ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان تحقیقات بازرس مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا

طی تحقیقات ۲۱ ماهه مولر، به ۳۴ نفر اتهاماتی وارد شد. از این تعداد شش نفر از دوستان و نزدیکان ترامپ هستند.

رابرت مولر، بازرس ویژه در زمینه تبانی احتمالی روسیه و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ به تحقیقات خود پایان داد. گزارش پایانی مولر تقدیم دادستان کل آمریکا شد، ولی همچنان محرمانه باقی مانده است. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا که از سوی ترامپ به این سمت منصوب شده گفته است که گزارش خود را بر اساس گزارش مولر تنظیم خواهد کرد و تا آخر هفته در اختیار کنگره قرار خواهد داد. قدم‌های بعدی در خصوص تحقیقات مولر، از سوی دادستان کل و کنگره رقم خواهد خورد.

روبرت مولر - بازرس ویژه پرونده روسیه در انتخابات آمریکا؛ عکس از آرشیو

انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا با اتهام دخالت روسیه برای تاثیر گذاشتن بر سیاست آمریکا همراه بود. این اتهام تا حدی پیش رفت که شائبه تبانی کارزار انتخاباتی نامزدها با دولت روسیه هم مطرح شد. آیا چنین اتهامی بر پایه حقیقت است یا بخشی از دعواهای سیاسی احزاب به حساب می‌آید؟ انتظار می‌رود که بازرس مولر، مردی که بیش از دو دهه مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا بوده، در گزارش خود به این سوال‌ها پاسخ داده باشد.

یکی از مواردی که محور تحقیقات بازرس مولر را تشکیل می‌دهند ملاقات روز نهم ژوئیه سال ۲۰۱۶ است که در برج ترامپ صورت گرفت. در آن روز دونالد ترامپ جونیور (فرزند ترامپ)، پل مانافورت و جرد کوشنر (داماد ترامپ) که همگی از اعضای ارشد کارزار بودند با یک تیم روسی ملاقات کردند. از دیگر موارد کلیدی مورد توجه بازرس ویژه، ارتباط با ویکی‌لیکس، برنامه ساخت برجی در مسکو، اخراج جیمز کومی (مدیر وقت اداره تحقیقات فدرال) و دخالت سایبری روسیه است.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، بالاخره پس از دو سال، بازرس مولر جمعه ۲۲ مارس/ ۲ فروردین گزارش خود را به پایان رساند و آن را تقدیم وزارت دادگستری ایالات متحده کرد و به این ترتیب به گزارشی خاتمه داد که با متهم کردن دونالد ترامپ به تبانی با روسیه سایه سنگین و تیره‌ای را بر سر رئیس‌جمهوری ایالات متحده انداخته است.

این گزارش که هنوز محرمانه است زمینه را برای نبردهای بزرگ عمومی آماده می‌کند. قدم‌های بعدی در دست ویلیام بار دادستان کل آمریکا و کنگره، و همچنین احتمالاً دادگاه‌های فدرال است.

وزارت دادگستری نیز اعلام کرد که مولر گزارش نهایی خود را به ویلیام بار ارائه داده و به تحقیقاتش درباره مداخله روسیه در انتخابات ایالات متحده و هماهنگی احتمالی آن با نزدیکان ترامپ خاتمه داده است.

مولر از سال ۲۰۱۷ در حال بررسی و تحقیق در خصوص تبانی احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ و مسکو برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در ایالات متحده است. او در ادامه درباره ممانعت از اجرای عدالت از سوی ترامپ نیز تحقیق کرده است.

ترامپ بارها اتهام تبانی و ممانعت را رد کرده، و این تحقیقات را «ساحره‌گیری» خوانده است. او حتی انگشت اتهام تبانی را به سوی رقبای دموکرات خود نشانه رفت. ترامپ همچنین استدلال می‌کرد که این تحقیقات بسیار پرهزینه و طولانی بوده و فایده‌ای ندارد.

روسیه نیز اتهام دخالت در انتخابات ایالات متحده را رد کرده است.

ویلیام بار روز جمعه با انتشار نامه‌ای خبر داد که گزارش او درباره تحقیقات مولر تا آخر این هفته به دست کنگره خواهد رسید.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که سند مولر را نه دیده و نه مرور کرده است.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته است که قدم‌های بعدی از سوی دادستان کل، ویلیام بار تعیین می‌شود.

ترامپ اوایل هفته جاری گفت که مهم نیست اگر این گزارش در دسترس عموم قرار بگیرد.

او گفت: «بذار بیرون بیاد، بذار مردم ببینندش». او افزود، «بذار ببینیم آیا مستند هست یا نه.»

ارائه این گزارش محرمانه بلافاصله با درخواست‌هایی همراه شد. از جمله نمایندگان دموکرات مجلس خواستار انتشار متن کامل تحقیقات بازرس مولر شدند. بار، که از سوی ترامپ به عنوان دادستان کل انتخاب شده، گفته است که قصد دارد تا جایی که می‌تواند متن گزارش را علنی کند. هر تلاشی برای مخفی کردن جزییات این گزارش موجب کشمکش میان وزارت دادگستری و سیاستمداران خواهد شد. سیاستمداران ممکن است تلاش کنند تا مولر و بازرسان تیم او را برای شهادت در کنگره احضار کنند. چنین حرکتی از سوی دموکرات‌ها به احتمال زیاد با مالفت شدید دولت ترامپ مواجه خواهد شد.

هفته گذشته همه اعضای کنگره در یک قطعنامه غیرالزام‌آور به انتشار گزارش مولر در کنگره و عمومی کردن آن رای دادند. هنوز معلوم نیست این اقدام چگونه در سنا ارزیابی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از یک منبع ناشناس، مولر اتهامات بیشتر در تحقیقات درباره روسیه را توصیه نمی‌کند.

طی تحقیقات ۲۱ ماهه مولر، به ۳۴ نفر اتهاماتی وارد شد. از این تعداد شش نفر از دوستان و نزدیکان ترامپ هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.