ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم‌ها امدادرسانی به سیل‌زدگان را مختل کرد

سازمان ملل برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اعلام آمادگی کرده اما تحریم‌ها این روند را به وقفه می‌اندازد. بالگردهای مجهز هم به اندازه کافی وجود ندارد.

جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در امدادرسانی به سیل‌زدگان ایجاد اخلال کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ایالات متحده را به تروریسم اقتصادی متهم کرد.

پدری و فرزندش در خوزستان (عکس: تسنیم)

در استان لرستان وضع بحرانی است. بخش‌هایی از پلدختر و معمولان زیر آب رفته و  همزمان خرم‌آباد، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان در وضعیت بحران قرار گرفته است. با تداوم بارش باران در حوضه‌های بالادستی، کرخه، دز و کارون هم تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند. حدود ۹۰ درصد از حجم مخازن سدهای خوزستان پر شده. وزارت کشور صبح دوشنبه ۱۲ فروردین اعلام کرد که امکانات پشتیبانی ارتش برای امدادرسانی به سیل‌زدگان از کرمانشاه به استان لرستان منتقل شد. امدادگران در روز دوشنبه ۱۲ فروردین ده‌ها روستا را تخلیه کردند. برخی از ساکنان روستاها و شهرهای سیل‌زده که از تخلیه خانه‌هایشان خودداری کرده بودند در معرض سیل قرار گرفتند. برای نجات جان آن‌ها بالگردهای کافی و مجهز وجود نداشت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«سیاست فشار حداکثری ترامپ که نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است در کمک‌رسانی هلال احمر ایران به تمامی مناطق آسیب‌دیده از سیل بی‌سابقه اخلال ایجاد کرده است. از جمله اقلام ممنوعه بالگردهای امداد است. این فقط جنگ اقتصادی نیست؛ این تروریسم اقتصادی است.»

دیوان بین‌المللی کیفری  ۳ اکتبر ۲۰۱۸/ ۱۴ مهر ۹۷ دستوری موقت خطاب به ایالات متحده صادر و کاخ سفید را ملزم کرد مطابق مفاد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و کنسولی میان ایران و آمریکا، از اعمال و اجرای تحریم‌های مربوط به امور انسانی مانند دارو، غذا و وسایل، تجهیزات و خدمات مربوط به امنیت هوایی خودداری کند. علاوه بر این، از آمریکا خواسته شد موانع نقل و انتقال وجوه در این حوزه‌ها را نیز بردارد.

دوشنبه ۱۲ فروردین: عملیات نجات اهالی روستای بابازید در استان لرستان

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران دوشنبه ۱۲ فروردین گفت تحریم‌های ایالات متحده علیه سامانه «سوییفت» امکان جذب کمک‌های بین‌المللی برای امداد سیل‌زدگان را ناممکن کرده و حساب‌های بانکی هلال احمر هم به سبب تحریم‌ها مسدود شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرد که ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور درگیر سیل‌اند. به گفته وزیر کشور در مقایسه با سایر استان‌ها، تعداد بیشتری از شهر‌ها و روستاهای استان‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان و چهارمحال بختیاری با سیل درگیرند. رسانه‌های داخلی اعلام کرده‌اند که تاکنون در سیل سراسری دست‌‌کم ۴۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرده که ۲۰ فروند بالگرد برای تخلیه روستائیان سیل‌زده به منطقه اعزام شده است.

سازمان ملل شنبه گذشته برای ارسال اقلامی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اعلام آمادگی کرد اما همزمان یادآوری کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران ممکن ارسال این کمک‌ها را به تعویق بیندازد. دولت ایران وعده داده که خسارت‌های ناشی از سیل را به عهده می‌گیرد.

پبشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Omid

    یادتان باشد دارو را هم دریغ کردید