ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل به تهران رسید

اداره‌ها و واحدهای صنفی در نقاط مختلف تعطیل شده‌اند. به سبب تغییرات اقلیمی پیش‌بینی میزان بارش باران به سادگی میسر نیست. پزشکی قانونی می‌گوید تاکنون ۲۵ نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

بارش باران ادامه دارد. به سبب تغییرات اقلیمی پیش‌بینی میزان بارش باران به سادگی میسر نیست. تهران و لواسان و البرز و استان مرکزی در آماده‌باش کامل‌اند. سیل به خاورشهر تهران رسید. یکی از نگرانی‌ها سرریز کردن سد کرج است. در استان لرستان اهالی شهر معمولان در محاصره سیل قرار گرفته‌اند. رودخانه الوند در سرپل ذهاب طغیان کرده و در اصفهان سیل به ده‌ها خانه خسارت‌هایی وارد کرده است. چکیده‌ای از آخرین خبرهای سیل در ایران (از بالا به پایین):

هشدار پلیس: به مدت ۴۸ ساعت از سفر به مناطق دربند، درکه، فشم، لواسان، فرحزاد،کن وسولقان خودداری کنید

پیش‌بینی هواشناسی

احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی تداوم بارش‌ها را در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی کرد و از ورود موج جدید بارشی از اواخر وقت چهارشنبه ۷ فروردین خبر داد. شدت بارش‌ها در روز سه‌شنبه ۶ فروردین، در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، بخش‌های جنوب و مرکز و شمال شرق کشور و شرق البرز مرکزی متمرکز خواهد بود. همچنین امروز در ارتفاعات استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و شرق کهگیلویه و بویر احمد، جنوب و غرب اصفهان، البرز، تهران، مازندران، سمنان، گلستان و خراسان شمالی و با شدت کمتر در شمال غرب کشور به سبب بارش برف و مه‌آلودگی، اختلال در آمدوشد در جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.

پزشکی قانونی: تاکنون ۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند

احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی ایران روز سه‌شنبه آخرین آمار کشته‌شدگان سیل طی روزهای اخیر را ۲۵ نفر اعلام کرد. به‌گفته او سیل در شیراز سبب جان‌باختن ۱۸ نفر شده است که همه اجساد قابل شناسایی بوده و شماری از آن‌ها پس از مراجعه اقوام کشته‌شدگان تحویل داده شده است. کشته‌شدگان سیل شیراز از اهالی این شهر، مرودشت، اصفهان، آمل و کرج بوده‌اند. همچنین در استان گلستان سیل سبب مرگ ۲ نفر شده و در مازندران مرگ ۵ نفر را به همراه داشته است.

تهران در وضعیت هشدار قرار گرفت

مدیرکل هواشناسی استان تهران اعلام کرد که هسته مرکزی بارندگی در تهران است. پایتخت در وضعیت هشدار قرار گرفت.

یحیی زارع، مدیرکل هواشناسی استان تهران سه‌شنبه ۶ فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به شدت بارش‌ باران در پایتخت اعلام کرد: هسته مرکزی بارندگی در شهر تهران است که از ساعت ۱۶/۳۰ تا ۱۹/۳۰ اوج بارندگی‌ها را شاهد خواهیم بود.

به گفته زارع از ساعت ۱۶/۳۰ تا ۱۹/۳۰ پیک بارش‌ها در غرب تهران است که ۱۷ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود که اگر این اتفاق رُخ دهد امکان سیلابی شدن وجود دارد که مدیریت آن نیازمند توجه جدی است.

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: از ساعت ۱۹/۳۰ تا ۲۲/۳۰ بارندگی‌ها در شرق تهران فعال می‌شود و از ۲۲/۳۰ قدری از شدت بارندگی‌ها کاسته می‌شود اما تا ظهر فردا این سامانه بارشی در استان تهران وجود دارد.

سیل به تهران رسید

ایسنا ظهر سه‌شنبه از آغاز سیلاب در خاورشهر تهران خبر داد. همچنین در جوی خیابان ولیعصر تهران آب با شدت جریان دارد. باتوجه به شرایط بارشی در فصل بهار، امکان وقوع سیلاب‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تهران دور از ذهن نیست.

