ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی جلال رستمی، فعال محیط زیست کُرد را بازداشت کردند

طی ماه‌های گذشته دست‌کم بیست فعال محیط زیست در کردستان ایران دستگیر شدند. فعالان اجتماعی و نهادهای حقوق بشری این دستگیری‌ها را ادامه «سناریو سازی امنیتی» می‌دانند

به گزارش «شبکه حقوق بشر کردستان»، ماموران وزارت اطلاعات شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ یکی دیگر از فعالان محیط زیست کرد را بازداشت کرده‌اند. طبق این گزارش گروهی از نیروهای اطلاعات شهر سنندج جلال رستمی، فعال محیط زیست اهل روستای شاهینی از توابع شهرستان کامیاران را در شهر روانسر، محل سکونتش و در محل کارش در یک قنادی بازداشت کرده و پس از دو روز به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند.

جلال رستمی، فعال محیط زیست کُرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که درچند ماه گذشته نزدیک به ۲۰ تن از فعالان محیط زیست کُرد در شهرهای کامیاران، مریوان، سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی شنبه ۲۷ بهمن آرمان وفایی و شاهو فرجی، دو فعال محیط‌زیست و از اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی را در سنندج بازداشت کردند. آن‌ها همچنین یکشنبه ۲۸ بهمن در شهرکرد یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست و عضو کمپین «صدای پای آب» را دستگیر کردند. این افراد در ارتباط با پوشش گیاهی و جنگل‌های بلوط و همچنین مفهوم عدالت اجتماعی با توجه به دسترسی به منابع طبیعی فعالیت می‌کردند.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز نیز از دیگر فعالان اقلیم ایران هستند که از یک سال قبل تاکنون در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران‌ به‌سر می‌برند.

این افراد که بیش از یکسال است در بازداشت و تحت بازجویی قرار دارند به «جاسوسی» و سپس «افساد فی‌الارض» متهم هستند.

کاووس سید امامی، یکی از بازداشت شدگان پرونده فعالان محیط زیست بهمن سال گذشته در زندان اوین به شکل مشکوکی فوت کرد. مقام‌های سازمان زندان‌ها و دستگاه قضایی ایران علت مرگ او را «خودکشی» اعلام کردند، اما خانواده سیدامامی و گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این ادعا را رد می‌کنند.

سایت «زیتون» که بخشی از اصلاح‌طلبان نزدیک به دولت حسن روحانی نزدیک است، چندی پیش در یک گزارش به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که سیدامامی با اطلاع مقام‌های وزارت اطلاعات با اسرائیلی‌ها ارتباط گرفته و به آنان اطلاعات غلط داده است.

کارشناسان می‌گویند جمهوری اسلامی علیه فعالان محیط زیست «سناریوسازی امنیتی» می‌کند. سال‌ها فعالان محیط زیست آذربایجان شرقی و غربی برای حمایت از دریاچه ارومیه به فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه و قوم گرایی متهم وشده‌اند. این اتفاق برای برخی از معترضان عربِ خوزستانی  نیز در سال‌های اخیر تکرار شد. اتهام مشابهی محدودیت‌های زیادی را برای گروه‌ها و کمپین‌های محیط زیستی کرد، به ویژه در کردستان و سنندج به‌وجود آورده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بردیا

    براساس گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، 1). زندانی سیاسی کُرد به نام "برزان محمدی" ٤١ ساله اهل شهرستان سروآباد از توابع سنندج به‌همراه یک زندانی دیگر به نام "علیرضا شیرمحمدی" در زندان فشافویه به دلیل وضعیت نامناسب خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند. امروز یکشنبه بیست و ششم اسفندماه، اعتصاب غذای این دو زندانی وارد چهارمین روز خود شده است. 2). یک جوان کُرد به نام "افشار فتحی" ٢٦ ساله فرزند احمد اهل روستای "تنگیسر" از توابع منطقه ژاورود سنندج در شهرستان دیواندره بازداشت گردید. به گفته یک منبع آگاه، نیروهای اطلاعاتی ١٠ روز پیش این جوان کُرد را بدون ارائه مجوز قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. 3). جلال رستمی اهل روستای "شاهینی" از توابع کامیاران و "ساکن شهر رامسر" در شمال ایران در محل کار خود توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است. 4). روز پنج‌شنبه بیست و سوم اسفندماه، یک کولبر کُرد به نام "حسن شرکانی" در مرز نوسود از توابع شهرستان پاوه مورد ضرب و شتم نظامیان حکومتی قرار گرفته است. این کولبر کُرد در حین کمک‌رسانی به یک کولبر که از ارتفاع سقوط کرده بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این کولبر بر اثر ضرب شتم نیروهای نظامی حکومت ایران از ناحیه سر و دست، پا و ستون فقرات مجروح شده است.

  • کرماشانی

    «شهر رامسر» در استان مازندران است. «شهر روانسر» صحیح است. روانسر در استان کرماشان واقع است. اصلاح کنید. با تشکر اصلاح شد .زمانه

  • sattar beheshti

    در پی یورش شدید گروه حماس به فلسطینیانی که در اعتراض به افزایش مالیات‌ها اقدام به تظاهرات در نوار غزه کرده بودند، گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت صدها فلسطینی منتشر شده است!؛ همزمان گروه حماس به دلیل کشته شدن یک اسرائیلی اقدام به پخش شیرینی در شهر غزه کرد!!. تظاهرات اعتراضی صدها تن از ساکنان نوار غزه از روز پنج‌شنبه ۲۳ اسفند آغاز شد و در شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ «بدنا نعیش» (می‌خواهیم زندگی کنیم) بازتاب گسترده‌ای یافت. روز شنبه، سومین روز این اعتراض‌ها، با یورش شبه‌نظامیان گروه حماس، که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است، روبه‌رو شد و خیابان‌های غزه شاهد حضور گسترده مأموران امنیتی حماس بود.

  • farid

    فرمانده سپاه: 200 هزار نیرو در عراق و سوریه سازماندهی کردیم محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران روز یکشنبه 17 مارس 2019 می‌گوید که این نیرو در عراق و سوریه، اقدام به سازماندهی نیروی کرده و موشک در اختیار حزب‌الله لبنان قرار می‌دهد!. او در مصاحبه خود، نیروها را «نیروهای مردمی» توصیف کرد!. جعفری مدعی شد «موشک‌های حزب‌الله تمام نقاط اسرائیل را تحت پوشش دارد». او قدرت گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه را «از جمله موفقیت‌های جمهوری اسلامی» دانست!!.