ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب اردوغان در پایتخت شکست خورد

حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار در انتخابات شهرداری‌ها در آنکارا و ازمیر از حزب جمهوری‌خواه شکست خورد. شکست در استانبول محتمل است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شکست سختی را متحمل شد: حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه برای نخستین بار در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌های ترکیه در آنکارا و ازمیر از حزب جمهوری‌خواه شکست خورد. احتمال دارد حزب عدالت و توسعه در استانبول هم شکست بخورد.

شکست حزب عدالت و توسعه در آنکارا و استانبول به معنی یک هشدار سیاسی برای اردوغان است

انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها در ترکیه یکشنبه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین برگزار شد. رسانه‌های دولتی و مخالفان هر دو مشارکت در انتخابات را «گسترده» و «بالا» گزارش کردند. شمار واجدان شرکت در انتخابات ۵۷ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۳۳ تن اعلام شده است.

رجب طیب اردوغان طی روزهای گذشته بارها مردم را به مشارکت در انتخابات فراخواند. او که پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ به حزب ملی‌گرا حرکت ملی نزدیک شده، در این دوره از انتخابات نیز با شعارهای ملی‌گرایانه و حمله به حزب ه.د.پ که بیشتر اعضای آن را کُردها تشکیل می‌دهند، انتخابات را به کارزاری برای تحریک رویکرد ناسیونالیستی تبدیل کرده بود. با این حال بحران اقتصادی سبب شد که حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه در آنکارا و ازمیر از اپوزیسیون شکست بخورد. حزب جمهوری‌خواه ادعا کرده که در استانبول هم پیروز شده است.

رسانه‌های دولتی ترکیه صبح دوشنبه ۱ آوریل/ ۱۲ فروردین اعلام کردندمنصور یواش، نامزد حزب جمهوری‌خواه در آنکارا در مقابل حزب عدالت و توسعه پیروز شده است. اما نتایج شمارش آرا در استانبول هنوز مشخص نیست.

کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم به دموکراسی رأی دادند. قلیچ‌داراوغلو گفت حزب او در آنکارا و استانبول و حتی در ازمیر که سومین شهر بزرگ ترکیه است، در انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر پیروز شده است.

شکست اردوغان در استانبول برای رئیس جمهوری ترکیه شکست سهمگینی به شمار می‌آید. اردوغان در سال‌های دهه ۱۹۹۰ در استانبول فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. شکست در پایتخت و در استانبول و در ازمیر به معنای این است که حمایت از اردوغان رو به کاهش است.

حزب جمهوری‌خواه اعلام کرد که اکرم امام‌اوغلو، نامزد این حزب برای شهرداری استانبول با ۲۸ هزار رأی بیشتر از بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر سابق و نامزد حزب عدالت و توسعه پیشی گرفته است. حزب عدالت و توسعه ادعا می‌کند که ییلدریم با ۴ هزار رای بیشتر از امام‌اوغلو جلو افتاده. هر کدام از این دو نامزد بیش از ۴ میلیون رای به دست آورده‌اند.

اردوغان در سخنانی تلویحاً شکست در استانبول را پذیرفت:

« حتی اگر مردم ما شهرداری استانبول را از دست دهند، اما با این‌حال حزب عدالت و توسعه در محله‌ها پیروز شده است.»

اردوغان در ادامه افزود هرگاه لازم باشد حزب عدالت و توسعه به نتیجه دلخواه خود می‌رسد.

حزب عدالت و توسعه پیروزی حزب جمهوری‌خواه در آنکارا را هنوز به رسمیت نشناخته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.