ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت سایه از سایه درآمد

سعید جلیلی به نماز جمعه تهران دعوت شد که با تکیه بر بیانیه «گام دوم» خامنه‌ای، نسبت به پذیرش معاهده پالرمو برای از سرگیری تجارت با اروپا هشدار دهد.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران دولت را مسئول مشکلات کنونی کشور دانست. بحث بر سر پذیرش معاهده پالرمو و از سرگیری تجارت با اروپاست که مجمع تشخیص مصلحت تصمیم‌گیری درباره آن را به سال آینده موکول کرده است.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی

سعید جلیلی در بیانیه‌ای که بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ منتشر کرد ایده تشکیل دولت در سایه را مطرح کرد. بعد از انتخابات سال ۹۶ هم او یک بار دیگر این پیشنهاد را با ابراهیم رئیسی، نامزد اصول‌گرایان در میان گذاشت. محمد شریعتمداری رییس کارزار انتخاباتی حسن روحانی در این‌باره گفته بود همه جنبش‌های سیاسی باید یاد بگیرند یک دوره‌ای را در سایه بنشنید. این ایده موفق نخواهد بود اما دست‌کم آنها نشان دادند که یاد گرفته‌اند در سایه بنشیند. اکنون ظاهراً تحریم ایران، صدور بیانیه «گام دوم انقلاب» خامنه‌ای و بحران اقتصادی کنونی زمینه بیرون آمدن دولت در سایه از سایه‌نشینی را فراهم آورده است. جلیلی در سخنانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ایراد کرد، گفت:

«ما از دولت خواسته‌ایم بیان کند مشکلات اقتصادی کشور چه میزان به دستگاه‌های اجرایی و مدیریت داخلی و چه میزان به تحریم‌ها و چه میزان به فلان کنوانسیون ربط دارد. اینکه اکثر صاحب‌نظران می‌گویند ۸۰ درصد از مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت‌ها است یک نوع راه حل در برابر ما می‌گذارد. اینکه برخی مشکلات دیگر به تحریم‌های ثانویه آمریکا مربوط است یک راه حل دیگر می‌خواهد. اگر این تحلیل غلط ارائه شود آن موقع در ارائه راه حل مشکل ایجاد می‌شود.»

ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری ۲۲ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد انقلاب ایران وارد مرحله دومی شده و در این مرحله هم اسرائیل همچنان مسأله ایران و جهان اسلام است. خبرگان با تکیه بر بحران اقتصادی کنونی، درونگرایی اقتصادی را تجویز کرد و پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو را «خطای استراتژیک» دانست. یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است. گروه ویژه اقدام مالی چهار ماه به ایران فرصت داده. محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که ۷۰ درصد اعضای مجمع با پیوستن ایران به معاهده پالرمو مخالف‌اند. سخنان سعید جلیلی در جهت توجیه بیانیه خبرگان رهبری است. جلیلی گفت:

« می‌گویند یک راه این است که ببینیم طرف مقابل چه می‌خواهد؟ می‌گویند بهانه بیشتر به آنها داده نشود. سؤال این است آیا بهانه ندادن می‌تواند مشکلات را حل کند؟ آمریکا از برجام خارج شد اروپایی که ادعای طرفداری از حقوق بین‌الملل را داشت تا همین امروز حتی حاضر نیست بگوید رفتار آمریکا نقض برجام است. حداکثر کاری که می‌کند این است که ابراز تأسف می‌کند. معطل رفتار استکباری نشویم.»

راهکاری که جلیلی پیشنهاد داد هم این است:

«با تکیه بر مدیریت داخلی می‌شود از نفت به خودکفایی پتروشیمی و بنزین رسید و از این طریق به قطب صنعتی منطقه تبدیل شد.»

تکرار آنچه که در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد، قبل از برجام اتفاق افتاد.

پیش از این تحولات طلبه‌های مخالف دولت در قم دست به یک تجمع اعتراضی زده بودند و  با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که برای جلوگیری از تصویب FAFT در کاروانی کفن‌پوش عازم تهران می‌شوند با این هدف که اجازه ندهند به «امام خامنه‌ای» جام زهر را بنوشانند. رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در دیدار با اعضای خبرگان رهبری از مسئولان خواسته بود که همدیگر را به همراهی با دشمن متهم نکنند و «به جان هم نیفتند».

  بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    فعلا که جمهوری جهنمی اسلامی تبدیل شده به "قطب" ارزانترین نیروی کار در جهان. اما همانطور که خود حضرت علی هم گفته: "شکم گرسنه دین و ایمان سرش نمیشه." دین و ایمان که سرش نمیشه هیچ, مسلما از هر فرصتی برای سرنگونی این نظام سرطانی استفاده خواهد کرد. "...دیگه تمومه ماجرا!"

  • farid

    دموکراسی و پیشرفت اقتصادی ؟! در حکومت غرق در فساد و دیکتاتوری و خفقان که زندانهایش پر است و تمام کارخانجات وبانکها را بدهکار و ورشکسته کرده و کشاورزی را نابود کرده و در عوض صادرات نیروی شبه نظامی و اسلحه و موشک میکندو... ؟ جوک میفرمایند؟! روحانی در سفر اخیرش از ترس جانش تحت حمایت صدها نیروی عراقی و امنیتی حکومت اسلامی از زمین وهوا ودهها نفر گروه حشد الشعبی که دور ماشین ضد گلوله اش حلقه زده بودند ! رفت و آمد میکرد!

  • شاد

    بر مبنای اقتصاد بین ملل،جهان ظرفیت کشور تولید گر دیگری را که ابداعات نوین آن ظرفیت صادرات(فروش)داشته باشد را ندارد.تنها میتوان به جمهوری اسلامی در ایران موقعیت مشترک با چین،در تولید اسباب بازی،(toy)برای اشباع بازار داخلی و کشورهای آفریقایی را محتمل،حداکثر ۱۰ درصد ،دانست.هر چند روش اساسی برای رژیم در زمینه تولید، با در الویت داشتن قفل شدگی در مکتب،محال است.