ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه تیراندازی در اوترخت را محکوم کرد

عامل تیراندازی در ترکیه متولد شده. وزارت خارجه ترکیه صرف‌نظر از «انگیزه» گوکمن تانیش با مردم و دولت هلند اعلام همدردی کرد.

وزارت خارجه ترکیه تیراندازی در اوترخت هلند را که به کشته شدن دست‌کم سه نفر انجامید محکوم کرد.

دوشنبه ۱۸ مارس / ۲۷ اسفند: تیراندازی در تراموای (ترم) اوترخت. عامل تیراندازی بازداشت شد

ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه صبح روز دوشنبه ۱۸ مارس / ۲۷ اسفند در جریان تیراندازی در تراموای شهر اوترخت دست‌کم ۳ نفر کشته و ۵ نفر مجروح شدند. مقامات محلی فوراً به مردم توصیه کردند که از خانه خارج نشوند. ارتش هلند اقدامات امنیتی در فرودگاه‌ها و ساختمان‌های اصلی شهر را افزایش داد. دانشگاه اوترخت نیز به مدت چند ساعت بسته شد و به دانشجویان اجازه ورود و خروج داده نشد. وضعیت اضطراری تا ساعت ۱۰ شب ادامه داشت و مکان‌های عمومی تعطیل شده بود. چند ساعت بعد از تیراندازی پلیس اوترخت تصویر مردی ۳۷ ساله به نام گوکمن تانیش را به عنوان عامل این حادثه منتشر کرد. او در ترکیه متولد شده است.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «صرف‌نظر از هویت عامل تیراندازی» در مترو شهر اوترخت و «انگیزه» او، این حادثه را قویاً محکوم می‌کند.

پلیس هلند اعلام کرده که عامل تیراندازی در شهر اوترخت دستگیر شده. پلیس بلافاصله پس از متواری شدن تیرانداز عملیات گسترده‌ای را برای یافتن او آغاز کرد. پلیس تیراندازی در تراموا در شهر اوترخت را «تروریستی» خوانده است. پس از اعلام دستگیری فرد متواری وضعیت اضطراری در اوترخت تعدیل پیدا کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه دوشنبه ۱۸ مارس خود با مردم هلند و دولت این کشور ابراز همدردی کرده است.

به گفته مارک روته نخست وزیر هلند واکنش مردم در سراسر کشور به تیراندازی در تراموای اوترخت «آمیزه‌ای از ناباوری و انزجار» بوده است:

«اگر این یک حمله تروریستی باشد ما فقط یک پاسخ خواهیم داشت: ملت ما و دموکراسی باید قوی‌تر از افراطی‌گری و خشونت باشد.»

روابط ترکیه و هلند در جریان کارزار انتخاباتی حزب حاکم ترکیه در کشورهای اروپایی برای همه‌پرسی قانون اساسی (در آوریل ۲۰۱۷) رو به تیرگی گذاشت. در آن زمان، هلند از فرود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه برای ایراد سخنرانی انتخاباتی در روتردام جلوگیری کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این اقدام، دولت‌ هلند را در کنار دولت آلمان «فاشیست و نژادپرست» خطاب کرد و طی سخنانی گفت که اگر اروپایی‌ها راه کنونی خود را ادامه دهند، دیگر نمی‌توانند روی امنیت و آرامش را در خیابان‌هایشان ببینند.

تابستان گذشته اما وزیران خارجه دو کشور در یک گفت‌وگوی تلفنی بر سر ضرورت عادی‌سازی روابط فی‌مابین به توافق رسیدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.