ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوایدو: سقوط دولت مادورو نزدیک است

رهبر مخالفان ونزوئلا می‌گوید: «فشارهای دیپلماتیک عمل کردند. چه کم است؟ اینکه رهبری و فرماندهی ارشد نیروهای مسلح طرف قانون اساسی را بگیرند.»

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا گفته که دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری فعلی به مرحله آخر خود رسیده و به زودی تغییر در دولت به وقوع خواهد پیوست. گوایدو افزود که متحدانش با فرماندهان عالی‌رتبه نظامی درباره تغییر مواضع آنها صحبت کرده‌اند.

گوایدو دولت مادورو را در آستانه براندازی دانسته است؛ عکس از آرشیو

رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس‌جمهوری موقت این کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «رویترز» گفته است که مادورو به لطف فشارهای بین‌المللی قابلیت «تامین مالیِ باج‌گیریِ سیاسی» برای ماندن در قدرت را از دست داده است.

گوایدو روز شنبه در میان طرفدارانش در شهری در ونزوئلا گفت: «آنها جدا افتاده‌اند، تنها شده‌اند، آنها روز به روز بیشتر از هم می‌پاشند.» او افزود: «شهروندان آنها را دوست ندارند، آنها را رد می‌کنند، از آنها متنفر هستند؛ زیرا از آنها تنها همین نصیبشان شده: نفرت»

ونزوئلا دچار تورم شدید اقتصادی است. سقوط اقتصادی در کنار سایر عوامل موجب بالا گرفتن اعتراضات در این کشور آمریکای لاتین شد.

با تشدید اعتراضات، خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا چهارشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در برابر جمعیت عظیمی از معترضان ضد دولتی سخنرانی کرد و خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامید. او که در برابر صدها هزار معترض سخنرانی می‌کرد خواهان برگزاری انتخابات آزاد و برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری فعلی شد.

همزمان در پی تصمیم واشنگتن برای به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا و همین‌طور برقراری تحریم‌های فلج‌کننده برای تضعیف بیشتر این کشور صادرکننده نفت، بحران ونزوئلا ابعاد بین‌المللی جدیدی پیدا کرد.

تعدادی از کشورهای غربی و همسایگان ونزوئلا نظیر برزیل و کلمبیا خوان گوایدو را رهبر به‌حق مردم این کشور دانسته‌اند. در مقابل کشورهایی نظیر چین، روسیه و ایران از دولت مادورو حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری الجزیره شنبه دوم فوریه/ ۱۳ بهمن مصاحبه‌ای اختصاصی با خوان گوایدو انجام داده که در آن گوایدو گفته است: «هر کاری که لازم باشد» انجام می‌دهد تا ونزوئلا به سمت دموکراسی حرکت کند.

یکی از گزینه‌هایی که احتمال آن مطرح شده، گزینه حمله نظامی آمریکاست. گوایدو این گزینه را رد نکرده.

نیکلاس مادورو، حمایت واشنگتن از گوایدو را «کودتای آمریکایی» خوانده و رابطه با واشنگتن را قطع کرده است. مادوروی سوسیالیست می‌گوید که گوایدو عروسک خیمه‌شب‌بازی ایالات متحده است که تلاش دارد کودتا علیه دولت او را رهبری کند تا کنترل منابع عظیم نفت این کشور عضو اوپک را به دست بگیرد. ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفت در جهان را دارد.

با این حال هنوز مادورو کنترل نهادهای دولتی و وفاداری مقامات عالی‌رتبه نظامی را در اختیار دارد.

گوایدو اما می‌گوید که به لطف فشارهای خارجی کنترل مادورو بر اوضاع در حال خارج شدن از دستان اوست. ایالات متحده در ماه ژانویه تحریم‌هایی را علیه پی‌دی‌وی‌اس‌آ، شرکت دولتی نفت ونزوئلا اعمال کرد. روز جمعه نیز تحریم‌ها را علیه چند بانک دولتی ونزوئلا گسترش داد.

همچنین مدیریت شرکت سیتکو، مستقر در ایالات متحده در اختیار گوایدو قرار گرفته است. سیتگو شرکت نفتی مستقر در هیوستون است، که مالک فعلی آن شرکت نفتی ونزوئلایی پی‌دی‌وی‌اس‌آ است.

گوایدو گفته است: «فشارهای دیپلماتیک عمل کردند؛ فشارهای اقتصادی و فشارها بر دارایی‌ها نیز عمل کردند.»

کمی بعد از ادعای مقام ریاست‌جمهوری، گوایدو اعضای ارتش را که به طرف او پیوستند مشمول عفو کرد. با وجود آنکه صدها تن از خدمت سرپیچی کردند و بسیاری به کشور همسایه کلمبیا گریختند، مقامات عالی‌رتبه ارتش همچنان طرف مادورو هستند.

