ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خوزستان در معرض سیل قرار گرفت

در روزهای آینده بارش‌ها ادامه خواهند داشت. دبیر شورای امنیت ملی هشدار داد که برای مقابله با سیل در خوزستان فقط دو روز وقت باقی است. لرستان بهاری شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هشدار داد که برای مقابله با پیامدهای طغیان کارون فقط دو روز وقت باقی است. در لرستان هوا بهاری شد اما سیل راه‌های روستایی را ویران کرده. روحانی به مازندران و گلستان سفر می‌کند و مجلس و قوه قضائیه نیز در حادثه دروازه قرآن شیراز ورود کرده‌اند. در روزهای آینده بارش‌ها ادامه خواهند داشت.

چهارشنبه ۷ فروردین: سطح آب کارون بالا آمد (عکس: توییتر)

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای مدیریت سیل در استان خوزستان به اهواز اعزام شده، بامداد چهارشنبه ۷ فروردین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان گفت:

«رودخانه کارون در مقطع اهواز و مناطق پایین‌دست رودخانه، دو تهدید عمده برای استان به شمار می‌روند و ممکن است چالش ایجاد کنند. اگر دبی کارون به اندازه‌ای بالا بیایید که فاضلاب جاری را در شهر ببینیم و همچنین بارش‌های شنبه و یکشنبه هم به آن اضافه شود، از نظر روانی بسیار شکنندگی ایجاد می‌کند.»

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی چهارشنبه ۷ فرورین از تداوم بارش‌ها در روزهای آینده خبر داد. بر اساس این گزارش چهارشنبه در استان هرمزگان و جزایر خلیج فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و بخش‌های جنوبی کرمان و خراسان رضوی و پنجشنبه ۸ فروردین در جنوب و شمال شرق خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی باران شدید است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش با توجه به گزارش سازمان هواشناسی هشدار داد که وقت تنگ است:

«سامانه بارشی فعلی ضعیف شده است و سامانه بعدی از شنبه به استان می‌رسد، لذا از چهارشنبه تا جمعه برای ما زمان طلایی محسوب می‌شود تا تمهیدات لازم را به‌کار بگیریم. رودخانه‌های متعدد، کانال‌ها و نهرهای متعدد، رودخانه‌های متصل به دریای آزاد، تالاب هورالعظیم، سد و زمین‌های زه‌کشی از جمله این مزیت‌ها است. وجود این مزیت‌ها در خوزستان، قدرت مانور مدیران استانی را در مواقع بحران بالا می‌برد.»

— خبرآنلاين (@khabaronlinee) 26. März 2019

پلیس راهور ایران اعلام کرد که در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران، زنجان و همدان بارش برف و در استان‌های تهران، همدان، زنجان، مازندران، هرمزگان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان شمالی و خراسان رضوی، بارش باران گزارش شده ‌است. مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت:

«پس‌فردا (جمعه ۹ فروردین) به تدریج سامانه بارشی از شمال شرق کشور خارج می‌شود و از اواخر وقت همین روز در شمال غرب کشور و غرب سواحل دریای خزر مجدداً بارندگی‌ها شروع خواهد شد.»

 سه‌شنبه ۶ فروردین، رودخانه کارون

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه، ۷ فروردین به دو استان گلستان و مازندران سفر می‌کند و از نزدیک در جریان روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان قرار می‌گیرد.

۲۹ اسفند ۱۳۹۷ در اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های گلستان و مازندران و خراسان شمالی سیل جاری شد. در استان گلستان شهرهای گنبدکاووس، آق قلا، ترکمن و گمیشان که در مسیر رودخانه‌های قره‌سو و گرگان‌رود قرار داشتند خسارت دیدند. مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از مرگ ۳ نفر در این استان بر اثر وقوع سیل‌های اخیر خبر داد.

عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان سه‌شنبه ۶ فروردین به رسانه‌های داخلی اطلاع داد که یک قایق موتوری با ۲۵ سرنشین در گمیشان واژگون شد. هلال احمر چهارشنبه ۷ فروردین اعلام کرد که ۱۸ نفر از سرنشینان این قایق مصدوم شدند یک نفر جان باخت و دو تن دیگر مفقود شده‌اند. پس از آن جسد دو نفر دیگر از سرنشینان این قایق پیدا شد و شمار کسته‌شدگان این حادثه به سه نفر رسید. این افراد از نیروهای داوطلب مردمی بودند که برای کمک به سیل‌زدگان به منطقه رفته بودند.

‌امیرشیر توماج، فرماندار گمیشان شرایط این شهرستان را بحرانی دانست و گفت امکانات موجود پاسخگوی حجم سیلاب نیست. به‌گفته او همه مسیرهای ارتباطی گمیشان قطع است و جاده دسترسی به این شهرستان وجود ندارد.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به رسانه‌های داخلی گفت در پی وقوع سیل در برخی شهرهای کشور کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود کرده. پارسایی با تاکید بر ضرورت شناسایی و برخورد با مقصران گفت:

«پس از گزارش اولیه تیمی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ به شهرهای سیل‌زده از جمله شیراز اعزام خواهد شد.»

قوه قضائیه هم برای یافتن مقصران ناظرانی به گیلان و مازندران و شیراز فرستاده است.

قاضی سراج در بدو ورود به شیراز با بیان اینکه پرونده حادثه شیراز به صورت دقیق و ویژه رسیدگی می‌شود، از برخورد با مسببین در صورت احراز قصور احتمالی خبر داد.

دو روز قبل بر اثر بارندگی‌های شدید در شهر شیراز سیل ناگهانی جاری شد. بر اثر ادامه بارندگی‌ها، در روز ۶ فروردین برای بار دوم سیل شیراز را فراگرفت. سیل در دروازه قرآن باعث تصادف و واژگونی خودروها و در سمت دیگر و مرکز شهر نیز باعث آب‌گرفتگی معابر شد. در سیلاب روز بعد گسترده سیل به شرق شهر کشیده شد. در حادثه دروازه قرآن ۱۹ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

حجت‌الاسلام لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز روز چهارشنبه گفت: «من در بازدید از مناطق سیل‌زده چندین فحش خوردم و اعصابم خرد است.» او با انتقاد از عملکرد شهرداری شیراز افزود:

«مردم حق دارند فحش بدهند و هر بدی به ما بگویند. (...) مسیل را گرفته‌اند و به ساختمان تبدیل کرده‌اند، چرا نباید سیل جاری شود؟ چرا شهرداری بلوار کشیده و مسیل را مسدود کرده است؟ آب بالا دست دروازه قرآن باید از کجا سر در بیاورد که سیل جاری نشود؟ تونلی که شهرداری در منطقه سعدی احداث کرده به رودخانه تبدیل شده است، این تونل هیچ راهی برای فرار آب ندارد، جایی که شهرداری می‌خواهد در آینده پارک بسازد، به ارتفاع ۲ متر آب جمع شد.»

میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در مورد واقعه دروازه قرآن شیراز گفت:

«اتفاقی که در شیراز رخ داد سیلاب از منظر طغیان رودخانه نبود؛ بلکه به خاطر دست اندازی و مسدود کردن یکی از مسیل‌های قدیمی شهر شیراز بوده است.»

قرار است بعد از شناسایی مقصر به قربانیان دیه پرداخت شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گناوه اعلام کرد جاده ساحلی گناوه به بوشهر حدفاصل روستاهای جزیره شمالی و جنوبی بخش ریگ به دلیل بالا آمدن آب رودخانه‌های بالادستی از شامگاه گذشته بسته شد.

شهرهای خرم‌آباد، پلدختر و چگنی که بیشترین بارش‌ها را در این روزها را از سر گذراندند، بحران را سپری کردند. پیامدهای سیلاب‌های بهاری اما در راه‌ها به ویژه مسیرهای روستایی، همچنان در این استان وجود دارد. ارتباط بسیاری از روستاها با مناطق همجوار قطع شده و برخی از عشایر سیل‌زده نیزر به کوه‌ها و غارها پناه برده‌اند. آب ۷۷ روستای لرستان قطع است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.