ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: مردم در کار ما دخالت نکنند

دستور کار جلسه روز ۲۵ اسفند مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی برخی مصوبات بودجه‌ای مجلس بود و تعیین تکلیف پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف به سال آینده موکول شد.

آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۹۷ روز شنبه ۲۵ اسفند با دستور کار بررسی برخی مصوبات بودجه‌ای مجلس برگزار شد و به این ترتیب بررسی لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو به سال آینده موکول شد. همزمان غلامرضا مصباحی مقدم، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به انتظارات مردم از این مجمع درباره اف‌ای‌تی‌اف این توقعات را نادرست خواند و گفت چه‌طور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند به نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند این کار را بکنید یا نکنید؟

مجمع تصمیم درباره لایجه پالرمو را به جلسه بعد موکول کرد

خبرگزاری‌های داخلی گزارش کرده‌اند که نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز شنبه ۲۵ اسفند به ریاست صادق آملی ‌لاریجانی و با حضور اکثر اعضا برگزار شده است.

دستور کار نشست امروز مجمع که آخرین نشست این مجمع در سال ۹۷ نیز هست، بررسی برخی مصوبات مجلس درباره بودجه سال آینده کل کشور است که با ایرادهای شورای نگهبان مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش بررسی CFT و پالرمو در این مجمع به سال آینده موکول شد.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، با اشاره به اعمال فشارهایی که برای بررسی کنوانسون‌های زیرمجموعه اف‌ای‌تی‌اف می‌شود، گفته است:

«چه‌طور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟ البته ما به مردم‌مان حق می‌دهیم که دغدغه مسائل نظام و آن‌چه در جریان تصمیم‌گیری کشور است داشته باشند چرا که زخم خورده‌اند و این زخم خوردن‌ها موجب حساسیت آن‌ها شده اما آیا نباید به ساختاری که نظام ایجاد کرده، اعتماد کنند؟»

او از اینکه سرنوشت اف‌ای‌تی‌اف به «مساله توده مردم» تبدیل شده، ابراز تاسف کرده است.

این گفته‌های مصباحی مقدم با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده و برخی کاربران صحبت‌های او را در مقابل حرفی از روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار داده‌اند که گفته بود: «مردم ولی‌نعمت ما هستند.»

این عضو کمیته فقهی سازمان بورس در پاسخ به این سوال ایلنا که چرا در ماجرای بررسی پالرمو و سى‌اف‌تى، نمایندگان مجلس یا مجمع تشخیص باید تحت فشار قرار بگیرند و پیامک‌هایی برایشان فرستاده شود که پالرمو را تصویب کنید یا نکنید، گفته است:

«متاسفانه مسائلی در این سطح دارد تبدیل می‌شود به مسائل توده مردم که من از این بابت ابراز تاسف می‌کنم چرا که این‌ها مسائلی بسیار پیچیده و فنی است. این‌ها مسائلی نیست که حتی اگر عبارت‌های آن را بسیاری از مردم ما بخوانند معنای آن را متوجه شوند چرا که به زبان حقوق بین‌الملل آشنا نیستند. این‌ها کارهایی بسیار تخصصی است. خود من اولین بار که این کنوانسیون‌ها را دیدم در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردم که فهم این‌ها ساده نیست و بنده تا تمامیت آن را متوجه نشوم رای نخواهم داد و لذا تقاضا کردم چند نفر متخصص حقوق بین‌الملل را به کار بگیرند تا این دو کنوانسیون را برای ما استخراج کنند و به طور کامل توضیح دهند، آنگاه است که ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که بپیوندیم یا نپیوندیم، یا اینکه شرط بگذاریم.»

به گفته مصباحی مقدم اما دو سوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالف پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف هستند:

«اکثر اعضای مجمع به این نتیجه رسیده‌اند هر چند کسانی هم هستند که موافق پیوستن ایران به این لوایح هستند، اما تقریبا یک سوم نظرشان موافق پیوستن است و دو سوم نظرشان مخالف پیوستن است. ولی برخی از موافقان این لوایح متاسفانه مردم را شرطی کرده‌اند و این شرطی کردن آثاری دارد که آن آثار این است که موافقت و مخالفت مجمع با این لوایح دو بازتاب متفاوت دارد.»

مصباحی مقدم اما درباره اینکه آیا پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی در آرامش اقتصادی کشور موثر است یا نه، گفته است:

«در رابطه با حل مسائل اقتصادی موضوع الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سى‌اف‌تى در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد و اتفاقا کسانی که به این‌ها اهمیت ویژه داده‌اند، اشتباهی بزرگ مرتکب شده‌اند.»

او تاکید کرده است که تعلیق مسائل داخلی به مناسبات بین‌المللی موجب نوعی حالت صبر و انتظار، حتی در بین تولیدکنندگان، تجار و صادرکنندگان شده‌ است.

در شرایطی که در چند سال اخیر شمار زیادی از کارخانه‌ها به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه در تولید با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند، مصباحی مقدم گفته است که وضعیت برای تولیدات داخلی بسیار مناسب شده است و با توجه به اینکه قیمت ارز بالا رفته، واردات به صرفه نیست:

«اکنون تولید داخلی و مصرف آن به صرفه است و الان دیگر برندهای خارجی کم‌کم دارد از ذهن و فکر مردم خارج می‌شود و برندهای داخلی جای خودشان را باز می‌کنند.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    مردم دیگه میتونن جنس خارجی بخرند؟ اصلا جنس خارجی دیگه وجود داره؟ تولید داخلی پیشرفت داشته؟ برای همین پیشرفته که جنس داخلی قیمتش سه برابر ساله قبل شده وتوان خرید مردم سقوط کرده؟ واقعا بخاطر این درک بالا واین جور دیدگاه متخصصانی مثل شماست که مردم نباید در کار دخالت کنند؟ یا بخاطر اینه که وقتی این قوانین اجرا بشه فریبکاری و مردم ستیزی و ایران فروشی شما آبرای همه روشن میشه و دیگه نمیتونید وانمود کنید که بیشتر از بقیه میفهمید وصلاح مردم را میخواهید؟