ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای ارتش به پلدختر اعزام شدند

برخی اهالی پلدختر به کوه زدند، برخی بر بام خانه‌ها شب را به صبح رساندند. نخستین روزنه برای امدادرسانی گشوده شد.

صارم رضایی، مدیرعامل هلال احمر استان لرستان به خبرگزاری‌های داخلی گفته است نخستین روزنه برای دسترسی به پلدختر پیدا شده. این چشم‌‌انداز وجود دارد که در طول روز این شهر از حالت فوق بحرانی بیرون بیاید. فرمانده نیروی زمینی به عنوان فرمانده میدانی در پلدختر مستقر شد. همزمان نخستین گروه امدادرسان هم به این شهر اعزام شد.

۱۳ فروردین: پلدختر (عکس: توییتر)

از دوشنبه ۱۲ فروردین در پی بارندگی‌های سیل‌آسا دو شهر معمولان و پلدختر در استان لرستان زیر آب رفتند. وضع در پلدختر بسیار بحرانی است. بر اساس گزارش‌های شهروندی مناطق هفت تیر، پمپ بنزین دالوند، جهاد، سازمانی‌ها و ولاب زیر آب هستند. آب در این مناطق یک متر فروکش کرده اما بسیاری از مردم از ترس شب را روی ‌بام خانه‌ها به صبح رساندند. محله‌های کوی بهداشت و دردیا گرفتار آب نیستند. برخی مردم به کوه زده‌اند و  در ارتفاعات پناه برده‌اند.

در اثر تخریب تأسیسات برق و مخابرات و راه‌ها، پلدختر از روز گذشته از دسترس خارج شد. کمتر خبری از وضع مردم در این شهر در رسانه‌ها بازتاب یافته است. برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که در برخی از نقاط شهر اینترنت مجدداً برقرار شده. شهروندانی که به اینترنت دسترسی دارند، گفته‌‌اند که آب آشامیدنی کافی در دسترس همگان نیست، یک لقمه نان دشوار پیدا می‌شود و گاز هم قطع شده. آب در برخی نقاط شهر تا سه متر بالا آمده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که سه‌شنبه ۱۳ فروردین یک سایت مخابراتی برای برقراری مجدد تماس‌های تلفنی با اهالی پلدختر در مدار قرار گرفت:

سیروس ابراهیمی، نماینده ویژه استاندار لرستان به خبرگزاری مهر گفته است:

«نمی‌توان قاطعانه گفت که خسارت جانی داشته‌ایم یا نه، به طور کلی سیستم دولتی در شهرستان به هم خورده است، ارتباط تلفنی اصلاً وجود ندارد، هیچ کسی آمار و ارقامی ندارد، نمی‌توانیم قاطعانه بگویم که تلفات داشته‌ایم یا نداشته‌ایم.»

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که ارتش چند خودروی دوزیست و ۲۰ بالگرد برای امدادرسانی به پلدختر اعزام کرده است.

۲ فروند بالگرد شنوک از پایگاه هوانیروز اصفهان و ۶ فروند بالگرد ۲۱۴ از پایگاه‌های مسجد سلیمان و کرمانشاه نیز راهی پلدختر شده‌اند.

به گفته غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نخستین گروه امدادرسان صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین جهت کمک به پلدختر اعزام شد. آقامیرزایی گفته است که با بازسازی برخی خطوط، اولین ارتباط تلفنی با پلدختر نیز برقرار شده. به گفته این مقام مسئول قرار است در طول روز استاندار لرستان به همراه وزیر راه و شهرسازی در پلدختر حاضر شوند.

بخش غربی پلدختر قابل سکونت نیست

سید موسی خادمی، استاندار لرستان صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین اعلام کرد بخش غربی پلدختر زیر آب رفت و اکنون دیگر به هیچوجه قابل سکونت نیست. به همین سبب یکی از اولویت‌های امدادگران احداث کمپ برای اسکان دادن ساکنان این بخش از پلدختر است.

بله گفته استاندار لرستان در این فاصله سیل به طور کامل فروکش کرده و مشخص شده که حجم خرابی‌ها بسیار زیاد است. وضع روستاها هم نامشخص است. استاندار لرستان گفت:

«هنوز اطلاعات دقیقی از روستاهای بین مسیر نداریم. جاده اصلی پلدختر -خرم‌آباد به طور کامل از بین رفته و امکانی برای برقراری ارتباط نیست، اما به طور میانگین همه روستاهایی که در این مسیر قرار دارند و در نزدیکی رودخانه قرار دارند به طور کامل زیر آب رفته بودند.»

