ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل در ایران: آماده باش در ۲۳ استان

وضعیت جوی در مناطق مختلف ایران همچنان ناپایدار است. مقام‌های دولتی از «آمادگی» برای مقابله با سیل احتمالی خبر دادند. چند روستا در مناطق مختلف تخلیه شده.

سخنگوی وزارت کشور یکشنبه ۱۱ فروردین از آماده باش «شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور» برای مقابله با مشکلات ناشی از موج بارندگی‌های جدید در ۲۳ استان خبر داد. طبق گزارش هواشناسی با ورود سامانه جدید بارشی، بارندگی در روزهای آینده تشدید خواهد شد و احتمال وقوع دوباره سیل مسئولان و مردم را نگران کرده است. وضعیت فوق‌العاده و تخلیه روستاها و شهرهای کشور ادامه دارد.

آماده‌باش «شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور» در ۲۳ استان

مرتضی زمان‌پور، فرماندار کوهرنگ شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین گفت: بارش برف در ارتفاعات و باران و تگرگ در مناطق پایین دست سبب ریزش کوه و قطع راه های ارتباطی ۵۳ روستای شهرستان از جمله در منطقه بازفت کوهرنگ شده است. او همچنین از شناسایی ۱۶ روستای در معرض خطر در این شهرستان شناسایی خبر داد و گفت که مردم این مناطق در نقاط امن اسکان داده شده‌اند.

همزمان تصاویر و ویدئوهایی از جاری شدن سیل در سقز، خرم آباد، اهواز و چند شهر دیگر منتشر شده است. سازمان هواشناسی ایران نسبت به بارش شدید در روزهای آینده هشدار داده بود. سخنگوی وزارت کشور هم از آماده باش «شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور» برای مقابله با مشکلات ناشی از موج بارندگی‌های جدید در ۲۳ استان خبر داده است.

با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر تشدید بارش‌ها، وضعیت بحرانی ناشی از سیل در استان‌های کشور به قوت خود باقی ست. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نسبت به ادامه موج بارش در استان‌های کشور هشدار داد.

طبق این گزارش یکشنبه ۱۱ فروردین سامانه بارشی جدیدی وارد کشور شده و بارش باران را در مناطق مختلف تشدید کرده است. به گفته وظیفه بارش باران در همه نقاط کشور به صورت بارش‌های پراکنده، وزش باد شدید، رگبار، رعد و برق، در نقاط مستعد به صورت تگرگ و در ارتفاغات به صورت برف ادامه خواهد داشت. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی و محلی بسیاری از مناطق با خسارت‌های فراوان ناشی از طغیان رودخانه‌ها و سیل روبه‌رو شده‌اند و بسته شدن محورهای ارتباطی، از بین‌رفتن جاده‌ها و عوارض ناشی از سیل‌زدگی زندگی مردم را مختل کرده است.

در استان‌ خوزستان، غلامرضا شریعتی، استاندار به منظور آمادگی برای مدیریت وقوع سیل احتمالی حالت فوق‌العاده اعلام کرده است. بنا به گفته جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز ۴ روستا که در معرض سیلاب حاشیه رودخانه دز در بخش مرکزی اهواز قرار دارند تخلیه شده‌اند و ۸ روستای بخش مرکزی اهواز (بامدژ) دچار آبگرفتگی شده‌اند. او گفته سایر روستاها نیز در حال تخلیه هستند زیرا آب وارد روستاها شده است.

برخی از مسئولان می‌گویند تلاش آن‌ها برای تخلیه مناطق تحت خطر و هشدارها مبنی بر عدم ترک خانه با بی‌توجهی مردم مواجه شده است.

تخلیه چند روستا در لرستان

به گزارش خبرگزاری مهر در لرستان، غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از بی‌توجهی مردم نسبت به هشدارها انتقاد کرده و گفته: ساکنان حریم رودخانه‌ها باید خانه‌های خود را تخلیه کنند در غیر این صورت به طور قطع سیلاب تلفات خواهد داشت.

او با اشاره به طغیان رودخانه کشکان، وضعیت سیلاب در درود را «وحشتناک» و اوضاع را «رو به وخامت» خواند. نعمت الله دستیاری، فرماندار پل‌دختر نیز وضعیت آماده‌باش اعلام کرده و گفته از مردم ساکن شهرهای پل‌دختر و معمولان در ضلع غربی رودخانه کشکان و همه روستاهای حاشیه رودخانه کشکان در شمال و جنوب شهرستان پل‌دختر خواسته شده تا به علت شدت گرفتن بارش‌ها، هرچه سریع‌تر منازل خود را ترک کنند و به «مراکز امن» پناه ببرند.

براساس اعلام محمدرضا صفی‌خانی، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دورود ۷ روستای پایین‌دست سد مروک شهرستان دورود و امیرآباد، کامحمدرضا و سنگر، سه روستای بخش مرکزی شهر درود نیز از سکنه خالی شده و ۱۰ هزار نفر ساکن روستاهای پایین‌دست سد مروک به مناطق امن منتقل شده‌اند. به گفته او تلاش برای تخلیه سایر روستاهای در معرض سیلاب دورود ادامه دارد.

