ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در مناطق سیل‌زده گلستان: مشکلات را حل می‌کنیم

بعد از یک هفته روحانی سرانجام به استان گلستان رفت. رپیس جمهوری وعده داد که همه مشکلات سیل‌زدگان حل میشود. او گفت لایروبی نشدن رودخانه یکی از مشکلات کنونی است.

با گذشت بیش از یک هفته از آغاز سیل در ایران، از حضور رئیس‌جمهوری اسلامی در مناطق سیل‌زده خبری نبود، او سرانجام در اولین بازدید خود به مناطق سیل‌زده استان گلستان رفت و در آن‌جا به مردم وعده داد که مشکلاتشان هر چه زودتر حل شود. روحانی یکی از مشکلات این منطقه را لایروبی نشدن رودخانه دانست. موضوعی که مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۷ فروردین وارد گرگان شد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی چهارشنبه ۷ فروردین راهی استان گلستان شد تا از مناطق سیل‌زده در استان گلستان بازدید کند. این بازدید پس از غیبت طولانی او در پی وقوع سیل در مناطق مختلف کشور انجام شد. غیبتی که انتقادهایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته بود.

محمود واعظی رئیس دفتر او، محمود علوی وزیر اطلاعات، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت معاون روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن، رئیس جمهوری ایران را در این سفر همراهی کردند.

بارش شدید باران در دو روز آخر سال ۹۷ در استان گلستان موجب سرریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق‌قلا شد و در پی آن سیل ابتدا از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه‌های گرگان‌رود، چهل‌چای، قره‌سو و اوغان بخش‌های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد به‌طوری‌که با گذشت چند روز هنوز ارتفاع آب در برخی نقاط حدود سه متر است.

حسن روحانی به روستای سیل‌زده چن‌سبلی در شهرستان آق‌قلا رفت. در جریان سیل اخیر ۷۰ درصد آق‌قلا در محاصره سیل قرار گرفته بود.

روحانی پس از بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان گفت:

«خواسته مردم این است که هر چه زودتر آب از منطقه تخلیه شود و خانه‌هایشان را مرمت و خانه‌هایی که قابل سکونت نیست بازسازی کنیم. می‌خواهند خسارت‌هایی که به مزارع، دامداری، صنعت‌ و مغازه‌هایشان وارد شده، جبران شود و البته همه این کارها انجام خواهد شد.»

به‌گفته روحانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئول اجرای تصمیمات است و بخشی از امور را نیز بیمه اجرا می‌کند.

رئیس جمهوری اسلامی با بیان این‌که «همه توان ما این است که در فصل بهار و تابستان، بتوانیم خانه‌هایی که باید کاملاً بازسازی شود را بازسازی کنیم و آن‌هایی که نیاز به مرمت دارد، سریع‌تر مرمت شود». روحانی گفت:

«مشکل اصلی این است که رودخانه‌ای که این‌جا باید همه آب را به سمت دریا بکشد، متأسفانه لایروبی نشده و دارای رسوب زیادی است.»

اشاره حسن روحانی به رودخانه گرگان‌رود در نزدیکی آق‌قلا است. جاری شدن آب‌های بالادست، لایروبی نشدن رودخانه‌های بزرگ و کوچک، کوچک بودن نهرها و متناسب نبودن این آبراه‌ها با حجم آب ورودی به هنگام بارندگی موجب وقوع سیلاب شده و خسارت‌های هنگفتی به بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی وارد می‌کند. با وجود وقوع سیلاب‌های ویرانگر در دهه‌های اخیر در استان‌های شمالی کشور مسئولان امر به موضوع لایروبی رودخانه‌ها همچنان بی‌توجه‌اند و تنها زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود و فاجعه‌ای رخ می‌دهد، توجه آن‌ها به اهمیت لایروبی جلب می‌شود اما اقدام‌ها همچنان روبنایی است و مشکلات پابرجاست. روحانی گفت:

«در داخل این رودخانه گیاهان بلند شبیه درختچه روئیده است و آب حرکت ندارد، علت این‌که آب ساکن مانده این است که این رودخانه کشش لازم را برای این کار ندارد. (...) اساس کار این است که این رودخانه بتواند آب را ببرد که برای این منظور لایروبی‌ها از مصب رودخانه در دریا شروع شده و در حال انجام است.»

به‌گفته او کشش رودخانه مقداری بهتر شده و سطح آب پایین آمده است اما در بعضی از خیابان‌های آق‌قلا هنوز با قایق رفت و آمد می‌کنند و در مناطقی هنوز ارتفاع آب بالاست. روحانی گفت:

«انشاءالله مشکلات حل خواهد شد و خرابی‌ها مرمت می‌شود، آن جاهایی که نیاز به بازسازی دارد، بازسازی شده و به کسب و کارهایی که آسیب دیده، کمک خواهیم کرد.»

رئیس جمهوری ایران سیل در این منطقه را «تجربه» دانست و افزود:

«[باید] در این منطقه مسیر رودخانه را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که بعد از این و در ماه‌های آینده اگر بارندگی شدیدی بود، دیگر منطقه با مشکلی مواجه نشود.»

میانگین بارش سالانه استان گلستان ۴۵۰ میلی‌متر است اما با بارش‌های اخیر بیش از ۳۱۵ میلی‌متر باران در کمتر از دو روز بارید و ارتفاع برف نیز در مناطق کوهستانی منطقه به ۱،۵ متر رسید.

براساس آخرین آمار سیل در استان گلستان، تاکنون به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی خسارت جدی وارد شده که دست‌کم ۲ هزار و ۸۰۰ واحد آن نیازمند نوسازی است.

سیل و حوادث ناشی از آن نظیر تخریب منازل و واژگونی قایق تاکنون جان ۴ نفر را در گلستان گرفته است.

شهرهای آق‌قلا، گُمیشان، گنبد، سیمین‌شهر و بسیاری از روستاهای این مناطق استان گلستان بیشتر از سایر نقاط آن آسیب جدی دیده‌اند.

در این مدت ۲ هزار و ۲۰۰ رأس دام سبک، ۲۰ رأس دام سنگین و اسب و بیش از ۷۰۰ هزار قطعه مرغ تلف شده‌اند. همچنین بخش‌های وسیعی از مزارع و باغات، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و مراکز آبزی‌پروری نابود شده و یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌ها و حوزه تأسیسات آبی خسارت وارد شده و ۳ هزار نفر به‌دلیل آسیب و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی بیکار شده‌اند و روند تخریب‌ها همچنان ادامه دارد.

حسن روحانی پیش از عزیمت به استان‌ گلستان، در جلسه هیئت دولت از تشکیل یک کمیته ملی برای بررسی و ریشه‌یابی حادثه سیل سراسری فروردین ۹۸ خبر داد. او قرار است به استان مازندران نیز برود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.