ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست دادستانی هلند: ۲۰ سال زندان برای متهمان به قتل محمد رضا کلاهی

محمد رضا کلاهی را در هلند به نام علی معتمد می‌شناسند. دادستانی هلند قتل او را «تسویه حساب بی‌رحمانه و وحشیانه» خوانده است.

مظنون یک واقعه بمب‌گذاری مربوط به حدود چهار دهه پیش در ایران بیش از سه سال پیش در هلند ترور شد. اکنون هر یک از متهمان به قتل او ممکن است به دست‌کم به ۲۰ سال محکوم شوند.

«انور ب.» و «مورئو ام.» متهمان به قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی)

دادستانی هلند جمعه ۲۹ مارس/ ۹ فروردین برای دو متهم به قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی صمدی) تقاضای ۲۰ و ۲۲  سال زندان کرد.

علی معتمد که تحقیقات دادگاه نشان داده همان محمد رضا کلاهی صمدی متهم بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است، اوایل دهه ۹۰ میلادی در هلند با نام مستعار علی معتمد تقاضای پناهندگی کرد.  او به عنوان تکنیسین برق کار می‌کرد و در آلمیره شهری در نزدیکی آمستردام ساکن بود.

جلسه مقدماتی دادگاه اول فوریه برگزار و ادامه بررسی پرونده به ۲۶ و ۲۹ مارس (۶ و ۹ فروردین) موکول شده بود.

مدارک دادگاه نشان می‌دهد «انور ب.» ۲۹ و «مورئو ام.» ۳۶ ساله  روز ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ هنگامی که علی معتمد (محمد رضا کلاهی)  ۵۶ ساله  برای رفتن به سر کار از خانه خارج شده بود، او را با شلیک گلوله به قتل رسانده‌اند. آن‌ها اندکی بعد خودرویی را که از آن استفاده کرده بودند به آتش کشیدند.

بنا به تحقیقات دادستانی هلند، علی معتمد، تکنیسین برق در هلند (راست) همان محمدرضا کلاهی،‌ متهم به بمب‌گذاری هفت تیر  (چپ) است ــ عکس از آرشیو

دادستانی با اتکا به مکالمات تلفنی کدگذاری‌شده میان متهمان نتیجه گرفته است انگیزه متهمان به قتل پول بوده و آن‌ها از هویت واقعی و سابقه علی معتمد اطلاعی در دست نداشته‌اند. آن‌ها با تمسخر از علی معتمد به عنوان «یک مرد ساده و عادی صاحب خانواده » حرف می‌زدند که در اداره انرژی کار می‌کند.

به گفته دادستانی هلند دو متهم ۱۳۰ هزار یورو بابت این قتل پول گرفته‌اند. هنوز مشخص نیست چه کسی این پول را به آنها پرداخت کرده است.

دلیل اصلی قتل کمی پیچیده‌تر است. ابتدای سال جاری «آ.ای.و.د.» سازمان اطلاعات و امینیت هلند اعلام کرد مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد دولت ایران در قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی) و  احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد النیسی دست داشته است.

احمد النیسی یکى از رهبران و بنیانگذاران «جنبش آزادى‌بخش الأحواز»بود و روز ‌۸ نوامبر ۲۰۱۷ مقابل منزلش در کوچه «یان فان ری بیک استرات» در شهر لاهه بر اثر اصابت سه گلوله به سرش به قتل رسید.

اما به لحاظ حقوقی هنوز انگیزه اصلی قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی) روشن نیست؛ همانگونه که ارتباط میان دو عامل اجرایی قتل و ایران، و میان ایران و تبهکاری به نام «نااوفال اِف.» با نام مستعار «نوفل» روشن نیست که دادگستری هلند معتقد است آمر قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی) است و  نقش هماهنگ‌کننده قتل را بر عهده داشته است.

«نوفل» متهم است دستور قتل علی معتمد را صادر کرده است

دادستانی هلند قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی) را «تسویه حساب بیرحمانه و وحشیانه» خوانده و برای «انور ب.» ۲۰ سال و برای «مورئو ام.» ۲۲ سال زندان تقاضا کرده است.

دادستانی برای خانواده قربانی نیز به دلیل شوک ناشی از حادثه تقاضای جبران خسارت کرده است.

دو متهم به قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی) تاکنون دخالت در قتل او را انکار کرده‌اند.

نوفل آمر قتل جداگانه محاکمه می‌شود.

دادستانی هلند اوت ۲۰۱۸ برای نوفل که در ارتباط با جرایم دیگری در زندان به سر می‌برد پرونده‌ای هم در ارتباط با قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی) گشود . او در این ارتباط در دادگاهی به طور جداگانه محاکمه می‌شود.

اینس وسکی (اینز وسکی) وکیل نوفل گفته است  عجیب است که دادستانی درباره پیشینه قربانی تحقیقات بیشتری انجام نداده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    در تصویر منضم به مطلب ، تاریخ انفجار ۷ شهریور ذکر شده که باید اصلاح نمود : انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی (محلهء سرچشمه تهران ، خیابان چراغ برق ) در ۷ تیر ۱۳۶۰ رخ داد . همین انفجار به مطلب مرتبط است . انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ در دفتر نخست وزیری ( خیابان پاستور ) رخ داد . تاریخ این دو واقعه سهوا ادغام شده است ------------------------------ با تشکر اصلاح شد .زمانه