 سیل در ورامین:

فرمانده پلیس راه شرق تهران اعلام کرد که به دلیل جاری شدن سیل محور «امام رضا» مسدود و ورود به این محور ممنوع است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، تهران را به حالت آماده‌باش درآورد. نوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، سه‌شنبه ۶ فروردین گفت: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید در عصر روز سه‌شنبه، همه دستگاه‌های مسئول استان تهران تا عصر روز چهارشنبه در آماده‌باش کامل خواهند بود.

به گفته استاندار تهران احتمال وقوع سیل در تهران طی ساعات آتی را نه می‌توان رد کرد و نه می‌توان با اطمینان درباره وقوع آن سخن گفت:

«با توجه به تغییرات اقلیمی که در دنیا با آن مواجه هستیم، ممکن است بارانی که قرار است در ۶ ماه ببارد، طی دو ماه، دو روز یا دو ساعت ببارد در این شرایط با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید از بعد از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه، در این ساعات باید آمادگی کامل خود را حفظ کنیم.»

بندپی همچنین اعلام کرد که با توجه به ویژگی‌های شهر تهران اگر در بالادست این شهر ۱۰ دقیقه رگبار ببارد احتمال وقوع سیل وجود دارد. او از مردم استان خواست با توجه به احتمال وقوع سیلاب، از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند. به‌گفته بندپی نهرهای داخل شهر با همکاری شهرداری لایروبی شده و مسیر انحرافی نیز برای رودخانه کرج و شادچای و ذخیره‌گاه‌هایی برای آب این رودخانه پیش‌بینی شده است.

کاخ موزه سعدآباد و کلیه رستوران‌های حوزه دربند و درکه تعطیل شده‌اند.

سردار حمید هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز اعلام کرد چهار قرارگاه ویژه در پلیس تهران برای مدیریت و مقابله با هرگونه سیلاب احتمالی در تهران تشکیل شد و مأموران پلیس در حوزه‌های انتظامی و ترافیکی در آماده‌باش کامل هستند.

در پی بارش‌های اخیر، صبح سه‌شنبه ابتدا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران سه محدودیت‌ عبور و مرور در خیابان‌های پایتخت اعلام کرد و گفت بزرگراه امام علی در هر دو مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال مسدود است اما ساعاتی بعد پلیس راهور تهران گفت بزرگراه امام علی فعلاً بازگشایی شد و محدودیتی در حال حاضر در سطح شهر تهران وجود ندارد.

تهران، مسیل بلوار ابوذر ساعت ۱۶

شهردار شیراز صبح سه‌شنبه ۶ فروردین اعلام کرد که از بالا دست رودخانه خشک، سیل به سمت شیراز حرکت کرده و به زودی سیل به شهر می‌رسد.

شهردار شیراز از روستائیانی که در پایین دست رودخانه خشک سکونت دارند خواست که هرچه سریع تر خانه‌های خود را تخلیه کنند.

ساعتی بعد از هشدار شهردار، رسانه‌های داخلی گزارش دادند که سیل دوباره به شیراز رسیده است. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم به بالای بام خانه‌ها پناه برده‌اند.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که ظهر روز سه‌شنبه با ورود سیل دوم به شیراز، آسیب‌های بسیاری به منازل مردم به‌ویژه در محله سعدیه وارد شده است.

رودخانه خشک یا هفت پیلی یک رودخانه فصلی در شهر شیراز است. این رودخانه از ملحق شدن آب دو قنات نهراعظم و چنار سوخته تشکیل شده و پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضه خود متمایل شده و به دریاچه مهارلو می‌ریزد.

این نخستین بار نیست که در شیراز سیل می‌آید. بر اساس گزارش شهردار شیراز، «کاهش شیب رودخانه» و «تنگ بودن دهانه‌های پل» نسبت به دیگر مسیرهای رودخانه در محل حادثه عامل سیل شیراز در دی ۱۳۸۰ بود.

