ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای در ۱۰ سال گذشته

گزارش تازه سازمان بین‌المللی انرژی حاوی نکات امیدبخشی هم هست: در مجموع استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی رونق یافته اما نه در حد لازم برای جلوگیری از گرمایش زمین.

سازمان بین‌المللی انرژی در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که رشد اقتصادی در جهان و نیاز روزافزون به انرژی در جهان سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای به میزان بی‌سابقه‌ای در ۱۰ سال گذشته شده است.

تنها در چین ۱۰۰۰ نیروگاه ذغالی وجود دارد

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی انرژی نیاز به انرژی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ به میزان ۲,۳ درصد افزایش یافته است. در ۱۰ سال گذشته افزایش نیاز به انرژی در این حد بی‌سابقه است. اقتصادهای نوظهور در جهان از منابع تجدیدپذیر انرژی استفاده می‌کنند اما این منابع همه نیازهای آنان را تأمین نمی‌کند.

سازمان بین‌المللی انرژی از بررسی داده‌های ۳۰ کشور صنعتی جهان از جمله ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیده که ۷۰ درصد نیاز این کشورها به انرژی از ذغال سنگ، گاز و نفت تأمین می‌شود. به ویژه اقتصادهای نوظهور آسیا برای تأمین برق به منابع تجدیدناپذیر انرژی روی آورده‌اند. برای نخستین بار میزان دی‌اکسید کربن در جهان از  ۱۰ میلیارد تن فراتر رفته است. سازمان بین‌المللی انرژی در این گزارش می‌نویسد که میانگین سن گیاهان در آسیا فقط ۱۲ سال است. به همین سبب میزان گاز دی‌اکسید کرین نیز در این مناطق افزایش چشمگیری یافته و در سال ۲۰۱۸ به بیش از  ۳۳ میلیارد تن رسیده و در مجموع  ۱,۷ درصد افزایش داشته است.

یکی از چالش‌های مقابله با گرمایش زمین این است که کشورهایی مانند چین و آمریکا برای تأمین انرژی مورد نیاز خود از منابع تجدیدناپذیر انرژی استفاده می‌کنند. منابع تجدیدپذیر انرژی گسترش می‌یابند اما نه در آن حد که بتوانند خسارت‌های ناشی از استفاده از نیروگاه‌های ذغالی و گازی در چین و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای صنعتی را جبران کنند.

چین در سال گذشته مقداری از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کرد اما همچنان نیروگاه‌های گازی و ذغالی و همچنین نفت مهم‌ترین منبع تأمین انرژی چین به شمار می‌آید.

در ایالات متحده آمریکا میزان استفاده از ذغال سنگ برای تأمین انرژی رو به کاهش است اما در همان حال در این کشور میزان استفاده از نیروگاه‌های گازی برای تولید برق افزایش یافته.

گزارش سازمان بین‌المللی انرژی حاوی نکات امیدبخشی هم هست:

بر اساس این گزارش در مجموع استفاده از منابع انرژی‌ تجدیدپذیر و استفاده از گاز در سراسر جهان رو به افزایش است و هرچه که می‌گذرد از اهمیت ذغال سنگ به عنوان یک منبع تولید انرژی بیشتر کاسته می‌شود.

سال گذشته سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که چنانچه میزان گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ درصد کاهش بیابد، میزان گرمایش زمین در حد ۱,۵ درجه سانتی‌گراد باقی می‌ماند.

سازمان ملل در این گزارش می‌گوید برای رسیدن به این هدف می‌بایست در یک بازه ۱۰ ساله گازهای گلخانه‌ای به میزان ۷۰ درصد کاهش بیابند.

در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میزان گازهای گلخانه‌ای در جهان کاهش یافته بود. اما رشد اقتصادی در جهان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مجدداً سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.