ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴ مرزبان ایرانی آزاد شدند

این ۴ مرزبان از جمله ۱۲ مرزبانی بودند که در میرجاوه سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شده بودند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از پاکستان به‌خاطر آزادی آن‌ها قدردانی کرد.

ایران اعلام کرد که ۴ مرزبان دیگر از مرزبان‌هایی که در میرجاوه سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شدند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از پاکستان به‌خاطر آزادی مرزبان‌ها قدردانی کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نخستین ساعت پنج‌شنبه یکم فروردین / ۲۱ مارس از آزادی ۴ مرزبان ایرانی به گروگان گرفته‌شده در میرجاوه، خبر داد.

قاسمی از دولت و ارتش پاکستان برای عملیات موفق آزادسازی این مرزبان‌ها تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد که مرزبان‌های باقیمانده نیز هرچه سریع‌تر آزاد شده و به کشور بازگردند.

۲۴ مهرماه سال گذشته در منطقه صفر مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان ۱۲ نفر از نیرو‌های بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی ربوده شدند. برخی از این افراد نیرو‌های بسیج طرح امنیت بودند و برخی دیگر از نیرو‌های هنگ مرزی میرجاوه و نیرو‌های اطلاعات سپاه پاسداران. گروه جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را پذیرفت. قرارگاه قدس سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد. سپاه در این بیانیه گفت «فریب و تطمیع» سبب شده بود که عامل یا عوامل نفوذی دست به «خیانت و تبانی» بزنند و این آدم‌ربایی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین بر عزم ایران و پاکستان برای مقابله با تروریسم و ادامه همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور تأکید کرد.

پیش از این ۵ تن از این مرزبان‌ها آزاد شده و ۳۰ آبان به کشور بازگشتند. سپاه پاسداران آزادی این افراد را نتیجه «تلاش‌های به عمل آمده و رایزنی و تعامل با طرف پاکستانی» دانست. نیروی زمینی سپاه بر ادامه این تلاش‌ها برای آزادی سایر مرزبان‌های ربوده شده خبر داده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۹ آبان در صدر هیأتی سیاسی و نظامی به پاکستان رفت و با مقام‌های پاکستانی درباره آزادی مرزبانان ایرانی سخن گفت. او در این سفر با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این سفر گفت مقام‌های پاکستانی وعده و تعهد دادند که دولت این کشور همه تلاش‌ها و اقدامات خود را برای آزادی مرزبانان کشورمان انجام می‌دهد.

ایران تاکنون چند بار از پاکستان به‌دلیل ناامنی در مرزهای خود توضیح خواسته است. جمهوری اسلامی معتقد است که گروه‌های مسلح از پاکستان وارد خاک ایران می‌شوند، دست به عملیات تروریستی می‌زنند و سپس به پاکستان بازمی‌گردند.

استان سیستان و بلوچستان در سه دهه گذشته محل درگیری نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و مخالفان بوده است. در سال‌های اخیر مناطق جنوب شرقی ایران و هم‌مرز با پاکستان، شاهد رویدادهای خشونت‌باری بوده و مسئولیت برخی از ترورها، انفجار‌ها و عملیات نظامی را گروه‌هایی چون جندالله و جیش‌العدل به عهده گرفته‌اند.

جندالله و جیش‌العدل می‌گویند مدافع حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.