ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری مسلحانه در بلخ: حرف دولت افغانستان به کرسی نشست

عطا محمد نور با انتصاب ژنرال عبدالرقیب مبارز به فرماندهی پلیس مخالفت کرده بود. طرفداران والی پیشین بلخ با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

دولت اشرف غنی، ژنرال عبدالرقیب مبارز را به فرماندهی امنیت در بلخ منصوب کرده بود. عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و از سیاستمداران قدرتمند این خطه که از دولت غنی تمکین نمی‌کند، انتصاب فرمانده امنیت تازه بلخ را نپذیرفت. طرفداران محمد نور با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شدند. سرانجام حرف دولت به کرسی نشست. ژنرال عبدالرقیب مبارز کارش را به عنوان فرمانده امنیت آغاز کرد.

پنجشنبه ۱۴ مارس/ ۲۳ اسفند: ژنرال عبدالرقیب مبارز و جمعی از نیروهای تحت فرمانش بعد از به دست گرفتن کنترل مزار شریف

به گزارش خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۱۴ مارس/ ۲۳ اسفند در درگیری مسلحانه بین طرفداران عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و نیروهای امنیتی در مزار شریف دست کم پنج غیرنظامی کشته و دو تن از نیروهای امنیتی افغانستان نیز مجروح شدند.

آذر سال جاری ارگ ریاست جمهوری افغانستان، عطا محمد نور، سیاستمدار ۵۳ ساله تاجیک‌تبار افغانستانی را که ۱۶ سال والی بلخ بود برکنار کرد. عطا محمد نور اما در یک پیام ویدیویی که از تلویزیون ولایت بلخ پخش شد اعلام کرد از مقام خود کناره‌گیری نمی‌کند. نور که گفته می‌شود ثروت زیادی دارد، در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از عبدالله عبدالله حمایت می‌کرد. او که افراد مسلحی را هم زیر فرمان خود دارد در مناقشه سال ۲۰۱۴ تهدید کرده بود که پس از فتح کابل، برنده انتخابات را خود اعلام می‌کند. اما با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا این مناقشه با تشکیل دولت وحدت ملی از میان برداشته شد.

شامگاه گذشته محمد عطا نور در مخالفت با انتصاب ژنرال عبدالرقیب مبارز به فرماندهی امنیت در بلخ، بیانیه‌ای منتشر کرد و از ساکنان مزار شریف خواست مغازه‌هایشان را باز نکنند و در خانه‌هایشان بمانند. عطا نور در این بیانیه گفته بود غنی می‌بایست حکم انتصاب عبدالرقیب مبارز به فرماندهی پلیس بلخ را پس بگیرد. نور از ساکنان ولایت بلخ خواسته بود از «شرف» خود در برابر «دسایس» دولت دفاع کنند. پس از انتشار اینت بیانیه بود که مزار شریف حالت امنیتی به خود گرفت و سرانجام کار به تیراندازی کشید.

عبدالرقیب مبارز، فرمانده جدید پلیس بلخ اعلام کرده است که در حال حاضر نیروهای دولتی بر شهر مسلط شده‌اند:

«هر حرکتی در شهر دیده شود کنترل می‌شود. ما به خاطر امنیت مردم مزارشریف آمده‌ایم. ما به خاطر جنگ و ناامنی نیامده‌ایم. ما به هیچ کسی اجازه مخالفت با دولت مرکزی را نمی‌دهیم.»

— Pajhwok Afghan News (@pajhwok) 14. März 2019

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که ۲۵ نفر از «افراد غیر مسئول مسلح» بازداشت شده‌اند. نمایندگی سازمان ملل (یوناما) نیز با انتشار بیانیه‌ای از درگیری مسلحانه در مزار شریف ابراز نگرانی کرده و از طرفین خواسته است امنیت شهروندان را در اولویت قرار دهند.

بلخ که سر راه جاده تجاری به آسیای میانه قرار دارد، از ولایت‌های مرفه افغانستان به شمار می‌آید. شمار طرفداران طالبان و داعش در این ولایت از سایر ولایت‌های افغانستان کمتر است.

دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که شواهد مستدلی مبنی بر حمایت مالی عطا محمد نور از شبه‌نظامیان مسلح که شهروندان را مورد تعرض قرار داده‌اند وجود دارد. نور اما همواره اتهام فساد مالی را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.