گوایدو تخمین زده است که ۸۰-۸۵ درصد اعضای ارتش درباره لزوم یک تغییر در ونزوئلا قانع شده‌اند و تیم او با اعضای رتبه‌های بالاتر دیدار می‌کند.

او افزود: «چه کم است؟ اینکه رهبری و فرماندهی ارشد نیروهای مسلح طرف قانون اساسی را بگیرند.»

سیاستمداران آمریکا در هفته‌های اخیر به پیگیری سیاست «رژیم چِنج» در ونزوئلا متهم شده‌اند.

در سپتامبر سال گذشته روزنامه‌ «نیویورک‌تایمز» گزارشی منتشر کرد درباره مذاکرات سال ۲۰۱۷ به منظور انجام کودتا در ونزوئلا.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی برای بحث درباره یک کودتای احتمالی، دیدارهایی مخفیانه با افسران ناراضی ارتش ونزوئلا ترتیب داده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Russian Marxists analysis is shit

    Putin will bring them back to life if he needs them to scare Western Democracy or save his own poppets in the world Just read and see this pure fact about how Russians have been Terrorists and Islamists ally in Iran http://www.iran-emrooz.net/index.php/politic/more/78976/ در پیوند با دین، این گفتمان درست بوارونه گفتمان ملی-دموکراتیک نه تنها دست به رویاروئی با دین نمی‌زد، که هرچه پیشتر رفت، همدلی و همگامی‌اش با اسلام سیاسی بیشتر شد. این همدلی تنها از سر سودجوئی و فریبکاری نبود، همکاری کنشگران این گفتمان با واپسمانده‌ترین گرایش درون حکومت اسلامی در پی انقلاب، ریشه در یک خویشاوندی گفتمانی داشت، که نشانه‌های آن را دهه‌ها پیشتر می‌شد پی‌گرفت. حزب توده در سال ۴۲ در نامه‌ای به خمینی بر وفاداری خود به اسلام انگشت نهاد[۸]، اندیشه‌پرداز برجسته فدائی خیزش فرومایگان در پانزدهم خرداد را «رویاروئی خلق و دربار» نامید[۹] و سرانجام خسرو گلسرخی با صدای بلند پیوند تاریخی-اسطوره‌ای اسلام و مارکسیسم-لنینیسم را در ستایش مولایش علی فریاد زد، تا سیاوش کسرائی در آستانه انقلاب اسلامی برای محمد بن‌عبدالله مدیحه‌سرایی کند[۱۰].

  • FREE

    به این به اصطلاح انسان که با اسم حقیقتگو پیام داده بگوید الان ونزوئلا نتیجه بردگی روسیه و سیاستهای لاشخورانه اروپاست.روسیه از زالو هم بدتره وجالبتر اینکه همیشه گناهای خودش رو میندازه گردن امریکا و غرب...

  • حمید

    موضوع انشاء: انقلاب بولیواری و نتیجه ان برای کشورهای دوست!!! = ونزوئلا= جمعیت ۳۲ میلیون درامد نفتی از زمان بقدرت رسیدن چاوز تا زمان مرگش؟ ۱ بلیون دلار و حالا مردم با تورم یک میلیونی روبرو هستند(ابر تورم) این است حاصل غلبه (شور بر شعور )

  • حقیقتگو

    ترامپ و شرکاء کارتل های نفتی وبانک ها ومنابع خواران امریکئی توانستندبا حمایت مالی کلان و دستکاری انتخابات برزیل یک اروپائی کاتولیک تبارنزاد پرست فاشیست را هم با وعده های خمینی وار مردم دوستانه مردم برزیل را گول بزند و به ریاست جمهوری بگمارد وبرمنابع همه گونه بویژه نفت حاکم شوند حالا این بساط برای حاکم شدن برمنابع ونزوئلا درجریان است فقط یک نگاهی به چهره جناب گوادیو رهبر کودتاچی ها نشان میدهد که این فرد هم اروپائی تباراست وازالان هم اعلام می کند سوسیالیست مرده است وفاشیست وچپاولگرها نژادبرتر زنده شده است..آنچه که اوضاع اقتصادی ونزوئلا را به چنین فاجعه ای آنهم درجهت اینکه امریکا می خواهد تنها حکومت فعلی مقصر نیست بلکه مردم ونزوئلا با فرهنگ کشورنشینی دارند دراین فاجعه شریک جرم هستند..تعجب آور است که امریکا واروپا بهمان ابزارهای مالی وتبلیغاتی که برای به سقوط کشاندن حکومت پهلوی و حکومت قذافی درلیبی آنهم فقط وفقط درجهت اهدافشان که تصاحب منابع این کشورها باشد وحصرمردمان این کشورها توسط نظامیون و کشتاروسیع مخالفان ووطن پرستان باشد آنهم توسط مهره هائی که خودشان ازقبل آموزش داده اند امتوصل میشوند..بله روسیه گفت سوریه مال ما...ونزئلا مال شما...