ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس بانک مرکزی: ارزش پول ملی حفظ شد، تورم شتاب خود را از دست داد

عبدالناصر همتی در پیام نوروزی خود کارنامه مثبتی از فعالیت هفت ماهه‌اش ارائه داد. او گفت در این مدت بانک مرکزی در حد توان خود توانسته که ارزش پول ملی را حفظ کند و تورم نیز شتاب خود را از دست داده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در پیام نوروزی خود هم کارنامه هفت ماهه‌اش مثبت ارزیابی کرده و هم چشم‌انداز مثبتی از سال آینده ارائه داده است. او گفت بانک مرکزی در حد توان خود توانسته که ارزش پول ملی را حفظ و شتاب تورم را مهار کند و به برنامه‌های پولی ‌و ارزی آینده امیدوار است.

عبدالرضا همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران

عبدالرضا همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، سه‌شنبه ۲۸ اسفند، در پیام خود به‌مناسبت فرارسیدن سال نو گفته است که با کمک رؤسای سه قوه، «بانک مرکزی در حد توان، ارزش پول ملی را حفظ کرده و اکنون، علیرغم تداوم فشارها، تسلط لازم را بر بازار ارز دارد. ارتباط با همسایگان و دیگر شرکای تجاری برای تسهیل اختصاص ارز صادرات به واردات به سرانجام خوبی رسیده و اکنون بیش از گذشته بانک مرکزی قدرت دخالت در بازار را در جهت اهداف اقتصادی دارد. تورم هرچند تلخکامی هایی را در چند ماه اخیر به بار آورده و فشار سنگینی به اقشارکم درآمد و متوسط جامعه وارد ساخته ولی شتاب خود را از دست داده و اثر افزایش نرخ ارز در آن به‌تدریج تخلیه شده است.»

عبدالناصر همتی مرداد ماه سال جاری، پس از برکناری ولی‌الله سیف، به عنوان جانشین او رئیس کل بانک مرکزی شد. از آن زمان تا کنون بهای دلار و دیگر ارزهای معتبر در بازار آزاد روندی کاهشی پیدا کرده اما نوسان‌ها و افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.

رئیس بانک مرکزی با بیان این‌که به پیاده‌سازی برنامه‌های پولی ‌و ارزی امید دارد، گفته است که «ایجاد بازار متشکل ارزی، راه‌اندازی عملیات بازار باز و ساماندهی به اضافه برداشت بانک‌ها» را در اولویت برنامه‌های سال آینده قرار داده است.

به‌گفته او «اقدامات جدی برای صیانت از سپرده‌گذاران ‌و اصلاح ترازنامه بانک‌ها و بهبود خدمات رسانی انجام گرفته است که شروع برنامه ادغام پنج بانک در بانک سپه برای ایجاد یک بانک قدرتمند از جمله قدم‌های اولیه آن بوده است.»

نوسان‌های شدید بازار ارز و افزایش بهای دلار و دیگر ارزهای معتبر خارجی از ماه‌های پایانی سال گذشته در ایران آغاز شد. دولت اعلام کرد که از ۲۱ فروردین‌ماه قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و خرید و فروش ارز به قیمت‌هایی مغایر با بهای رسمی جرم محسوب می‌شود.

مهم‌ترین انگیزه تک‌نرخی کردن بهای ارز مقابله با گرانی و افزایش شدید قیمت‌ها از طریق اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اعلام شد اما اقتصاددانان از این سیاست انتقاد کردند و گفتند با این اقدام رانت‌خواری بیشتر می‌شوند اما گرانی مهار نمی‌شود.

عبدالناصر همتی ۱۸ اسفند در صفحه اینستاگرام خود به ناکارآمدی سیاست تک‌نرخی کردن بهای ارز اشاره کرد و نوشت: «موانع و مشکلات سیستم توزیع موجب شده که علی‌رغم تأثیر اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در کنترل تأثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت، موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است.»

آن‌چه در واقعیت اقتصاد ایران رخ می‌دهد آن است که اغلب کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند به بهای محاسبه شده با قیمت دلار آزاد به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. در ماه‌های اخیر نیز اگرچه بهای دلار برای واردکنندگان کالاهای اساسی ثابت بوده قیمت این کالاها متناسب با نوسان بهای ارز در بازار آزاد به شدت افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی که در سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به عراق او را همراهی کرد، پس از این سفر در روز پنج‌شنبه ۲۳ اسفند گفت تحول جدیدی در روابط تجاری ایران با عراق و دیگر همسایگان در حال شکل‌گیری است و حذف دلار در مبادلات منطقه‌ای و جهانی با دیگر کشورها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.