ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"آتش زدن محوطه باستانی بيشاپور"

<p>آتش&zwnj;زدن علوفه&zwnj;های خشک محوطه ساسانی بيشاپور باعث آتش گرفتن اين محوطه تاریخی شد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>محسن عباسپور، عضو شورای مرکزی انجمن هم&zwnj;انديشان جوان روز شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ به خبرگزاری ميراث فرهنگی گفت: &quot;آتش&zwnj;سوزی امروز (۳۰ ارديبهشت) شديدتر از هميشه بود. آتش در بخش شمالی محوطه شعله&zwnj;ور شد که گفته می&zwnj;شود احتمالاً کاخ&zwnj;ها عمارت&zwnj; بزرگان دوره ساسانی در آن&zwnj;جا هستند.&quot;</p> <p>عباسپور افزود: &quot;آتش&zwnj;سوزی تا چند قدمی معبد آناهيتا، ايوان موزايک و تالار تشريفات پيش رفت و تقريباً کل محوطه را در برگرفت.&quot;</p> <p>وی درباره علت آتش&zwnj;سوزی گفت: &quot;به نظر می&zwnj;رسد که اين آتش&zwnj;سوزی&zwnj;ها عمدی است. هرچند حدس&zwnj;هايی درباره علت آن زده می&zwnj;شود اما هنوز پايگاه پژوهشی بيشاپور اقدامی در جهت جلوگيری از اين آتش&zwnj;سوزی&zwnj;ها نکرده&zwnj;است.&quot;</p> <blockquote> <p>محسن عباسپور: آتش&zwnj;سوزی تا چند قدمی معبد آناهيتا، ايوان موزايک و تالار تشريفات پيش رفت و تقريباً کل محوطه را در برگرفت</p> </blockquote> <p>به گفته وی &quot;عده&zwnj;ای چوپان و گله&zwnj;دار در اطراف اين محوطه زندگی می&zwnj;کنند که مايلند گله&zwnj;شان از علوفه&zwnj;های محوطه تغذيه کند. اما يگان حفاظت با فنس&zwnj;کشی در اطراف محوطه مانع از انجام اين&zwnj;کار می&zwnj;شود. برخی از آن&zwnj;ها درباره خسارت زدن به محوطه تهديدهايی کرده&zwnj;اند اما هنوز اين مسئله اثبات نشده&zwnj;است.&quot;</p> <p>عباسپور با انتقاد از عملکرد پايگاه پژوهشی بيشاپور گفت: &quot;اين آتش&zwnj;ها (نه به شدت آتش امروز) هر سال رخ می&zwnj;دهد و به جاست که پيش از اين پايگاه پژوهشی بيشاپور اقدام شايسته&zwnj;ای برای جلوگيری از وقوع آن می&zwnj;کرد.&quot;</p> <p>بيشاپور شهری است از دوران ساسانی که در زمان شاپور اول يعنی حدود ۱۷۵۰ سال پيش توسط معماری يونانی طراحی آن انجام شده و توسط سربازان رومی که در جنگ ميان ايران و والريان امپراتور روم به اسارات درآمده بودند، ساخته شده است.</p> <p>شهر بيشاپور برخلاف نقشه و طرح شهرهای ايران در دوران اشکانی که اکثرن به شکل دايره ساخته می شدند، دارای طرحی شطرنجی است.</p> <p>در اين شهر باستانی بناهای مهمی از جمله معبد آناهيتا، تالار تشريفات و ايوان موزاييک وجود دارند.<br /> موزاييک های بيشاپور که تحت تاثير هنر موزاييک رم قرار دارند، با نقوش زنان نوازنده و رقصنده جزو مهم&zwnj;ترين موزاييک&zwnj;های ايران باستان هستند.</p> <p>شهر بيشاپور تا قرون ابتدايی پس از اسلام نيز محل سکونت بوده و پس از آن به تدريج متروک شده است. کاوش&zwnj;های باستان شناسی در اين محوطه هنوز تکميل نشد&zwnj; اند و بخش بزرگی از آن هنوز ناشناخته مانده است.</p> <p>چند سال پيش احداث جاده کازرون- قائميه، اين محوطه باستانی را به دو قسمت تقسيم کرد. بنابر آمار سازمان ميراث فرهنگی ايران، روزانه در حدود ۱۵ هزار وسيله نقليه از اين جاده عبور می&zwnj;کند.</p> <p>احداث اين جاده نه تنها باعث تخريب برخی از آثار تاريخی اين محوطه شده، بلکه امکان ثبت بيشاپور را در فهرست ميراث جهانی يونسکو کاهش داده است.</p> <p>&nbsp;</p>

آتش‌زدن علوفه‌های خشک محوطه ساسانی بيشاپور باعث آتش گرفتن اين محوطه تاریخی شد.

