ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان خواستار هم‌سطح خواندن «اسلام‌هراسی» و «یهودی‌ستیزی» شد

اردوغان در نشست سازمان همکاری اسلامی گفت بشریت همان‌گونه که پس از فاجعه هولوکاست با یهودی‌ستیزی مبارزه کرد، باید با همان قاطعیت با اسلام‌ستیزی نیز مقابله کند.

رجب طیب اردوغان در اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی مسلمانان با اشاره به حمله اخیر تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند گفت «تنها مسلمانان، قربانی گسترش معضل نژادپرستی نیستند». اردوغان درخواست کرد همان‌طور که پس از فاجعه هولوکاست با یهودی‌ستیزی مبارزه شد، به همان شکل با اسلام‌ستیزی نیز مقابله شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه جمعه ۲ فروردین / ۲۲ مارس در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری‌ اسلامی در استانبول سخنرانی کرد و در آن به دو موضوع ترور مسلمانان در نیوزیلند و به‌رسمیت شناختن احتمالی حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در سوریه توسط آمریکا پرداخت.

اردوغان رویداد هفته گذشته در نیوزیلند را حادثه‌ای عادی ندانست و آن را «نشانه دشمنی، نفرت و وسواس ریشه‌دار و عمیق و غیرقابل انکار» خواند. او گفت: «نمی‌توان با نادیده گرفتن مشکلات موضوع را حل کرد. باید به تمام مشکلاتی که بشریت را تهدید می‌کند واکنش نشان دهیم. (...) سکوت سازمان همکاری اسلامی در قبال حوادثی که آینده جهان را تهدید می‌کند پذیرفتنی نیست. برای آن‌که دوباره شاهد رنج‌های مشابهی نباشیم و در مساجد خون جاری نشود، موضع روشنی بگیریم.»

جمعه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد نور و لینوود در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند حمله کردند و ۵۱ نفر را کشتند. رهبران سیاسی و مذهبی جهان اسلام و دنیای مسیحی از این حمله متأثر شدند. برنتون تارانت، مظنون اصلی این حمله یک مرد ۲۸ ساله است که خود را به عنوان «یک مرد سفیدپوست از یک خانواده معمولی» معرفی کرده است. انگیزه تارانت از حمله به مسلمانان اسلام‌هراسی بود.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: «ما با یک اسلام‌ستیزی آشکار مواجه هستیم. این مسئله‌ای نیست که تنها سازمان‌های مردم‌نهاد و آکادمیسین‌ها به آن رسیدگی کنند، بلکه وظیفه ارگان‌های امنیتی، دولتمردان و مردم است. باید همان‌گونه که قاطعانه با یهودستیزی مبارزه شد با اسلام‌هراسی نیز مبارزه شود. بشریت همان‌طور که پس از فاجعه هولوکاست با یهودی‌ستیزی مبارزه کرد، باید با همان قاطعیت با اسلام‌ستیزی نیز مقابله کند.»

اردوغان دوشنبه گذشته تهدید کرده بود استرالیایی‌های ضدمسلمانی که به ترکیه می‌آیند را «با تابوت روانه خانه‌شان کند». این اظهارات با واکنش شدید دولت‌های استرالیا و نیوزیلند روبه‌رو شد. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، سفیر ترکیه را فراخواند و خواستار پس گرفتن حرف‌های اردوغان شد. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند نیز اعلام کرد که معاون خود، وزیر خارجه کشورش را به ترکیه فرستاده تا مراتب اعتراض نیوزیلند را به دولت ترکیه ابلاغ کند.

اردوغان روز سه‌شنبه نیز از مقامات نیوزیلند خواسته بود تا عامل کشتار مسلمانان در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند را اعدام کنند. او همچنین گفته بود که ترکیه نیز اشتباه کرد که ۱۵ سال پیش مجازات اعدام را لغو کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در اجلاس سازمان همکاری اسلامی از پیگیری‌ و رسیدگی‌های نخست‌وزیر نیوزیلند به ماجرای حمله تروریستی در این کشور قدردانی کرد و در این‌باره گفت: «این رویکرد باید الگویی برای کشورهای دیگر باشد.»

جمعه ۲ فروردین / ۲۲ مارس، همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت یاد قربانیان حمله جمعه گذشته، زنان در نیوزیلند در همبستگی با قربانیان حمله تروریستی و جامعه مسلمانان این کشور، روسری سر کردند و تصاویر خود را در خانه، خیابان و محل کار در حالی که روسری بر سر داشتند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

نخست‌وزیر نیوزیلند هم که شنبه ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس در میان اعضای جامعه مسلمانان کرایست‌چرچ با روسری ظاهر شده بود، این بار نیز روسری سر کرد.

مسئله حاکمیت جولان

اردوغان درباره پیام ترامپ در صفحه توئیتر خود در مورد به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان نیز موضع گرفت و گفت: «اظهارات تأسف‌بار ترامپ، منطقه را در آستانه یک بحران دیگر قرار داده است.»

او تأکید کرد که «ترکیه در قبال مسئله اشغال بلندی‌های جولان نمی‌تواند خاموش بماند و اجازه مشروعیت بخشیدن به اشغال بلندی‌های جولان را نخواهیم داد.»

