ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگان رهبری: پیوستن ایران به پالرمو «خطای استراتژیک» است

فقیهان با انتشار بیانیه‌ای پیام خامنه‌ای را به اعضای مردد مجمع رساندند. استیضاح وزیر اقتصاد پیام دیگری به روحانی بود که خود را فرمانده جنگ اقتصادی معرفی کرده.

ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری ۲۱  اسفند آغاز شد و یک روز بعد هم در ۲۲ اسفند با انتشار بیانیه‌ای به پایان رسید. خبرگان رهبری در این بیانیه اعلام کرده که انقلاب ایران وارد مرحله دومی شده و در این مرحله هم اسرائیل همچنان مسأله ایران و جهان اسلام است. خبرگان با تکیه بر بحران اقتصادی کنونی، درونگرایی اقتصادی را تجویز کرده و پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو را «خطای استراتژیک» دانسته است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هنگام پاسخگویی در خبرگان رهبری. استنیضاح نه. وزیر مهمان. پیامی برای روحانی که خود را فرمانده جنگ اقتصادی معرفی کرده.

شامگاه چهارشنبه ۲۲ اسفند بیانیه پایانی خبرگان رهبری در رسانه‌های داخلی منتشر شد. در این بیانیه با اشاره به ضرورت برونگرایی اقتصادی و اهمیت اسرائیل از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته شده که از پذیرش دو مصوبه مجلس درباره پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و «سی اف تی» (CFT) خودداری کند:

«پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند پالرمو، CFT و غیره اگر به قصد گرفتن بهانه از دشمن باشد، خطای استراتژیک محسوب می‌شود.»

یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است. گروه ویژه اقدام مالی چهار ماه به ایران فرصت داده. با این‌حال مجمع تشخیص مصلحت بدون اذن رهبری توانایی تصمیم‌گیری ندارد. محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که ۷۰ درصد اعضای مجمع با پیوستن ایران به معاهده پالرمو مخالف‌اند. اکنون با توجه به بیانیه خبرگان رهبری، تکلیف سایرین نیز احتمالاً مشخص شده است. مجمع تصمیم‌گیری درباره پالرمو را به بعد از نوروز موکول کرده است.

ابراهیم رئیسی چند روز پس از انتصاب رسمی به سمت ریاست قوه قضائیه، در جلسه سه‌شنبه گذشته مجلس خبرگان رهبری، در رقابت با صادق لاریجانی از او پیش افتاد و با ۴۲ رای به عنوان نایب رئیس اول این مجلس انتخاب شد. خبرگان رهبری از رئیس جدید قوه قضائیه خواسته است تلاش کند «دستگاه عدالت با نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، و صلابت و قاطعیت بیشتر» و برای «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فساد در اشکال گوناگون آن» فعالیت کند. روحانی در نامه تهنیت به رئیسی از او خواسته بود حقوق شهروندی را محدود نکند.

بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی، انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه را «نمک‌پاشی بر زخم بازماندگان کشتار سال ۶۷»، «پاداش به جنایتکاران» و «نمونه بارز دیگری از بی‌اعتنایی و لجبازی» رهبر جمهوری اسلامی «به افکار عمومی داخلی و بین‌المللی» خوانده‌اند.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، با اشاره به اینکه رهبر جمهوری اسلامی رئیس جمهوری اسلامی را فرمانده «جنگ اقتصادی» معرفی کرده، از او خواسته بود که برنامه خود را برای مبارزه با مشکلات اعلام کند.

۱۳ عضو مجلس خبرگان از فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد خواهان پاسخگویی درباره «ارزش پول، چاپ اسکناس، گرانی، مسائل ارزی و همچنین علت واردات لوازم آرایش و گربه و سگ» شدند. وزیر اقتصاد در حاشیه اجلاس ششم خبرگان توضیحات خود را ارائه داد. به گفته سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اعضا از پاسخ‌های دژپسند قانع نشدند:

«در جلسه، وزیر اقتصاد سخنان صمیمانه و دلسوزانه‌ای داشت، اما اینکه بگویم این سخنان برای همه اعضا قانع کننده بود جای تأمل دارد.»

احمد خاتمی، سخنگوی خبرگان در پاسخ به انتقاد از استیضاح وزیر اقتصاد گفت:

«اینکه گفته شود خبرگان حق ندارد وزیری را استیضاح کند به نظر می‌رسد که توجه ندارند که سخن از استیضاح نیست و مهمان می‌تواند آری یا نه بگوید.»

در بیانیه خبرگان در پاسخ به بحران اقتصادی کنونی و مشکلات معیشتی مردم، درونگرایی تجویز شده است: «مدیریت جهادی و خودباوری»، «مدیریت صحیحِ نظام توزیع و نظارت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی متوسط و خُرد» و همچنین تقویت بخش تعاون و صدور کالا به کشورهای همسایه برای مقاومت در برابر تحریم‌ها.

مهم‌ترین هدف روحانی از سفر سه روزه‌اش به عراق تحکیم مناسبات اقتصادی فی‌مابین برای کاستن از فشار تحریم‌های آمریکا بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.