ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست سوریه از شورای امنیت برای تشکیل جلسه فوق‌العاده

سوریه می‌خواهد شورای امنیت سازمان ملل درباره به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی آمریکا تصمیم‌گیری کند. چند کشور مخالفت خود با تصمیم آمریکا را اعلام کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است درباره تصمیم ترامپ در مورد به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار کند. این درخواست را دولت سوریه به شورای امنیت ارائه کرده است و تاریخ برگزاری این نشست هنوز روشن نیست. پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت تصمیم آمریکا را محکوم کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع دیپلماتیک گفته‌اند که دمشق سه‌شنبه شب ۶ فروردین / ۲۶ مارس درخواست جلسه فوق‌العاده شورای امنیت در مورد بلندی‌های جولان را ارائه داده است.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت تاریخ برگزاری این نشست فوق‌العاده را تعیین می‌کند. فرانسه تا پایان ماه مارس ریاست شورای امنیت را به‌عهده دارد و باید تا پایان یکشنبه آینده، ۳۱ مارس، تاریخ را مشخص کند در غیر این صورت ریاست دوره‌ای شورای امنیت از روز دوشنبه به آلمان واگذار خواهد شد و این کشور باید تاریخ برگزاری جلسه فوق‌العاده را تعیین کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه ۵ فروردین / ۲۵ مارس حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را در حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌رسمیت شناخت.

آمریکا نخستین کشوری است که حاکمیت اسرائیل بر جولان را به‌رسمیت می‌شناسد، در حالی‌که جامعه جهانی تاکنون از شناسایی حق حاکمیت اسرائیل بر این بخش از خاک سوریه خودداری کرده است.

یک دیپلمات که نامش منتشر نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است که هنوز معلوم نیست جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره تصمیم ترامپ برگزار شود. کافی است که یک کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت درخواست رأی‌گیری روندی کند یا این‌که در جریان رأی‌گیری ۹ کشور با برگزاری نشست مخالفت کنند، در چنین شرایطی جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برگزار نخواهد شد.

صبح سه‌شنبه در زمان برگزاری جلسه ماهانه شورای امنیت درباره مسئله اسرائیل و فلسطین، چندین کشور عضو این شورا نسبت به تصمیم دونالد ترامپ در مورد جولان واکنش منفی نشان دادند. بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، بلندی‌های جولان جزو «سرزمین‌های اشغالی» به‌شمار می‌آید و اشغال آن غیرقانونی است.

این کشورها ادامه سیاستِ قراردادنِ کشورها «در برابر عمل انجام‌شده» توسط کاخ سفید را محکوم کردند. ترامپ اواخر دسامبر ۲۰۱۷ نیز در یک اقدام جنجالی اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌‌رسمیت شناخت و روند انتقال سفارت از تل‌آویو به اورشلیم را آغاز کرد. این اقدام تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را از بین برد و مخالفت جهان عرب و متحدان غربی آمریکا را در پی داشت.

آلمان، فرانسه، بریتانیا، بلژیک و لهستان، پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کردند که «حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی از ژوئن ۱۹۶۷، از جمله بر بلندی‌های جولان» را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

این کشورها تأکید کردند که «قوانین بین‌المللی، الحاق یک سرزمین به زور را ممنوع کرده است» و  «هرگونه اعلام تغییر یک‌جانبه مرزی برخلاف قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد است».

فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل در جریان بحث شورای امنیت ضمن محکوم کردن رفتار آمریکا در این‌باره گفت بنیان‌های یک صلح پایدار در خاورمیانه که جامعه جهانی بر سر آن توافق کرده است، «گزینه‌ نیستند، که بتوانی آن را به‌دلخواه برگزینی». دولاتر گفت:

«به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان برخلاف قوانین بین‌المللی است، این قوانین به‌ویژه دولت‌ها را متعهد می‌کنند که اقدام غیرقانونی را به‌رسمیت نشناسند.»

سفیر فرانسه در سازمان ملل «سکوت شورای امنیت» در مورد این موضوع را «غیرقابل درک» دانست و گفت این سکوت «برای فرانسه بیش از پیش غیرقابل قبول است».جاناتان کوهن همتای آمریکایی او در پاسخ گفت:

«اجازه دادن به رژیم‌های سوریه و ایران برای کنترل بلندی‌های جولان، موجب چشم‌پوشی از جنایات رژیم اسد و حضور بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه [خاورمیانه] می‌شود.»

کشورهای عربی در دو روز اخیر موضع جدید آمریکا در مورد جولان را محکوم کردند، از جمله این کشورها عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق، کویت، اردن و لبنان بودند که بیشتر آن‌ها متحدان منطقه‌ای آمریکا محسوب می‌شوند.

روز سه‌شنبه استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در واکنش به تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان گفت:

«موقعیت بلندی‌های جولان تغییر نیافته و سیاست سازمان ملل نسبت به این منطقه در قطعنامه‌های شورای امنیت این سازمان به‌وضوح اعلام شده است.»

همچنین دفتر سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام آمریکا اعلام کرد که این اتحادیه هیچ یک از الحاقات اسرائیل از سال ۱۹۶۷ به بعد، از جمله الحاق بلندی‌های جولان را به‌رسمیت نمی‌شناسد:

«ما حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌هایی که پس از ژوئن ۱۹۶۷ اشغال شده را بر اساس حقوق بین‌الملل به‌رسمیت نمی‌شناسیم و این مناطق را بخشی از خاک اسرائیل نمی‌دانیم.»

سازمان همکاری اسلامی هم تصمیم ترامپ را به‌عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود نیز در اظهارنظری تصمیم ترامپ را «توهین و بی‌توجهی به جهان اسلام و جهان عرب» دانست و خواهان مقاومت در برابر آن شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست امسال «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (اِیپک) گفته بود که حسن نصرالله «سردسته تروریست‌های» جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی، خود مروج اصلی یهودی‌ستیزی در جهان است.

اسرائیل نیز حزب‌الله لبنان را که در سال‌های گذشته سه جنگ با آن داشته متهم می‌کند که مخفیانه در منطقه جولان تحت کنترل سوریه شبکه نظامی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.