ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاریجانی: دلیلی برای تصویب نشدن لوایح پولشویی وجود ندارد

رئیس مجلس بخشی از گلایه‌های ظریف در زمان استعفاء را به حق دانست اما گفت که اقدام او مفید به حال کشور نبود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با هفته‌نامه «مثلث» که به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی منتشر می‌شود، از توافق هسته‌ای ایران با غرب دفاع کرده و آن را «برد جمهوری اسلامی در دوره‌ای که با بن‌بست دیپلماتیک روبرو بوده» توصیف کرده است و گفته که «مصالح اقتصادی ایجاب می‌کرد توافق صورت بگیرد». لاریجانی همچنین به صورت تلویحی از محمدجواد ظریف دفاع کرده و گفته که « برخی گلایه‌های او به حق بوده است». رئیس مجلس اما با بیان اینکه « از این مسائل در کشور ما هست»، از ظریف خواسته که «گذشت» کند. او در باره اصلاح قانون اساسی هم گفته که «نیاز روز نیست». رئیس مجلس احمدی‌نژاد را هم ناسپاس خوانده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

لاریجانی در این گفت‌وگو خود را یکی از «۴ یا ۵ نفری که در جریان کامل مسائل هسته‌ای» است، دانسته و توافق هسته‌ای را «تصمیم کل نظام» خوانده است.

او برای اولین بار فاش کرده که تیم مذاکره کننده هسته‌ای و شورای هسته‌ای چندین جلسه در حضور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل داده و در باره جزئیات این توافق بحث کرده است.

لاریجانی که پیشتر از سوی نمایندگان «اصول‌گرا» به تصویب «چند دقیقه‌ای برجام» متهم شده بود، این اتهام را رد کرده و گفته که ماجرا «سرهم بندی نبوده و نتیجه ساعت‌ها جلسه» بود.

او توافق هسته‌ای را در مجموع «بُرد جمهوری اسلامی» در شرایطی که «با بن‌بست دیپلماتیک و اقتصادی روبرو بود» توصیف کرده است.

رئیس مجلس در دفاع از توافق هسته‌ای گفته که نباید به جای انتقاد از امریکا که از برجام خارج شد، انتقادها را به نیروهای داخلی وارد کرد.

ظریف حق داشت اما ..

لاریجانی همچنین در پاسخ به پرسشی در باره استعفاء محمدجواد ظریف، «شکل و زمان» این اقدام را «نامناسب» و به «ضرر نظام» توصیف کرده اما گفته که پس از شنیدن گلایه‌های وزیر امور خارجه به این نتیجه رسیده که او در برخی موارد حق داشت.

او با این حال استعفای وزیر امور خارجه را موجب «خوشحالی امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها» دانسته و گفته که از این مسائل به هر صورت در کشور وجود داشته و دارد و بهترین راهش «گذشت» است.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو شروط مجلس برای لایحه الحاق ایران به پالرمو و کنوانسیون منع پولشویی را «نافذ» و «کافی» خوانده و گفته که از نظر او دلیلی برای تصویب نشدن این لوایح وجود ندارد.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی در باره نظر رهبر جمهوری اسلامی نسبت به تصویب این دو لایحه گفته که او مسئولیت را به نهادهای حکومتی واگذار کرده و گفته که مسیر قانونی پیش برود.

رئیس مجلس همچنین فاش کرده که خبر مخالفت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با تصویب این دو لایحه «صحت ندارد».

او گفته که شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی تصویب لوایح مربوط به پولشویی را برای امنیت کشور «ضرورت دانست».

نیازی به اصلاح قانون اساسی نیست

لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو که به صورت ویدئویی منتشر شده، دستور رهبر جمهوری اسلامی برای «اصلاح ساختار بودجه کشور در چهار ماه» را ضرورت و الزامی دانسته و گفته که برخی از چالش‌ها در ایران «مزمن شده است».

او با بیان اینکه نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها بر چالش‌های اقتصادی را انکار کرد، گفته که اما نباید همه مشکل را به تحریم‌ها نسبت داد.

رئیس مجلس با اشاره به بحران بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، از دولت حسن روحانی به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت قانونی که مجلس شورای اسلامی برای «احیاء صندوق‌ها» در اختیارش قرار داده بود، انتقاد کرده است.

او با این حال گفته که در شرایط فعلی اصلاح قانون اساسی «نیاز روز نیست» و قانون اساسی موجود ظرفیت حل چالش‌های کشور را دارد.

بحث اصلاح قانون اساسی ایران پس از آن مطرح شد که رسانه‌ها از فرمان علی خامنه‌ای برای اصلاح ساختاری بودجه خبر دادند.

لاریجانی اما گفته که این دستور ربطی به اصلاح قانون اساسی و ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ندارد و تنها ساختار بودجه‌ای را مدنظر دارد.

احمدی‌نژاد ناسپاسی می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق ایران را «ناسپاس» خوانده و گفته که رهبر جمهوری اسلامی بیشترین میزان حمایت را از دولت او داشت.

او اما مشکل دولت احمدی‌نژاد را «رفتار خصلتی که چارچوب‌های حکومت را به هم می‌زد» عنوان کرده و گفته که با دولت حسن روحانی از این نظر مشکلات کمتری دارد.

لاریجانی در ادامه احمدی‌نژاد را فردی خوانده که «مغشوش حرف می‌زند» و در پاسخ به پرسشی در باره دلیل عدم برخورد با احمدی‌نژاد هم گفته که «در جریان برخورد نکردن با او نیست و باید این موضوع را از بخش‌های دیگر پیگیری کرد.

احمدی‌نژاد اخیرا در یک گفت‌وگو گفته که رهبر جمهوری اسلامی در عزل و نصب‌های دولت او دخالت می‌کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.