ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاجیکستان به دنبال حمایت بین‌المللی در مبارزه با آثار تغییرات اقلیمی

یخچال‌های طبیعی تاجیکستان بر اثر گرمایش زمین در حال ذوب‌شدن هستند و به گفته وزیر خارجه تاجیکستان، این فرآیند هر لحظه بیش از پیش شدت می‌گیرد.

وزیر خارجه تاجیکستان از اعضای سازمان ملل خواست به این کشور در مقابله با تغییرات اقلیمی کمک کنند. تاجیکستان از کشورهایی است که به‌شدت تحت تأثیر این تغییرات قرار دارند.

۹۳ درصد تاجیکستان را کوهستان‌های مرتفع و مملوء از یخچال‌های طبیعی پوشانده که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از آنها آب می‌شود ــ عکس: دشت‌های مرتفع تاجیکستان،‌ از آرشیو

سراج‌الدین اسلاو شامگاه چهارشنبه ۲۷ مارس / ۷ فروردین در نیویورک در مقر سازمان ملل هشدار داد که تاجیکستان با افزایش پدیده‌های حاد اقلیمی مواجه شده است. او در نشستی سخن می‌گفت که فرستادگان دائم تاجیکستان، ژاپن، کانادا، مراکش، مکزیک، روسیه، سنگاپور و سوئیس تحت حمایت برنامه آب سازمان ملل سازمان دادند.

موضوع اصلی این نشست به رابطه بین آب و اقلیم باز می‌گشت. آثار تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین در جای‌جای سیاره به تدریج آشکار می‌شوند. از طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌ها در آمریکا تا بارش‌های سیل‌افرین در ایران،‌ همه و همه به گفته کارشناسان به تغییرات اقلیمی وابسته اند.

اما آسیای میانه، به ویژه تاجیکستان بیش از بسیاری کشورهای دیگر تحت تأثیر گرمایش زمین قرار گرفته است. یخچال‌های طبیعی کوهستان‌های این کشور در حال ذوب‌شدن هستند و به گفته اسلاو، این فرآیند هر لحظه بیش از پیش شدت می‌گیرد.

دولت تاجیکستان پیش‌تر اعلام کرده است که این پدیده‌های حاد اقلیمی به مردم تاجیکستان و اقتصاد این کشور ضربه می‌زنند. امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری اقتدارطلب تاجیکستان برای مقابله با آثار تغییرات اقلیمی برنامه‌ جدیدی را به نام «آب برای توسعه پایدار» کلید زده است.

سراج‌الدین اسلاو از اعضای سازمان ملل خواست که از این برنامه مدیریت آب حمایت کنند.

تاجیکستان یکی از کشورهایی است که کمترین مسئولیت را در تولید گازهای گلخانه‌ای و گرم‌شدن زمین بر عهده دارد. این کشور بر اساس رده‌بندی «آکسفام» از سرانه انتشار گاز گلخانه‌ای، در رتبه ۱۲۹ ام قرار دارد. با این حال، میزان تاثیرپذیری آن از گرمایش زمین که بر اثر انتشار این گازها در حال رخ‌دادن است، بسیار شدید توصیف می‌شود.

امروز سنت‌های قدیمی کشت‌و‌کار در تاجیکستان به دلیل تغییر الگوهای آب‌و‌هوایی از کارایی افتاده‌اند. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، کشاورزان نمی‌توانند همچون سابق بهترین برای زمان کاشتن بذر را تخمین بزنند.

در عین حال، گرم‌تر شدن دما به افزایش بیماری‌های قارچی فراگیر در محصولات آنها دامن زده است.

اما مهم‌ترین دغدغه ساکنان مناطق روستایی در تاجیکستان آب‌شدن یخچال‌های طبیعی این کشور است. آب‌های حاصل از یخچال‌های طبیعی در کوهستان‌های تاجیکستان منبع مهمی برای صنعت کشاورزی و دامداری ساکنان مناطق روستایی این کشور بوده است.

بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، تاجیکستان تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از یخچال‌های طبیعی خود را از دست خواهد داد و این رویداد تأثیری عمیق بر تمام آسیای میانه خواهد داشت و ایران نیز از آثار آن اسیب خواهد دید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.