ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهان از حمله تروریستی به مسلمانان نیوزیلند متأثر شد

رهبران سیاسی در جهان اسلام و در جهان غرب حمله تروریستی به دو مسجد نور و لینوود در شهر کریست‌چرج نیوزلند را محکوم کردند. صدای ایران و ترکیه بلندتر بود.

رهبران سیاسی در جهان اسلام و در جهان غرب یک‌صدا حمله تروریستی به دو مسجد نور و لینوود در شهر کریست‌چرج نیوزیلند را محکوم کرده‌اند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران « تشویق به عدم تحمل مخالف در دموکراسی‌های غربی» را مسبب این حمله دانست.

جمعه ۱۵ مارس: مسلمانان پاکستان حمله به دو مسجد نیوزیلند را محکوم کردند. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت: تروریسم مذهب ندارد. سخنگوی حماس هم عین همین جمله را تکرار کرد

جمعه ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند حمله کردند و دست‌کم ۴۹ نفر را کشتند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. چنین حمله‌ای در کشور آرام نیوزیلند بی‌سابقه است. جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزلند اعلام کرد این حمله تروریستی بوده است. پلیس از بازداشت چهار نفر از جمله یک زن خبر داد. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا تأیید کرد که یکی از مظنونان بازداشت شده استرالیایی است. واکنش‌ها در جهان به حمله تروریستی به مسلمان نیوزیلند بسیار گسترده بود:

در جهان اسلام

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر دموکراسی‌های غربی را مسبب چنین حملاتی به مسلمانان جلوه داد:

« مصونیت‌ها در راستای تشویق به عدم تحمل مخالف در "دموکراسی‌های" غربی، منجر به این می‌شود: قلدرهای اسرائیلی وارد مسجدی در فلسطین می‌شوند و به مسلمانان توهین می‌کنند؛ تروریست‌ها در نیوزیلند، کشتار ۴۹ مسلمان را پخش زنده می‌کنند.»

ظریف در ادامه این پیام خواهان آن شد که «دورویی غربی‌ها در دفاع از سیاه‌نمایی مسلمانان به بهانه آزادی بیان» پایان یابد.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در حین سفر به سوماترا در شمال این کشور در جمع خبرنگاران حمله به مسلمانان نیوزیلند را محکوم و مراتب همدردی خود با بازماندگان این حمله تروریستی را بیان کرد.

شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش با ارسال پیامی به جاسیندا آردرن، همتای نیوزیلندی خود اعلام کرد که عمیقاً از حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان نیوزیلند متأثر شده است و این حمله را محکوم می‌کند. بنا بر گزارش‌ها اعضای تیم کریکت بنگلادش که قرار بود روز شنبه در یک مسابقه در کریست‌چرچ شرکت کنند، می‌خواستند وارد مسجد شوند اما توانستند از محل بگریزند.

مفتی اعظم‌الازهر مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به دو مسجد مسلمانان نیوزیلند «زنگ خطر» را به صدا درآورده که غرب مدارا با گروه‌های نژادپرست را کنار بگذارد. شیخ احمد طیب در این پیام این حمله را نشانه‌ای از گسترش اسلام‌هراسی و خارجی‌ستیزی در غرب دانسته است.

تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس در غزه نیز حمله به مسلمانان نیوزیلند و استفاده از مذهب در جهت مقاصد سیاسی را محکوم کرده‌اند. حازم قاسم، سخنگوی حماس گفته است: تروریسم مذهب ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از کشورهای غربی خواست که اسلام‌ستیزی در غرب را هرچه سریع‌تر مهار کنند. اردوغان با اشاره به مانیفست ۷۴ صفحه‌ای تروریست نیوزیلند گفت که ترکیه هم در این حمله تهدید شده است. در این مانیفست خطاب به مسلمانان ترکیه گفته شده است:

«می‌توانید در خاک خود با آرامش زندگی کنید، به شما آسیبی نخواهد رسید. در سمت شرق. اما در سمت غرب (بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی امتحان نکنید و نه در اروپا، زیرا شما را خواهیم کشت.»

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با انتشار پیامی در توییتر حمله به مسلمانان نیوزیلند را محکوم کرد. عمران خان نوشت: «تروریسم مذهب ندارد.»

نخست‌وزیر پاکستان اسلام‌هراسی در جهان بعد از حملات ۱۱ سپتامبر را مسبب چنین وقایعی دانست.

بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز یک‌صدا حمله به مسلمانان نیوزیلند را محکوم کرده‌اند. یک شهروند سعودی در این حمله مصدوم شده است.

در جهان مسیحی

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از حمله به مسلمانان نیوزیلند به عنوان «یک قتل عام وحشتناک» یاد کرد و همدردی خود با انسان‌ها در نیوزیلند را اعلام کرد. پیام رئیس جمهوری آمریکا همزمان با اطلاعیه کاخ سفید در محکومیت حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان نیوزیلند منتشر شد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تیراندازی به نمازگزاران در دو مسجد نیوزیلند را محکوم کرد و گفت برای جامعه مسلمانان نیوزیلند دعا می‌کند. پاپ ضمن اعلام مراتب همدردی خود با بازماندگان، از تلاش امدادگران و مأموران پلیس نیز تقدیر کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز با انتشار پیامی حمله به مسلمانان نیوزیلند را محکوم کرد. مکرون اعلام کرد که فرانسه به همکاری خود با متحدانش برای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد. کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه مساجد این کشور را تحت تدابیر ویژه امنیتی قرار داد.  بیشترین تعداد مسلمانان ساکن اروپای غربی در فرانسه زندگی می‌کنند. در هفته‌های گذشته چند کنیسا و گورستان یهودیان فرانسه هدف حملات نژادپرستانه قرار گرفته است. اما مساجد این کشور تاکنون از این حملات مصون مانده‌اند.

الیزابت دوم، ملکه سلطنتی بریتانیا به شهروندان نیوزیلندی به خاطر حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان در این کشور تسلیت گفت. ملکه الیزابت در پیامی اعلام کرد که از این حمله متأثر شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با ارسال پیامی این حادثه را به جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند و بازماندگان قربانیان این حادثه تروریستی تسلیت گفت. مرکل در این پیام گفت:

«حمله به شهروندان مسلمان به معنای حمله به دموکراسی نیوزیلند و جامعه باز و اهل مدارا در این کشور است. ما نیز به این ارزش‌ها وفاداریم.»

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ، مارگورت والستروم، وزیر خارجه سوئد،  آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک و همچنین پدرو سانچژ، نخست‌وزیر اسپانیا و دولت ژاپن در پیام‌های جداگانه‌ای حمله به مسلمانان نیوزیلند را محکوم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.