ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنگنه: به اسم دور زدن تحریم‌ها، پول نفت را خوردند

زنگنه گفت که پرونده تخلف در شرکت بازرگانی پتروشیمی نباید موجب فراموش شدن تخلفات بابک زنجانی شود.

وزیر نفت جمهوری اسلامی مدعی شد که برای پیگیری پرونده تخلف مالی شرکت بازرگانی پتروشیمی «زیر فشار» بوده است. او برخی نزدیکان بابک زنجانی را به «بزرگ کردن» پرونده موسوم به پتروشیمی گیت برای فراموش کردن تخلف زنجانی متهم کرد و گفت که نباید زنجانی به هیچ وجه فراموش شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی شامگاه شنبه ۲۵ اسفند در یک نشست خبری بدون بیان جزئیات شرکت بازرگانی پتروشیمی را که پرونده تخلف آن در روزهای گذشته حاشیه‌های فراوانی همراه داشت را تنها یکی از شرکت‌های خواند که پول صادرات نفت در دوره تحریم‌ها را به ایران بازنگردانده است.

او گفت نزدیک به چهار میلیارد یورو در سال‌های ٩١ و ٩٢ بازنگشته است، اما مشخص نکرد که این میزان تنها مربوط به پرونده موسوم به پتروشیمی گیت است یا دیگر تخلف‌هایی که در جریان فروش نفت ایران در دوره تحریم‌ها صورت گرفته است.

زنگنه همزمان با «قدردانی از قوه قضائیه» به خاطر پیگیری این پرونده، گفت که طرح این پرونده نباید موجب فراموشی پرونده بابک زنجانی شود.

او گفت که بعضی از دوستان بابک زنجانی می‌خواهند این پرونده را آنقدر بزرگ کنند که بابک زنجانی فراموش شود. او اما تاکید کرد: «زنجانی به هیچ وجه نباید فراموش شود».

وزیر نفت  با بیان اینکه « قدرت پول بابک زنجانی بیرون از زندان را هم اداره می‌کند»، مدعی شد؛ بسیاری از کسانی که او را «تحت فشار گذاشتند و به او تهمت زدند، پشتشان به بابک زنجانی گرم است».

بابک زنجانی که از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده نیز بخشی از درآمدهای نفتی ایران در دوره تحریم‌ها را به حساب‌های بانکی شخصی خود منتقل کرد و به ایران بازنگردانده است.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی بهمن امسال گفته بود که حکم اعدام زنجانی در صورتی که او بدهی‌هایش به دولت را بازگرداند، لغو می‌شود.

وزیر نفت اما گفت که زنجانی تنها فردی نیست که پول نفت‌های ایران را بازنگردانده است. با این حال او مبلغ تخلف زنجانی با دیگران را غیرقابل مقایسه خواند.

وزیر نفت ایران بدون افشای نام، برخی شرکت‌های خارجی که حالا «ورشکست شده‌اند» را هم از افرادی دانست که «پول نفت را خوردند و رفتند».

به گفته زنگنه تمامی این تخلفات به نام «دور زدن تحریم‌ها» صورت گرفته است.

آینده نفت و گاز : شاید خارجی‌ها بیایند، شاید هم نه

بیژن زنگنه در بخش دیگری از این نشست خبری که در منطقه عسلویه استان بوشهر انجام شد، در پاسخ به پرسشی در باره مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در فازهای چندگانه پارس‌جنوبی، این موضوع را «پیچیده» توصیف کرد و گفت که تحریم‌ها باعث کنار کشیدن شرکت‌های خارجی شد.

او گفت که در  رابطه با توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی قرار است یک هیئت بلندپایه چینی به ایران سفر کند.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پیش از تحریم‌ها به شرکت فرانسوی توتال واگذار شده بود اما پس از خروج این شرکت به دلیل تحریم‌ها از ایران، این پروژه به شرکت ملی نفت چین واگذار شد. این شرکت اما تا به حال اقدامی برای آغاز پروژه انجام نداده و خبرهای تائید نشده‌ای مبنی بر عدم تمایل چین برای ادامه همکاری با ایران منتشر شده است.

به گفته وزیر نفت در پروژه سیراف نیز « تعدادی سرمایه‌گذار مایل به ادامه همکاری هستند اما تعدادی نیستند».

او گفت که قرار است فروردین سال آینده جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران برگزار شود تا پرونده آنهایی که آماده همکاری نیستند، «بسته شود».

زنگنه کاهش تولید و صادرات گاز را از پیامدهای تحریم‌ها برشمرد و تایئد کرد که ایران برای دریافت پول گاز صادراتی به عراق «دچار مشکل شده است».

رسانه‌های ایران هفته گذشته همزمان با سفر حسن روحانی به عراق از پرداخت مطالبات عراق به ایران خبر داده بودند. زنگنه اما بدون بیان جزئیات گفت که «عراقی‌ها در حرف همیشه همراه ایران هستند».

او در بخش دیگری از اظهاراتش، مقام‌های امریکایی را کسانی خواند که «حرف‌های ضد و نقیض زیاد می‌زنند».

زنگنه «بی‌ثباتی و تشنج بازار نفت» را نتیجه «حرف‌های زیاد» مقامات امریکایی دانست و گفت که «اگر [امریکایی‌ها] بخواهند اذیت کنند بازار بدتر شده و بی‌ثباتی رخ می‌دهد».

امریکا پیشتر اعلام کرده بود که تحریم‌های جدید علیه ایران را با هدف به صفر رساندن صادارات نفت اجرایی می‌کند. به رغم این اظهارات منابع خبری از افزایش تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی خبر داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.