اعلام هشدار در همدان و کرمانشاه

همچنین در همدان نیز حسین افشاری، فرماندار این شهر به دلیل احتمال خطر سیلاب و بروز تلافات جانی در سه منطقه، برای تخلیه ساکنین این مناطق اعلام آماده‌باش کرده است.

در کرمانشاه نیز جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اعلام کرده به برخی از خانواده‌ها در روستا و شهر مبنی بر تخلیه منزل تذکر داده شده است تا جهت اسکان به مکان‌هایی که برای آنها تدارک دیده شده است منتقل شوند. او از مردم خواسته تا ۲۴ ساعت از منازل خود خارج نشوند و چنانچه مجبور به خروج از منزل شدند توقف بیجا در مسیل ها و مناطق پر خطر نداشته باشند.

مسیر تردد پل‌دختر- خرم‌آباد تا اطلاع ثانونی مسدود است

از سوی دیگر امکان عبور و مرور و تردد در بسیاری از مسیرهای ارتباطی مناطق سیل‌زده وجود ندارد. روح‌الله شریف‌زاده، مدیر راهداری پل‌دختر تردد در محور پل‌دختر - خرم‌آباد و بالعکس را به دلیل طغیان رودخانه کشکان و وارد آمدن خسارت به پل‌ها و جاده‌های این شهرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز گفت: با توجه به‌پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر احتمال طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب تا اطلاع ثانوی تردد وسایل نقلیه در محورهای گردشگری لرستان ممنوع است. به‌ گفته او مسیر ارتباطی ۴۰ روستای این استان همچنان مسدود است و سیلاب هفته گذشته همچنین ۵۷ دستگاه پل، ۱۳۰۰ متر دیواره حائل رودخانه و ۱۱۵ کیلومتر جاده را تخریب کرده است.

بر اساس اعلام غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان سیل اخیر حدود یک هزار میلیارد تومان به تأسیسات زیر بنایی، مزارع کشاورزی، ابنیه فنی، جاده‌ها و منازل مسکونی استان خسارت وارد کرد. حدود یک‌سوم این خسارت معادل ۳۰۰ میلیارد تومان به مزارع کشاورزی و شیلات لرستان وارد شده است.عمده این خسارت‌ها مربوط به شهرستان‌های پل‌دختر، خرم‌آباد، نورآباد، چگنی و کوهدشت است.

از سوی دیگر رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر از بازگشایی دریچه‌های هیدرو مکانیکال سد حوضیان به دلیل  تداوم فعالیت سامانه بارشی داد. طبق پیش‌بینی‌ها میزان بارندگی‌ها در بخش‌هایی از لرستان به بیش از ۱۲۰ میلی‌متر خواهد رسید. این مقدار بارش در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.

بخشی از پارک‌های ساحلی اهواز زیر آب رفت

خوزستان نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند. مهدی قمشی، عضو هیات علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز درباره کم‌سابقه بودن موج بارندگی‌های اخیر می‌گوید: «متاسفانه در سال‌های گذشته شرایط خشکسالی استان باعث شده تا آبراه‌های خوزستان از نظر گذر سیلاب با مشکل مواجه شوند و رودخانه‌های کرخه، کارون و دز مانند گذشته کشش گذردهی دبی‌های بالا را ندارند.اگر شرایط آب و هوایی که اکنون با آن مواجه هستیم را از نظر هیدرولوژیکی بررسی کنیم، یک واقعه کاملا نادر و کمیاب است».

طبق اعلام رضا اردکانیان وزیر نیرو برای مواجهه با این وضعیت نادر و پذیرش سیلاب‌های جدید در هرثانیه ۱۸۰۰ متر مکعب از آب سد دز تخلیه می‌شود. علیرضا عالیپور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز درباره کارون، رود دیگر این استان می‌گوید: «با توجه به افزایش دبی رودخانه کارون به ۲۵۰۰ مترمکعب، عملیات خاکریزی و افزایش ارتفاع سیل‌بندها در حاشیه رودخانه کارون در هفت نقطه شهر اهواز در حال انجام است». به گفته او در بخش‌هایی از جاده ساحلی اهواز شکاف ایجاد شده و افزایش آورد رودخانه کارون بخش عمده‌ای از پارک‌های ساحلی را زیر آب برده است.

در مناطق مختلف ایران مردم با تبعات جدی سیل‌ مواجه شده‌اند. به نوشته وبسایت انتخاب در مازندران قطعی آب پس از گذشت ۱۲ روز همچنان ادامه دارد و مردم بابل و بابلسر در غیاب اقدام عملی مسئولان با کم‌آبی و بی‌آبی روبه‌رو هستند.

  • این گزارش ممکن است با خبرهای جدید به روزرسانی شود یا تغییر کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.