ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اهدای «اسکار موزه‌ها» به موزه درنتس هلند به‌خاطر برپایی نمایشگاه آثار ایرانی

موزه درنتس ۱۹۶ اثر از دوره‌های مختلف تاریخ ایران را در شهر آسن به‌نمایش گذاشت. اکنون این نمایشگاه که ۱۱۵ هزار بیننده داشت معتبرترین جایزه موزه‌ها را برده است.

موزه درنتس هلند به‌خاطر برپایی نمایشگاهی پنج ماهه از آثار باستانی ایران برنده جایزه جهانی هنرهای زیبا (GFAA) شد. در این نمایشگاه ۱۹۶ اثر تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخ ایران به‌نمایش گذاشته شد و از آن ۱۱۵ هزار نفر بازدید کردند.

نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» از ۲۷ خرداد تا ۲۷ آبان (۱۷ ژوئن تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸) در موزه درنتس هلند دایر بود.

جایزه جهانی هنرهای زیبا (GFAA) که به «اسکار موزه‌ها» مشهور است شامگاه سه‌شنبه ۲۱ اسفند / ۱۲ مارس در مراسمی در نیویورک به موزه درنتس هلند اهدا شد. این جایزه به‌خاطر برگزاری نمایشگاه پنج ماهه «ایران، مهد تمدن» به این موزه تعلق گرفت.

هری توپان، مدیر موزه درنتس دریافت این جایزه را «افتخاری بزرگ» برای این موزه دانست:

«این موزه از سال ۱۸۵۴ فعالیت می‌کند و این نخستین بار است که چنین جایزه بین‌المللی را دریافت می‌کند.»

او این جایزه را نه تنها برای این موزه که برای تمام استان درنته هلند مهم خواند.

در نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» ۱۹۶ اثر تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخ ایران انتخاب و به‌نمایش در آمدند. این اولین بار بود که در ۴۰ سال گذشته مجموعه‌ای از آثار باستانی ایران جهت نمایش به هلند فرستاده می‌شدند. آثار این نمایشگاه از ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح تا ۱۷۰۰ میلادی را شامل می‌شد. نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» با تبلیغات گسترده شهرداری آسن و مسئولان موزه، در مدت پنج ماه ۱۱۵ هزار نفر از هلند و کشورهای مختلف بازدیدکننده داشت. هری توپان در این‌باره گفت:

«مردم فکر می‌کنند چطور ممکن است شهری به این کوچکی با ۷۰ هزار نفر جمعیت این تعداد بازدیدکننده را به موزه بکشاند.»

به گفته مدیر موزه، نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» از دو جنبه مورد توجه قرار گرفت: «کیفیت مجموعه آثار به‌نمایش در آمده» و «شیوه ارائه آثار در نمایشگاه».

آثار بسیار شناخته شده‌ای مانند جام ریتون (شیر طلایی بالدار) و تندیس مفرغی بزرگ‌زاده‌ اشکانی در میان آثار ارسالی به چشم می‌خوردند. موزه‌ درنتس برای طراحی فضای داخلی نمایشگاه از معماری بازارهای سنتی ایران الهام گرفته بود و قفسه‌هایی که آثار تاریخی در آن‌ها به نمایش در آمدند، طاق‌ها و معماری بازارهای سنتی را تداعی می‌کردند. همچنین در این نمایشگاه کتیبه‌ بیستون به شکلی زیبا و در ابعادی بزرگ بازسازی شده بود.

نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» از ۲۷ خرداد تا ۲۷ آبان (۱۷ ژوئن تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸) دایر بود.

این نمایشگاه بر اساس تفاهم‌نامه موزه ملی ایران و موزه درنتس هلند برگزار شد. در چارچوب این تفاهم‌نامه نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» نیز از مهرماه گذشته به‌مدت شش ماه در موزه ملی ایران به‌نمایش گذاشته شد. مجموعه‌ منتقل شده به موزه ملی متشکل از ۳۲۰ اثر تاریخی و تابلوی نقاشی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید رضایی

    دویست هزار سال پیش؟ مطمئنید اشتباه تایپی نیست؟ رسانه‌های هلندی نوشته‌اند آثاری از ۱۰ هزار سال قبل از میلاد. ----- زمانه: سپاس از شما کاربر عزیز. اصلاح شد.