خشک بودن بستر رودخانه در این شهر نیز از جمله مواردی بوده که مسئولان وقت شهرداری را در طی این سال‌ها به آسفالت کردن و ایجاد تاسیسات شهری سوق داده است به طوری که بنابر گزارش‌ها تا سال ۹۳ حتی «بخشی از بستر این رودخانه، آسفالت شده و به عنوان کنارگذر برای رفت و آمد خودروها از آن استفاده می‌شد.

در شبکه‌های اجتماعی همچنین فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد سیل به نزدیکی آرامگاه کوروش در پاسارگاد شیراز رسیده است:

— پايگاه خبری انتخاب (@Entekhab_News) 26. März 2019

احتمال وقوع سیل در لواسان

علی حیدریان شهردار لواسان گفت:

«احتمال وقوع سیل در لواسان وجود دارد، پس همه باید آماده باشند.»

نیروهای آتش نشانی در «توک مزرعه» مستقر شده‌اند که خودروها را از این منطقه جمع‌آوری کنند. به گفته شهردار لواسان ورودی‌های دریاچه‌ها تا چهارشنبه بسته شده و خودروهای شهرداری در مسیرهای ورودی به رودخانه‌ها مستقر شدند، تا از ورود مردم به کنار رودخانه‌ها جلوگیری کنند.

معمولان در محاصره سیل

سید حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان در پل‌دختر اعلام کرد به دلیل قطعی راه‌های ارتباطی انتقال بیماران اورژانسی به مراکز درمانی وجود ندارد.  به گفته بخشدار معمولان بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه کشکان خسارات زیادی به زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی، باغات، واحدهای مسکونی، پل‌ها، ابنیه و جاده‌های مواصلاتی شهر معمولان وارد کرده است.

بخشدار معمولان گفت آب آشامیدنی شهر معمولان بر اثر سیلاب از صبح روز دوشنبه تاکنون قطع است:

«ساکنان ۵۰ روستای بخش معمولان که راه‌ها و پل‌های ارتباطی آن‌ها قطع شده و ساکنان منازلی در شهر و روستاهای این بخش زیر آب رفته نیاز مبرم به آرد، سبد غذایی، چادر و پتو دارند.»

موسوی اولویت اول امدادرسانی به مردم سیل‌زده شهر معمولان را مرمت راه ارتباطی آنان دانست.

طغیان رودخانه الوند در سرپل‌ذهاب

مدیریت بحران استان کرمانشاه در اطلاعیه‌ای در مورد طغیان رودخانه الوند در سرپل‌ذهاب هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است:

«ساکنان، مجاوران حریم و بستر رودخانه الوند در تمام مسیر (به ویژه در حوزه شهر سرپل ذهاب و قصرشیرین) با توجه به بالا آمدن سطح آب ناشی از بارش و طغیان چشمه‌ها و رودخانه ضرورت دارد از هر گونه تردد، سکونت موقت در حریم و نزدیکی رودخانه، به دلیل احتمال جاری شدن سیل و خطر غرق شدگی جدا خودداری کنند.»

روز گذشته کانکس زلزله‌زدگان سرپل ذهاب را آب برد و ارتش وارد عمل شد که ساکنان کانکس‌ها را نجات دهد.

طغیان زاینده‌رود در اصفهان

در اصفهان زاینده‌رود طغیان کرد. از مردم خواسته شده که از بودن در کنار رودخانه زاینده‌رود جداً خودداری کنید.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به دلیل بارش شدید باران و آب‌گرفتگی ناشی از آن، به حدود ۳۵۰ واحد مسکونی در این استان خسارت وارد شد.

منصور شیشه‌فروش سه‌شنبه ۶ فروردین در گفت و گو با ایرنا گفت:

«واحدهای مسکونی خسارت دیده مربوط به شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، فریدونشهر، سمیرم، چادگان و اطراف اصفهان است.»

در اثر بارش شدید باران برخی رودخانه‌های فصلی در دهاقان شامل بودجان و دزج فعال و پرآب شده است. در این مسیرها خسارت‌هایی نیز به زمین‌های کشاوری و جاده‌های ارتباطی وارد شده است.