پیش از او، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز با انتشار پیامی در توئیتر حمایت این کشور از تمامیت ارضی سوریه را اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه) در یک اقدام غیرمنتظره با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «پس از ۵۲ سال وقتش رسیده که ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به‌طور کامل به رسمیت بشناسد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این پیام از ترامپ قدردانی کرد.

اسرائیل در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ بخش وسیعی از بلندی‌های جولان را تصرف کرد و در سال ۱۹۸۱ این ارتفاعات در شمال اسرائیل را به خاک خود ملحق کرد. جامعه بین‌المللی تاکنون از شناسایی حق حاکمیت اسرائیل بر این بخش از خاک سوریه خودداری کرده. بر اساس قوانین بین‌المللی بلندی‌های جولان جزو «سرزمین‌های اشغالی» به شمار می‌آید.

ایران، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب نیز در واکنش‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که حاکمیت اسرائیل بر جولان را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • aLI

    الحق که این قوم گرایی و نپاد زدگی ازهر نوع و در هر لباسی که باشه ملال آوره حال چه جناب اردوغان و چه جنابان دیگری که ملبس به کسوت (یا بهانه ی) فرههنگ زدگی و آزادیبخشی هستند. الحمدلله میوه ی درخت استالینیسم هم خیلی از تنه اش دور نمیافته. در ضمن بلندیها (یا بولندیها)ی جولان هم به ما مربوط نیست. همون بهتر که امت اسلام تشریف ببرند حلش کنند نه مردم نگونبخت ایران (البته اگر مردم آناتولی مایل به شهادت باشند ما اعتراضی نداریم!)

  • حقیقتگو

    متاسفانه بسیاری ازهموطنان کورکشورخودشان هستند و بینای سوریه وجولان واسرائیل..تعجب اور است مردمانی چهل سال هرآنچه اشغالگزان ایران برآنها روا کرده ومی کنند بطور کامل هضم کرده ومی کنند..بلندی جولان را ول کن که کشورت چهل سال اشغال شده و بیش ازهشتاد میلیون هم هرگونه فجایعی که شاملشون شده شبیه به کیسه ذباله ازدرب منزلشون به درب منزل دیگرهل دادند...دوران انکه مشتی عباربردوش برچاه های نفت چنباتمه بزنند و با پولهای نفتی زوربگن و تهدید کنن گذشته ...بلندی های جولان درحقیقت شروع گردش حلقه ای خواهد شد که ابرقدرت های جهانی و کشورهای صنعتی دنیا خواهانش بوده وهستند و آنهم خلع حاکمیت کشورهای نفتی خاورمیانه برمنابع نفتی و زیرژمینی انها بدلایل تروریست پروری و تهدیدات کشورهای ژن برتر...ترامپ با یک فاشیست آنهم اروپائی تبار که دربرزیل به ریاست جمهوری رسیده درصدد افزایش نفتی برزیل است وهمچنین با به سقوط کشاندن حکومت ونزوئلا هم برمنابع نفتی ونزوئلا حاکم خواهد شد که درحقیقت تولیدات نفتی این دوکشور بعلاوه تولیدات نفتی امریکا تولیدات نفتی اوپک را مافوق تصور به زیرخواهند کشانید...اگرسوریه برسر جلان اقدام نظامی انجام دهد قسمت بزرگی ازسوریه بعلاوه منابع زیرزمینی ونفت تحت تصرف اسرائیل خواهد شد..امریکا به دلیل سربازانش را ازسوریه فراخوانده که درحمله بزگ اسرائیل دچارتلفات نشوند..

  • نمی فهمم ایرانیها ، روس ها ، ترکیه چه ارتباطی به جولان دارند ؟

    می خواهید چهره واقعی ضد امپریالیست ها با نقاب قلابی ترامپیسم را ببینید ؟ می خواهید بدانید چند تا از این بختیاریست توده ای ها در میان اپوزیسیون هستند ؟ همین الان عکس العمل انها را د رمورد نظر ترامپ در مورد جولان و اسرائیل را ببینید . خنده دار اینکه اینها روزشان شب نمی شود اگر به هر بهانه ای به اردوغان و ترکیه و مواضع انها حمله سادیستی نبرند ، اما حالا چون فقط اردوغان اسلام گرای عثمانی دیکتاتور به این نظر کاملا درست ترامپ در جولان اعتراض مزخرف کرده ، برای اولین بار همه رسانه های تحت اشغال مارکسیست های روسی این خبر را تیتر کرده اند بدون اینکه به اردوغان بگویند ، تو را سننه ؟ من نمی فهمم ایرانیها ، روس ها ، ترکیه چه ارتباطی به جولان دارند ؟ عربها حالا زر بزنند ، یک چیزی ، شما ها چرا در امور بین دو همسایه دخالت میکنید ؟

  • کارو

    اللبته به معضل کوردستیزی و ارمنی ستیزی و یونانی ستیزی و آشوری ستیزی در کشور تورکیه هم باید رسیدگی شود. یک کوردستیز ادعای مبارزه نژادپرستی می کند! واقعاً چرا باید به حرف های یک نژادپرست جنگ افروز که در شمال عراق و سوریه دست به اشغال خاک کشورهای دیگر زده و ده ها هزار کورد را در تورکیه، عراق و سوریه قتل عام کرده است گوش داد؟