ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس عوام بریتانیا برای سومین‌بار طرح برگزیت ترزا می را رد کرد

۲۸۶ نماینده به طرح برگزیت نخست‌وزیر بریتانیا رأی مثبت دادند و ۳۴۴ رأی منفی. اپوزیسیون خواهان برگزاری انتخابات عمومی شد.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا برای سومین بار به طرح ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) رأی منفی دادند. اپوزیسیون خواهان برگزاری انتخابات عمومی دوباره شد.

بیش از پنج میلیون بریتانیایی درخواستی را برای لغو برگزیت امضا کرده اند ــ عکس از آرشیو

نمایندگان مجلس عوام جمعه ۲۹ مارس / ۹ فروردین فقط به بخش مربوط به «توافق خروج» طرح ترزا می رأی دادند که تنها بخش به لحاظ قانونی لازم‌الاجرای این توافق است. آنها در این رأی‌گیری به بخش دیگر طرح نپرداختند که یک «اعلامیه سیاسی» برای تنظیم روابط بین اتحادیه اروپا و بریتانیا است اما ضمانت‌آور نیست.

تعداد موافقان ۲۸۶ و تعداد مخالفان ۳۴۴ بود. بدین‌ترتیب طرح ترزا می نخست‌وزیری برای سومین بار رد شد.

ترزا می پس از این رأی‌گیری گفت که این نتیجه نومیدکننده است. بدین‌ترتیب بریتانیا تا ۱۲ آوریل برای دست‌یابی به یک توافق برای پرهیز از خروج بدون توافق وقت دارد.

حزب اپوزیسیون کارگر اعلام کرده است که دوشنبه برای کنترل سرنوشت برگزیت تمام تلاش‌اش را خواهد کرد. جرمی کوربین رهبر حزب در سخنان کوتاهش پس از رأی‌گیری اعلام کرد که اگر می تمایلی به تغییر توافق خروج ندارد،‌ باید بار دیگر انتخابات عمومی برگزار کرد.

دو بخش توافق به‌دست‌آمده بین نخست‌وزیر بریتانیا و بروکسل از یکدیگر جدا شده‌ بودند تا راهی برای پایان‌دادن به بن‌بست سیاسی بر سر برگزیت باز شود.

وزیر بازرگانی بریتانیا جمعه به نمایندگان مجلس هشدار داده بود که از طرح می حمایت کنند، وگرنه باور به سیاست جریان غالب را با «آفریدن یک شکاف از جنس بی‌اعتمادی» تخریب خواهند کرد.

نمایندگان به چه رأی منفی دادند؟

توافق خروج تنها ضوابط و مقررات مربوط به دوره گذار پس از خروج بریتانیا از اتحادیه را شامل می‌شود. مقررات طولانی‌مدت برای تنظیم رابطه لندن و بروکسل در طول مذاکرات پس از آن مشخص خواهد شد.

مرحله گذار تا پایان ۲۰۲۰ به طول می‌انجامد اما می‌توان آن را دو سال دیگر تمدید کرد. در توافقی که امروز نمایندگان به آن می‌پردازند، بریتانیا کماکان به بسیاری از تعرفه‌ها و مقررات مربوط به محصولات تجاری وفادار می‌ماند.

بریتانیا بر اساس این توافق می‌تواند مقررات مهاجرتی خودش را تنظیم کند اما در عین حال شهروندان اتحادیه که در بریتانیا سکونت دارند،‌ تحت حمایت قرار خواهند داشت.

این توافق همچنین به مسأله مرز بین جمهوری ایرلند از اعضای اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی به عنوان بخشی از پادشاهی متحده بریتانیا می‌پردازد؛ یکی از حساس‌ترین موضوعات که به اختلاف‌ها بر سر برگزیت دامن زده است.

هم‌اکنون محصولات و انسان‌ها آزادانه از مرز ایرلند و ایرلند شمالی عبور می‌کنند. تحت توافق پیشنهادی می، این وضعیت تا پایان ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد.

چه در پیش است؟

کسی نمی‌داند. هنوز سرگردانی ادامه دارد.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا که کنترل برگزیت را در دست گرفته‌اند،‌ دو روز پیش با تعویق برگزیت موافقت کردند اما با تمام هشت گزینه مربوط به نحوه خروج مخالف بودند.

در این میان طرح رفراندوم دوباره با اختلاف اندکی با ۲۶۸ رأی آری به تصویب نرسید اما طرح خروج بدون توافق با چهارصد رأی مخالف به سختی شکست خورد.

بیش از پنج میلیون بریتانیایی درخواستی را برای لغو برگزیت امضا کرده اند.

ممکن است گزینه‌های بدیل برای سرنوشت برگزیت در روز‌های آینده در مجلس از حمایت بیشتری برخوردار شوند.

اتحادیه اروپا پیش‌ از این اعلام کرده بود که با تعویق برگزیت در صورت توافق پارلمان با طرح می موافقت خواهد کرد. نخست‌وزیر بریتانیا نیز چهارشنبه قول داد که در صورت پذیرش توافق او برای خروج از اتحادیه اروپا حاضر است از مقام خود کناره‌گیری کند. در چنین شرایطی بود که طرح می برای بار سوم به پارلمان رفت.

حامیان سرسخت برگزیت در حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون وزیر خارجه سابق ــ و یکی از نامزدهای نخست‌وزیری در حال حاضر ــ از طرح می حمایت کرده‌ بودند؛ اما نه همه آنها. جان بارون، یکی از چهره‌های مشهور اعلام کرد که رأی منفی خواهد داد و عده‌ای دیگر نیز از او تبعیت کردند.

نمایندگان در مجلس عوام بریتانیا دیگر تنها بر اساس وابستگی‌های حزبی خود رأی نمی‌دهند و این ماجرا را پیچیده‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر نیز کرده است.

حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی نیز گفته بود که به طرح می رأی نخواهد داد. این حزب پشتیبان دولت محافظه‌کار می است.

جرمی کوربین دقایقی پیش از رأی‌گیری از دیگر نمایندگان خواست که به طرح می رأی منفی بدهند و سرنوشت برگزیت را دوشنبه هفته دیگر تعیین کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.