ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله طالبان به ولایت فراه یک روز بعد از پایان پنجمین دور مذاکرات صلح با آمریکا

در ولایت فراه دست‌کم ۱۰نفر از سربازان ارتش افغانستان جان خود را از دست دادند. در ولایت هلمند هم به جان یک خبرنگار سوقصد شد.

در ولایت هلمند یک خبرنگار افغانستانی که پیش از این بارها تهدید به قتل شده بود، در اثر انفجار بمب مغناطیسی به سختی مجروح شد. همزمان طالبان در ولایت فراه به پایگاه ارتش افغانستان حمله کردند.

خودرو نیار احمد احمدی، خبرنگار افغانستانی بعد از سوءقصد به جان او (عکس: توئیتر)

چهارشنبه ۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند ستیزه‌جویان طالبان در ولایت فراه به پایگاه ارتش افغانستان حمله کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این حمله دست‌کم ۱۰ نفر از سربازان ارتش افغانستان جان خود را از دست دادند.

همزمان طالبان در ولایت فراه و ولایت هلمند دو سوءقصد هم انجام دادند: یک کارمند دولت افغانستان مقابل شورای شهر به ضرب گلوله از پای درآمد. در ولایت هلمند هم نیار احمد احمدی، یک خبرنگار محلی که بارها به قتل تهدید شده بود در اثر انفجار بمب به سختی مجروح شد. رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده‌اند که ستیزه‌جویان یک بمب مغناطیسی به خودرو این خبرنگار چسبانده بودند. نیار احمد احمدی که از ناحیه پا مجروح شده در بیمارستانی در کابل تحت مداوا قرار گرفته است.

هیچ گروهی تاکنون مسئولیت سوءقصد به جان این خبرنگار افغان را به عهده نگرفته.

نیار احمد احمدی گزارشگر تلویزیون محلی سباوون در لشگرگاه بود. کمیته امنیت روزنامه‌نگاران در افغانستان اعلام کرده که تنها در سال ۲۰۱۸، ۱۲۱ روزنامه‌نگار افغانستانی هدف خشونت قرار گرفته‌اند. علاوه بر این ۱۷ روزنامه‌نگار هم در این کشور به قتل رسیده‌اند.

پایان پنجمین دور مذاکرات صلح

همزمان با این تحولات پنجمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه، پایتخت قطر روز گذشته به پایان رسید. به گفته زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در این مذاکرات، بر سر پیش‌نویس خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و مبارزه علیه تروریسم به توافق رسیده‌اند.

آمریکا درخواست کرده است که طالبان با نمایندگان دولت اشرف غنی وارد گفت‌وگو شود اما طالبان به صورت مکرر این درخواست را رد کرده است. با وجود حضور در مذاکرات صلح با آمریکا، طالبان همچنان به حملات خود علیه نیروهای دولتی افغان ادامه می‌دهند. در آخرین حمله این گروه به یک پایگاه نظامی در هلمند، ۲۳ تن از نیروهای امنیتی افغانستان جان خود را از دست دادند.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان سه‌شنبه ۱۲ مارس/ ۲۱ اسفند در نشست خبری مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود در اسلام‌آباد اعلام کرد در گفت‌و‌گوهای صلح میان طالبان و آمریکا در قطر «پیشرفت حاصل شده است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس قریشی در این مورد توضیح بیشتری ارائه نکرد اما گفت: «پاکستان همه جناح‌های افغانستان را تشویق می‌کند تا با هم به مذاکره بنشینند و یک گفت‌و‌گوی بین افغان داشته باشند».

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا روز گذشته در مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر، اعلام کرد که با نهایی شدن پیش‌نویس جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت‌وگوهای دولت افغانستان با طالبان نیز آغاز می‌شود. دور بعدی مذاکرات اواخر ماه مارس آغاز خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که ماه گذشته در کنگره آمریکا درباره وضعیت کشور ایراد کرد، از آمادگی آمریکا برای خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان خبر داد. ترامپ گفت: «ملت‌های بزرگ جنگ‌های بی‌پایان را ادامه نمی‌دهند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز بحث بر سر تضمین طالبان است که افغانستان بعد از خروج نیروهای نظامی آمریکا کشورهای دیگر را تهدید نکند. منابع مطلع به رویترز گفته‌اند که طالبان از پذیرش توافق آتش‌بس پیش از بهار سال آینده سر باز زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.