ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم‌های آمریکا: متحدان ایران فشار مالی را احساس می‌کنند

در ماه‌های اخیر، حقوق شبه نظامیان سوری که از سوی ایران پرداخت می‌شود کاهش یافته است. پروژه‌هایی که ایران برای کمک به اقتصاد بیمار سوریه وعده داده بود هم متوقف شده‌اند.

حقوق شبه نظامیان سوری که از سوی ایران پرداخت می‌شود، کاهش یافته است. پروژه‌هایی که ایران برای کمک به اقتصاد بیمار سوریه وعده داده بود، متوقف شده است. حتی کارکنان گروه حزب‌الله لبنان که مدت‌ها به عنوان نزدیک‌ترین متحد عرب به ایران خدمت کرده‌اند، می‌گویند حمایت‌های مالی و سایر حقوق و مزایای خود را از دست داده‌اند.

حمایت مالی ایران از دولت سوریه، حزب‌الله و دیگر متحدانش در منطقه با مشکل روبه‌رو شده

ایران مدت‌هاست از روابط خود با گروه‌های فعال در خاورمیانه برای تقویت نفوذ خود در منطقه استفاده می‌کند. حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه، گروه‌های ستیزه‌جوی فلسطینی حماس و جهاد اسلامی و شورشیان حوثی در یمن از آن جمله هستند.

میزان حمایت ایران از این گروه‌ها متفاوت است. این استراتژی به ایران امکان می‌دهد قدرت خود را فراتر از مرزهای خود گسترش دهد و به مبارزه با ایالات متحده، عربستان سعودی و تهدید اسرائیل ادامه دهد.

به نظر می‌رسد بحران مالی ایران که با تحریم‌های آمریکا تشدید شده، باعث شده است این کشور حمایت خود را از گروه‌های ستیزه‌جو و متحدان سیاسی خود در عراق، سوریه، لبنان و دیگر مناطق کم کند.

یکی از شبه نظامیانی که پیش از این برای حمایت از ایران در سوریه بوده و اخیرا حقوق و مزایای دیگر خود را از دست داده است، می‌گوید:

«روزهای طلایی رفته و هرگز باز نخواهند گشت. ایران پول کافی برای دادن به ما ندارد.»

در سراسر خاورمیانه، متحدان ایران نشانه‌های فشار مالی را احساس می‌کنند.

جنگجویان شبه نظامی شیعه و گروه‌های فلسطینی در سوریه می‌گویند حقوق آنها کاهش یافته و آپارتمان‌های یارانه‌ای از خانواده‌های آنها گرفته شده. بعضی از آنها می‌گویند حتی مواد غذایی‌ای که دریافت می‌کنند، بدتر شده: گوشت کمتر و سیب زمینی بیشتر شده است.

یک جنگنده از حزب‌الله اعلام کرده که حقوق او و همکارانش در ماه ژانویه پرداخت نشده و در ماه فوریه فقط حقوق پایه خود را (بدون پاداش‌های معمول برای همسران و فرزندان) دریافت کرده‌اند. حق حمل و نقل در داخل لبنان، مسکن برخی مقامات و پرداخت پاداش برای کار خارج از لبنان نیز قطع شده است.

این جنگجوی لبنانی گفته که این کاهش‌ها اعضای گروه را از این جنبش جدا نمی‌کند اما این شرایط بر خانواده‌هایی که درآمد‌های دیگری ندارند فشار می آورد.

یکی دیگر از کارکنان حزب‌الله گفته که حقوق او به نصف کاهش یافته است و اکنون آنها باید هزینه‌هایی مانند تعمیر وسایل نقلیه را از جیب خود بپردازند. او نگران این است که این وضعیت جنبش را تضعیف کند و به اسرائیلی‌ها و دیگر دشمنان کمک کند تا به راحتی اقدام به جذب جاسوسانی کنند که به پول نیاز دارند.

یکی از مقامات حزب‌الله لبنان عدم پرداخت حقوق اعضای این گروه را رد کرده است. او گفته:

«تا امروز تحریم‌ها تأثیری واقعی بر عملیات حزب‌الله نداشته‌اند.»

او اما تصدیق کرده که این گروه در حال تنظیم مجدد امور مالی خود برای کاهش هزینه‌هاست.

تحلیلگران می‌گویند چگونگی تأثیر تحریم‌ها بر حمایت مالی از متحدان ایران هنوز مشخص نیست.

برخی از این فشارها ممکن است منعکس کننده تأثیر درگیری‌های طولانی مدت مسلحانه در سوریه و عراق باشد. حزب‌الله که منابع خود را برای مقابله با اسرائیل در مرز جنوبی لبنان متمرکز کرده است، سال‌هاست نیروی نظامی و سلاح به سوریه می‌فرستد. پس از آنکه گروهی از ستیزه‌جویان افراطی اسلام‌گرا با نام داعش، پنج سال پیش بخش‌هایی از عراق را به تصرف درآوردند، جنگجویان شیعه تحت رهبری ایران در نبرد با دولت اسلامی به سوریه کمک کردند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، مشکلات ایجاد شده از تحریم‌های آمریکا را مورد تأیید قرار داده است.

دولت ترامپ هم می‌گوید نشانه‌‌ها حاکی از آن است که تحریم‌ها موثر هستند. به دنبال افزایش فشارها بر ایران، روز سه‌شنبه نیز ۲۵ فرد و شرکت در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری قرار گرفتند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در سفر خود به لبنان گفت:

«فشار ما بر ایران ساده است. هدف آن قطع منابع مالی تروریست‌هاست و این کار را خواهیم کرد.»

تحلیلگران اما درباره اینکه کاهش هزینه‌ها تا چه حد باعث تغییر رفتار این گروه ها می‌شود تردید دارند. آنها می‌گویند این نیروها هم ارزان هستند و هم از نظر ایدئولوژیکی به برنامه‌های ایران متعهد هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بسیاری ازمریدان وجنگ جویان داعشی های ابوبکربغدادی هم با دریافت دلار ازفروش نفت عراق درمناطق تحت تصرف داعش پرداخت میشد بهمین دلیل همین دلارها بود که هرروزه تعداد بیشتری به اعضا< داعشی ها اضافه میشدند..بله کشتاربا دریافت دلار...درست کپی داعش ابوبکربغدادی هم داعشی های سیدعلی خامنه ای بوده وهستند که تنها مشوق انها درجذب وهمکاری دراین گروه داعش خامنه ای هم دریافت دلاردرقبال کشتاردرسوریه وعراق بوده است..هردو هم ابوبکربغدادی وهم سیدعلی خامنه ای انکارماموریت داشته اند که منابع کشورایران وعراق با خرید جنگ افزارها وثروتمند کردن اسلحه سازان خارجی تعویض کنند..درحکومت قبلی اخوند روحانی که بطورعلنی و با افتخار می گفت 35میلیاردلار را به عراق وسوریه اختصاص داده است آنهم درشرایطی که میلیونها بیکاره وخانه بدوش ومعتاد و کارتن خواب درایران درکنارمدارسی که درگرمای تابستان و سرمای زمستان زیرچادرها وجود دارد..بله تمامی قشونهای فدائی اهداف علی خامنه ای فقط وفقط وفقط به خاطردلارها انجام خدمت میکردند ونه برای صلوات ودعا ونه اسکناس اخوندنشان بی ارزش...