی بستگی دارد: یا خروج بدون توافق، یا تعویق تاریخ خروج،‌ و یا برگزاری دوباره همه‌پرسی.

نمایندگان مجلس عوام در جلسه سه‌شنبه به برگزیت رأی منفی دادند ــ عکس:‌@PaulJSweeney

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، نمایندگان مجلس عوام بریتانیا سه‌شنبه ۱۲ مارس با ۳۹۱ رأی مخالف در برابر ۲۴۲ رأی موافق به توافق برگزیت «نه» گفتند.

ترزا می در بیانیه‌ای که پس از این شکست در مجلس خواند، از برگزاری یک رأی‌گیری دیگر فردا چهارشنبه برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خبر داد. در صورت مخالفت نمایندگان با خروج بدون توافق، آنگاه آنها به تمدید تاریخ خروج برای رسیدن توافق جدید با اتحادیه اروپا رأی خواهند داد. خروج بدون توافق بدترین سناریوی پیش‌بینی‌شده برای برگزیت بود.

نخست وزیر بریتانیا پس از ماه‌ها مذاکره بر سر شرایط خروج ازاتحادیه با رهبران اروپایی به توافقی دست یافته بود، اما در داخل بریتانیا طرح او با مخالفت جدی مواجه شد و پارلمان بریتانیا روز ۱۵ ژانویه به طرح برگزیت ترزا می ‌‌رای منفی داد.  در تاریخ معاصر بریتانیا، این بزرگترین شکست یک برنامه دولتی در مجلس عوام بود.

جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر نیز پس از شکست دوباره طرح می تأکید کرد که برای جلب حمایت دیگر نمایندگان از طرح حزب کارگر در مورد برگزیت و مذاکره دوباره بر سر آن تلاش خواهد کرد.

مخالفان و موافقان خروج بریتانیا در طول برگزاری این نشست در برابر پارلمان تجمع کرده‌بودند.

یک فعال مخالف برگزیت در برابر مجلس بریتانیا، سه‌شنبه ۱۲ مارس ــ منبع: AFP

برگزیت نتیجه رفراندوم ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ در بریتانیا است که اکثریت رای دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. این خروج قرار است روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ صورت گیرد.

نخست وزیر بریتانیا پیش از رای گیری سه‌شنبه شب نمایندگان پارلمان در جلسه بحث در مجلس عوام بریتانیا حضور یافت و در مورد طرح اصلاح شده برگزیت توضیح داد. ترزا می‌ گفت که او تغییراتی را که از نظر حقوقی الزام‌آور است در طرح جدید توافق با اتحادیه اروپا ایجاد کرده و بر سر آن به توافق رسیده است.

او از اعضای حزب محافظه کار خواست تا با رای دادن به طرح اصلاح شده او «طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا» را به خطر نیندازند. نخست وزیر بریتانیا ضمن دفاع از طرح خود در مجلس عوام گفت: «اگر این توافق به تصویب نرسد، آنگاه برگزیت از دست خواهد رفت... اکنون برهه و زمانی است که باید در کنار هم از این طرح حمایت کنیم. زیرا در این صورت می‌توانیم آنچه لازم است را انجام دهیم، آنچه که ما برای آن به اینجا فرستاده شده‌ایم.»

اما این استدلال‌ها نمایندگان را قانع نکرد.

روز پیش از این جلسه، دوشنبه، نخست وزیر بریتانیا ‌به استراسبورگ رفت تا در جلسه‌ای که با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا داشت موافقت او را برای تضمینهایی که نظر حقوقی الزام آور باشند، جلب کند.

در همین حال جفری کاکس، دادستان کل بریتانیا گفته بود با وجود تضمین هایی که در طرح ترزا می، ‌وجود دارد ممکن است بریتانیا پس از برگزیت همچنان در حلقه داخلی اتحادیه اروپا گرفتار بماند: «مخاطرات حقوقی همچنان بدون تغییر بر جا خواهند ماند».

پس از اظهارات روز سه شنبه جفری کاکس ارزش استرلینگ کاهش یافت و تا ساعت ۳ بعد از ظهر (به‌وقت گرینویچ) ارزش آن به حدود یک دلار و ۳۱ سنت رسید.

مهمترین مساله مورد نظرمخالفان طرح ترزا می، مساله مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است. حزب دی یو پی ایرلند شمالی (حزب وحدت طلب دموکرات) اعلام کرده بود که به طرح اصلاح‌شده نخست‌وزیر بریتانیا رأی نخواهد داد. این دغدغه و دغدغه‌های مشابه باعث شده است که توافق بدون خروج بسیاری از سیاستمداران لندن را نگران کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نصیر

    چوب دو سر طلای ناسیونالیزم در جهان قرن بیست و یکم مسلما نتیجه ای بهتر از این نیز نخواهد داشت. طبق آخرین گزارشات خانم تریسا می گفته اند که: "نه در اروپا دلم شاد است, و نه رویی در وطن دارم!"