۴۰۰ خودرو هم در سیلاب گرفتار شده بودند که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آن‌ها به طور اضطراری اسکان داده شده‌اند.

استانداری بوشهر: شایعه وقوع سونامی صحت ندارد

در شبکه‌های اجتماعی فیلمی درباره احتمال وقوع سونامی در بوشهر و درخواست از مسافران برای تخلیله مناطق ساحلی منتشر شده بود. این فیلم سبب وحشت ساکنان بوشهر شده است. مهرداد ستوده، معاون امور عمرانی استانداری بوشهر به رسانه‌های داخلی گفت شایعه وقوع سونامی در ساحل بوشهر صحت ندارد.

ستوده از آماده‌باش کامل دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران، شهرداران، واحدهای امدادی، درمانی، فرمانداران و دهیاران استان بوشهر خبر داد و اعلام کرد که تمام محورهای ارتباطی استان بوشهر باز است و اکیپ‌های راهداری در محورهای ارتباطی آماده خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: شایعه تخلیه شهر جدید عالیشهر و روستاهای اطراف منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارد. به گفته این مقام مسئول استان بوشهر در پائین‌دست قرار دارد و احتمال سرازیر شدن روان آب‌های استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد به این استان وجود دارد.

بارندگی و رانش زمین در کهگیلویه و بویراحمد

ایرنا گزارش داده است که پس از بارندگی‌های سیل‌آسا در کهگیلویه و بویراحمد، روستای «آبیدک» دهستان زیلایی در شهرستان بویراحمد بر اثر رانش زمین محو شد و هیچ اثری از آن وجود ندارد. بنا به این گزارش، این روستا کمتر از ۲۰خانوار جمعیت داشت و با پیش‌بینی حادثه وقوع رانش زمین، از سکنه خالی شد و این حادثه تلفات جانی نداشت.

محمدحسین نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از مسدود بودن راه ارتباطی ۴۰ روستای استان در پی بارش‌های اخیر خبر داد.

علی داودی مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای این استان نیز گفته است که ۳۰ سانتیمتر تا سر ریزشدن سد شاه قاسم یاسوج مانده است. او به مردم روستاهای پایین دست این سد (سرآبتاوه، مازه خریده، چنارستان‌ها و علی‌آباد) توصیه کرد که آمادگی لازم را داشته باشند.

سد شاه قاسم یاسوج حدود ۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم دارد که ۳ میلیون متر مکعب دیگر ظرفیت تنظمی این سد است. داودی مهر گفته است کار تنظیم شروع شده و تا ساعاتی دیگر دریچه تحتانی این سد را باز می‌کنند. او تأکید کرد که دو سد استان (کوثر گچساران و شاه قاسم یاسوج) هیچ مشکلی ندارند و استحکام لازم را دارند.

سیل در خوزستان

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به خبرگزاری تسنیم گفت بر اثر سیل در این استان پارک و جاده ساحلی اهواز به زیر آب می‌رود. همچنین تاکنون ۸ روستا تخلیه شده‌اند و در صورت نیاز روستاهای بیشتری تخلیه می‌شوند. همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به خوزستان می‌رود. به‌گزارش ایرنا این سفر به‌منظور بررسی روند اقدامات مدیریتی و امدادی و نیز بررسی مشکلات مردم شهرهای سیل‌زده استان خوزستان صورت می‌گیرد.

پانویس:

این گزارش در طول روز با اطلاعات تازه و با تغییر تیتر به روز می‌شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جناب جان جون

