ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل ایران: تطهیر رسانه‌ای سپاه

حدود هفتاد درصد جنگل‌های گلستان در تملک نهادهای نظامی، حوزه علمیه، آستان قدس رضوی و موسسه پیشگامان سازندگی است.

فرمانده سپاه پاسداران مدعی است که هیچ یک از دستگاه‌های دولتی امکانات خود را به اندازه سپاه و بسیج برای کمک به سیل‌زدگان «پای کار» نیاورده‌اند. رئیس دولت اما به کنایه اقدام سپاه در گلستان را «بی فایده» خوانده است. سازمان بازرسی قرار است با «مقصران» این حادثه برخورد کند اما این مشخص نیست نهادهای نظامی و مذهبی که بخش زیادی از جنگل‌های گلستان را در اختیار دارند هم شامل این برخورد می‌شوند یا نه.

تصویری از تخریب راه‌آهن در استان گلستان که به محل مجادله فرمانده سپاه پاسداران و رئیس جمهوری ایران تبدیل شد.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران یکشنبه ۱۱ فروردین گفت که این نهاد برای بازسازی مناطق سیل‌زده «در کنار مردم می‌ماند».

حضور سپاه در کمک‌رسانی به تخلیه آب و کمک به سیل‌زدگان در استان گلستان طی روزهای گذشته به محل مجادله کلامی رئیس دولت و فرمانده سپاه ایران تبدیل شده است.

سپاه پاسداران برای تخلیه آب در منطقه آق‌قلا بخشی از ریل راه‌آهن گرگان به اینجه‌برون را منفجر کردند. حسن روحانی جمعه ۹ فروردین به صورت تلویحی از این اقدام انتقاد کرده و گفته بود که شکافتن جاده و راه‌آهن هم کمکی به خروج آب از منطقه نکرده است.

جعفری فرمانده سپاه پاسداران نیز به بی‌اثر بودن عملیات انفجار مسیر ریلی و جاده‌ای اعتراف، اما همزمان دستگاه‌های دولتی را به نیاوردن همه توان خود برای کمک به سیل‌زدگان متهم کرده است.

پس از این کشمکش‌ها جعفری برای دومین بار به استان‌های گلستان و مازنداران سفر کرد و صبح یکشنبه ۱۱ فروردین گفت که نیروهای نظامی تا تکمیل بازسازی مناطق سیل‌زده در منطقه خواهد ماند.

جعفری روز گذشته مدعی شده بود که با اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، ۱۸ پل بر روی جاده گرگان به گمیشان احداث و امکان رفت و آمد میان گرگان، آق قلا و بندر ترکمن به گمیشان فراهم شده است.

همزمان با حضور فرمانده سپاه در مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران خبرگزاری‌های وابسته به این نهاد نظامی، از دستور ویژه جعفری برای لای‌روبی گرگان رود و قره‌سو در گمیشان خبر دادند.

در اظهار نظر دیگری محمدنظر عظیمی فرمانده قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه هم از باقی‌ماندن نظامیان در مناطق سیل‌زده استان کرمانشاه خبر داد.

در همین رابطه حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از حسن روحانی خواست که در باره سفرش به قشم توضیح بدهد.

در حالیکه هیچ یک از مقامات سپاه تا به حال به صورت رسمی تائید نکرده بودند که انفجار مسیر ریلی تصمیم شورای تامین استان گلستان بوده، شریعتمداری گفت که این دستور با حضور وزیر کشور, معاون عمرانی استاندار و سایر مسئولان استانی و شهرستانی «اتخاذ» و به فرمانده سپاه استان «ابلاغ شده است».

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم یک روز قبل گفته بود که دستگاه‌های اجرایی در «امدادرسانی» کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

پیش از این نیز رئیس سازمان بازرسی گفته بود که این سازمان طی سال‌های گذشته چندین مرتبه نسبت به خطرات سیل به مدیران اجرایی هشدار داده اما آنها این هشدار را جدی نگرفته‌اند.

او قول داده است که در گزارش سیل به «تخلف» احتمالی کلیه دستگاه‌ها رسیدگی شود. با این حال هنوز مشخص نیست که در این گزارش نقش سپاه پاسداران و شخصیت‌های مذهبی و سیاسی نیز در حادثه بررسی خواهد شد یا نه.

قرار گاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسدارن که مجری ساخت راه‌آهن آق‌قلا که برای تخلیه سیل منفجر شد بوده است.

علاوه بر این انتشار بخش‌هایی از یک گزارش منسوب به سازمان بازرسی نشان می‌هد که بیش از ۷۰ درصد از جنگل‌های استان گلستان به سپاه پاسداران، حوزه علمیه و آستان قدس رضوی واگذار شده است. برداشت غیراصولی و تخریب جنگل‌ها یکی از عوامل گسترش سیل عنوان می‌شود.

برپایه این گزارش ۴۷ هزار هکتار از جنگل‌های گلستان در با «اعمال نفوذ» تحت پوشش حوزه علمیه استان گلستان قرار گرفته است. حدود ۱۳ هزار هکتار نیز به لشگر ۲۵ سپاه گرگان واگذار شده است. آستان قدس رضوی که تولیت آن ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه است و موسسه پیشگامان سازندگی هم نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان گلستان را در اختیار دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد کمالی

    همه مردم رو آب داره می‌بره و رییس جمهور شدن توی قشم داره آب بازی میکنه؟ !!!!!ایران سرت سلامت رییس جمهورت غواص و زیرآبی برو ازکار درآمد!!!!

  • سامیییی

    رییس دولت داخل قشم چکاری مهمتر از نجات جان مردمی که بهش رای دادن تا سمت رییس جمهوری یک ملت بهش بدن، داشته؟؟؟؟ همه ملت اب برد و رییس دولت قشم برداشت.....