ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گمیشان با ۲۰ هزار نفر جمعیت در محاصره کامل سیل

راه‌های ارتباطی گمیشان در استان گلستان کاملاً قطع شده. فرماندار شهر در سطح ملی درخواست کمک کرده. مردم بیش از هر چیز به نان، آب و کنسرو نیاز دارند.

راه‌های ارتباطی گمیشان در استان گلستان با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت قطع شده و وضعیت این شهرستان بحرانی است. فرماندار شهر اعلام کرد که امکانات موجود پاسخگو نیست و در سطح ملی از همه ایرانیان درخواست کمک کرد. مردم بیش از هر چیز به نان، آب و کنسرو نیاز دارند.

چهارشنبه ۷ فروردین: گمیشان (عکس: توییتر)

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، امیرشیر توماج، فرماندار گمیشان ظهر چهارشنبه ۷ فروردین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که وضع گمیشان بحرانی است:

«شرایط این شهرستان شرایطی عادی نیست و ما در بحران هستیم و با توجه به شرایط، نیاز به توجه بیشتر و نگاه ویژه‌تر حتی در سطح ملی داریم. با همه امکاناتی وتجهیزات شهرستان و استان و نیروهای نظامی به میدان آمده‌ایم ولی متأسفانه این امکانات پاسخگوی این حجم سیلاب نیست.»

از دوشنبه ۵ فروردین گمیشان در محاصره آب قرار گرفته است. کفیل استاندار گلستان ابتدا دستور تخلیه شهر را صادر کرده بود اما به زودی معلوم شد که شهر در محاصره کامل سیل قرار گرفته و امکان تخلیه اهالی این شهر وجود ندارد. عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان اعلام کرد که آن گروه از مردم که در خانه‌های مناسب زندگی نمی‌کنند، می‌توانند با کمک هلال احمر به مناطق امن منتقل شوند. هلال‌احمر در شهر به طور مداوم در حال گشت‌زنی است. چراغعلی از سایر اهالی گمیشان خواست که به طبقه‌های فوقانی منازل خود بروند.

امیرشیر توماج، فرماندار گمیشان ظهر چهارشنبه ۷ فروردین اعلام کرد که همچنان همه راه‌های ارتباطی این شهرستان قطع است:

«جاده‌ای برای دسترسی به گمیشان وجود ندارد. شرایط ما ویژه‌ است. هیچ راه ارتباطی نداریم و در تلاش هستیم جاده دسترسی مطمئن در شهرستان ایجاد کنیم.»

به کمک ارتش پلی در مسیر گمیشان، تپه ناردانلی و بندرترکمن احداث شده، اما به گفته فرماندار با توجه به رواناب‌ها وسرعت بالای آب در این نقاط، جاده مطمئن و قابل عبور و مرور نیست.

توماج از مردم خواست به توصیه مدیریت بحران توجه کند تا شرایط برای خروج آب از تالاب گمیشان به سمت دریا فراهم و با کاهش حجم آب شرایط بهتر شود.

با این‌حال اهالی گمیشان دست روی دست نگذاشته‌اند. روز گذشته شماری از ساکنان شهر با دست خالی، بدون دستکش و چکمه در هوای سرد و بارانی در غیاب نیروهای امدادی دولتی سدی به طول چهار کیلومتر و ارتفاع دو متر ساختند با این هدف که مانع از ورود آب به شهر شوند.

نیروهای تخریب چهارشنبه ظهر جاده چارقلی به گمیشان را منفجر کردند با این هدف که راه خروجی برای سیلاب بگشایند.

مواد غذایی کافی هم برای همه ساکنان گمیشان وجود ندارد. فرماندار در جمع خبرنگاران گفت:

«بیشتر اقلام مورد نیاز نان، آب و کنسروجات است که مردم می‌توانند به جمعیت هلال احمر تحویل دهند تا آنها بین مردم توزیع کنند. با هماهنگی‌های صورت گرفته مواد غذایی به صورت محلی توزیع خواهد شد تا به همه مردم مواد غذایی برسد.»

عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان سه‌شنبه ۶ فروردین به رسانه‌های داخلی اطلاع داد که یک قایق موتوری با ۲۵ سرنشین در گمیشان واژگون شد. سرنشینان این قایق از نیروهای داوطلب مردمی بودند که برای کمک به سیل‌زدگان به منطقه رفته بودند.

علیرضا کمال‌غریبی، سرپرست فوریت‌های پزشکی استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا از کشف پنج جسد در این حادثه خبر داد:

«در این حادثه ۱۷ نفر سالم از آب خارج شدند و در سلامت هستند. تاکنون جسد ۵ نفر پیدا شده و تلاش برای یافتن یک مفقودی دیگر ادامه دارد.»

۲۹ اسفند ۱۳۹۷ در اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های گلستان و مازندران و خراسان شمالی سیل جاری شد. در استان گلستان شهرهای گنبدکاووس، آق قلا، ترکمن و گمیشان که در مسیر رودخانه‌های قره‌سو و گرگان‌رود قرار داشتند خسارت دیدند.

با گذشت بیش از یک هفته از آغاز سیل در ایران، از حضور رئیس‌جمهوری اسلامی در مناطق سیل‌زده خبری نبود. حسن روحانی سرانجام در اولین بازدید خود به مناطق سیل‌زده استان گلستان رفت و به مردم وعده داد که مشکلاتشان هر چه زودتر حل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.