    40 سال جامعه زایی یک کشور اخته کردند. به طور متوسط هر سال بالای صد اعتراض میشود، هر سال دست کم یک شورش، هر چهار سال شورشهای انتخاباتی، حداقل طی این سی اخیر از سلطنت علیشاه سوم سلسله صفوی دوم بر ایران، بارها شورش بزرگ شد، 20بار تحریم، 5 زلزلزه ویرانگر، ده سیل بنیان برانداز، ... انبوهی مصائب بلایای طبیعی و غیر طبیعی! اما دریغ بخار براندازانه! سقوط دو هراز باره ارزش پول ! جماعت نوکیسه بازاری ولایی کالاهیشان بین سه چهار برابر کردند و اما ارزش دلاری دستمزدها یک چهارم شد! اما این مردم همچنان همچنان فقط غرغر میکنند و توان ندارند قیام براندازی کنند. چرا که دچار اختگی اجتماعی سیاسی شده اند. فقط میماند آیا ابرقدرتهای سکولار (که رسما نظام ولایی اعلام کرده قصد نابودی شان را دارد) و زخم خوردگان خارجی کی به این شبه کشور حمله کنند و این نظام شرور این مرکز شر و تباهی بشریت از بین ببرند. فقط خوش شانسی بیارند این مردم امسال حمله کوبنده ای صورت گیرد. معلوم نیست ترامپ برنده انتخابات بعدی باشد. ترامپ برخلاف تصور بسیاری یک شانس برای نجات مردمان ایران است. لازم نیست ایران به اشغال ارتش امریکا و دیگران دراید، فقط صدها مرکز سپاه و بقیه قوای سرکوبگر بمبارن شود، همین قدر ابهت سرکوبگران به سستی گراید، جامعه از اختگی به درمیاید.

  • صدیق

    امام جمعه شیراز، حجت الاسلام لطف الله دژکام، از وضعیت شهر شیراز بازدید کرد و مشکلاتی از کارهای کارشناسی نشده، توسط شهرداری را در شیراز که باعث خسارت و آبگرفتگی شده برشمرد. وی در ادامه گفته است "چرا باید دولت و ملت برای کمک به سیل زدگان این همه کمک کنند و بعد با اندک بارانی دوباره شاهد این خسارت‌ها باشیم؟ این به معنی آن است که در جریان امور ما، ""نفهم‌ها تصمیم می‌گیرند، نفهم‌ها به مسئولیتشان عمل نمی‌کنند""(نقل از ایرنا). در پاسخ به این بزرگوار! باید گفت زمانی که اولین ملاک انتخاب یک مدیر را تعهد به نظام و ولایت فقیه قرار می‌دادید، نمی‌دانستید که این تصمیم نفهمانه چه بر سر کشور و مردم خواهد آورد! امروز این دوبار نفهمی که گفتید دو تف سربالا بود که راست توی صورت خودتان و نظامتان برگشت.

  • mostafa

    کل تهران غرق شدن. من هم از برزخ برای شما این متن را نوشته‌ام .

  • علی

    سلام یک عده سلطنت پرست همیشه در حال ساختن صفحه در فیس بوک و تویتر و ... هستند بابا اگه مردم میخاستن با این چیزا انقلاب کنند میکردن انقدر دروغ کفتید که قیام سال 96 رو به دلیل چرت وپرت های شما به نا کامی کشاندید آخه کجا دیدید که روح الله زم جاسوس این نظام با مهدی خلجی و خانواده پوکیده پهلوی که حتی این شربانو خانم نتوانست دوتا بچه تربیت کنه که اقلا دست به خودکشی نزنند و اگر حتی رفته بودن جلو سازمان ملل خودشون میکشتند یا آتش میزدند بهتر بود والا تو شهر ما هیچ شعاری بنفع رضا خان قزاق که حاصل کوتادی سوم اسفند بود داده نشد انوقت دیدیم روی فیلم انتخابات اون شهر صدا گذاشتن که روحت شاد رضا شاه بابا جمع کنید بقول آقای مشیری بهرام این خانواده بجز اینکه با تفرقه در صفوف مردم و جدا کردن مردم آب به آسیاب این حکومت نمی ریزه یکی رو با نگ ارتجاع سرخ و سیاه یکی روشنفکر یکی مجاهد یکی .... همه رو انگ میزنه یک روز میشه شوارملی ایران یکروز فرشگرد یکروز ققنوس یک رو ز میبنی نیستش تا دوباره بخاد خودشو مامانش موجوج سواری کنند یک روز هم پنسس یاسمین

  • جعفر حیدری

    عالی