محسن عباسپور، عضو شورای مرکزی انجمن هم‌انديشان جوان روز شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ به خبرگزاری ميراث فرهنگی گفت: "آتش‌سوزی امروز (۳۰ ارديبهشت) شديدتر از هميشه بود. آتش در بخش شمالی محوطه شعله‌ور شد که گفته می‌شود احتمالاً کاخ‌ها عمارت‌ بزرگان دوره ساسانی در آن‌جا هستند."

عباسپور افزود: "آتش‌سوزی تا چند قدمی معبد آناهيتا، ايوان موزايک و تالار تشريفات پيش رفت و تقريباً کل محوطه را در برگرفت."

وی درباره علت آتش‌سوزی گفت: "به نظر می‌رسد که اين آتش‌سوزی‌ها عمدی است. هرچند حدس‌هايی درباره علت آن زده می‌شود اما هنوز پايگاه پژوهشی بيشاپور اقدامی در جهت جلوگيری از اين آتش‌سوزی‌ها نکرده‌است."

محسن عباسپور: آتش‌سوزی تا چند قدمی معبد آناهيتا، ايوان موزايک و تالار تشريفات پيش رفت و تقريباً کل محوطه را در برگرفت

به گفته وی "عده‌ای چوپان و گله‌دار در اطراف اين محوطه زندگی می‌کنند که مايلند گله‌شان از علوفه‌های محوطه تغذيه کند. اما يگان حفاظت با فنس‌کشی در اطراف محوطه مانع از انجام اين‌کار می‌شود. برخی از آن‌ها درباره خسارت زدن به محوطه تهديدهايی کرده‌اند اما هنوز اين مسئله اثبات نشده‌است."

عباسپور با انتقاد از عملکرد پايگاه پژوهشی بيشاپور گفت: "اين آتش‌ها (نه به شدت آتش امروز) هر سال رخ می‌دهد و به جاست که پيش از اين پايگاه پژوهشی بيشاپور اقدام شايسته‌ای برای جلوگيری از وقوع آن می‌کرد."

بيشاپور شهری است از دوران ساسانی که در زمان شاپور اول يعنی حدود ۱۷۵۰ سال پيش توسط معماری يونانی طراحی آن انجام شده و توسط سربازان رومی که در جنگ ميان ايران و والريان امپراتور روم به اسارات درآمده بودند، ساخته شده است.

شهر بيشاپور برخلاف نقشه و طرح شهرهای ايران در دوران اشکانی که اکثرن به شکل دايره ساخته می شدند، دارای طرحی شطرنجی است.

در اين شهر باستانی بناهای مهمی از جمله معبد آناهيتا، تالار تشريفات و ايوان موزاييک وجود دارند.
موزاييک های بيشاپور که تحت تاثير هنر موزاييک رم قرار دارند، با نقوش زنان نوازنده و رقصنده جزو مهم‌ترين موزاييک‌های ايران باستان هستند.

شهر بيشاپور تا قرون ابتدايی پس از اسلام نيز محل سکونت بوده و پس از آن به تدريج متروک شده است. کاوش‌های باستان شناسی در اين محوطه هنوز تکميل نشد‌ اند و بخش بزرگی از آن هنوز ناشناخته مانده است.

چند سال پيش احداث جاده کازرون- قائميه، اين محوطه باستانی را به دو قسمت تقسيم کرد. بنابر آمار سازمان ميراث فرهنگی ايران، روزانه در حدود ۱۵ هزار وسيله نقليه از اين جاده عبور می‌کند.

احداث اين جاده نه تنها باعث تخريب برخی از آثار تاريخی اين محوطه شده، بلکه امکان ثبت بيشاپور را در فهرست ميراث جهانی يونسکو کاهش داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    اهریمنان اکنون مدتها است که نابودی را به آثار باستانی ایران نیز کشانده اند. نابودی اقتصاد ایران،نابودی اخلاقیات زیبای مردم،تجاوز به دختران،زنان‌و حتی تجاوز به پسران، غارت های نجومی و به همین علت گسترش عظیم فقر در ایران، نابودی محیط زیست ، گسترش عظیم خرافات،جهل،فساد و تشویق و تلاش ازدیاد جمعیت برای نابودی کامل ایران. اینها با آن چهرهای جنایتکارانه اشان مطلقاً خود اهریمن هستند. اکنون میتوان درک کرد که چرا اینهمه ترس از آن ایدئولوژی وجود دارد. این ترس ریشه در حقیقت دارد.

  • کاربر مهمان

    هاهاهاها واقعا من دعا میکنم برای کسانی که اثار باستانی ما رو برد به موزه های غرب اینقدر براشون بی ارزش هست که حتی یه تحقیق نکردن که بدونن چی تو اون محوطه هستش که میگن احتمالا کاخ تو اون محوطه هستش واقعا روح شاه شاد باد که اون زمان ایران یکی از مقصدهای گردشگرها بود میدونید زمانی که خاندان پهلوی حکومت رو گرفتن وضع ایران دقیقا مثل وضع امروز افریقا بود تو پنجاه سال ایران رو ساخت