استاندار لرستان اعلام کرد که امدادگران در تلاش‌اند از طریق آزادراه پل زال، ارتباط با پل‌دختر را برقرار کنند.

خادمی همچنین گفت در سیل اخیر خسارات مادی فراوانی وارد و ساختمان‌هایی غرق در آب شدند اما تاکنون در این استان هیچ‌گونه تلفات انسانی گزارش نشده است.

به‌گفته او بیش از دو روز است که ارتباط روستاها با بیرون قطع است و تأمین نیازهای اولیه غذایی و درمانی در اولویت امدادی است و حدود ۱۲ بالگرد در استان مشغول خدمات رسانی‌اند که احتمالا افزایش هم پیدا می‌کند.

در شهر معمولان نیز جاده‌ها و زیرساخت‌ها از بین رفته و ساختمان‌ها تخریب شده‌اند، ولی تلفات جانی وجود نداشته است. در درود نیز آبگرفتگی در برخی مناطق شهر ایجاد شده و در الیگودرز نیز با بارندگی دیشب ارتباط قطع شده است.

تاسیس کمپ‌های اضطراری در پلدختر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود رضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین در جمع خبرنگاران از اعزام ۱۲ تیم به پلدختر خبر داد:

«تیم‌های امداد و نجات با ١۴٠ نفر در قالب ١٢تیم وارد منطقه پلدختر شدند و در آنجا کمپ‌های اضطراری در حال تاسیس است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت:

«امروز صبح به محض روشن شدن هوا و با توجه به اینکه اجازه پرواز به پلدختر پیدا کردیم به مناطق چم مهر، ملاوی، معمولان و چم کر سر زدیم. این مناطق احتیاج به رسیدگی دارند و بالگردها بارگیری و به سمت منطقه پلدختر اعزام شدند. امیدواریم تا ظهر بتوانیم امدادرسانی را انجام دهیم.»

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد که خسارات در پلدختر بسیار وسیع است اما تاکنون کسی در این شهر در سیل جان خود را از دست نداده.

جمعیت هلال احمر اعلام کرده که سیل‌زدگان پلدختر به غذا، پتو و کمک‌های نقدی نیاز دارند.

تأمین نان، غذا و آب برای سیل‌زدگان در اولویت

فرمانده عملیات ارتش در لرستان اعلام کرد در پلدختر افرادی که به بام‌ها و دامنه‌های کوه پناه برده بودند به مکان‌های امن منتقل شدند. تأمین نیازهای اولیه نظیر نان، غذا و آب در اولویت است.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره نحوه امدادرسانی نیروهای ارتش به سیل‌زدگان پلدختر گفت:

«بالگردها به منطقه آمده‌اند و تمام افرادی که به پشت بام‌ها و دامنه ارتفاعات پناه برده بودند به مکان‌های امنی انتقال داده شدند. اکنون با بالگردها در حال فرستادن امدادهای اولیه به روستاها هستیم.»

به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری برای نجات سیل‌زدگان سه اقدام در دستور کار ارتش قرار گرفته است: در گام اول افرادی که در آب گرفتار شدند می‌بایست به مکان‌های امن انتقال پیدا کنند. در گام بعدی می‌بایست در کنار روستاهایی که کاملاً زیر آب رفتند، اردوگاه‌هایی برای اسکان سیل‌زدگان احداث شود و سرانجام می‌بایست غذا و آب آشامیدنی در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گفته فرمانده عملیات ارتش سیل‌زدگان در روستاهای پلدختر چند روز است که غذا نخورده‌اند.

تخلیه آب از بخش‌های غربی پلدختر نیز در مراحل بعدی در دستور کار امدادگران قرار گرفته است. فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور درباره امکانات موجود نیز گفت:

«خودروهای سنگین نظامی به شهرستان آورده شده‌اند تا بتوانند عرض رودخانه‌ها را طی کنند. تجهیزات نظامی خوبی برای امداد رسانی آورده شده و نیاز به تجهیزات دیگری نیست. مشکل ما اکنون ساماندهی امکانات موجود است.»

تعطیلی سه روزه مدارس و تأخیر یک هفته‌ای فعالیت دانشگاه‌ها در چند شهر خوزستان

استانداری خوزستان اعلام کرد که مدارس در چند شهر خوزستان در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده تعطیل و آغاز به کار دانشگاه‌های استان با یک هفته تأخیر از ۲۴ فروردین خواهد بود. این تصمیم با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها و سیلاب‌های اخیر و همچنین ضرورت اسکان مهمانان نوروزی مدارس گرفته شده است.

مدارس اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، و شعیبیه شوشتر و همچنین مدارس روستاهای زاویه دزفول، شهرک بهروزی دزفول، بخش دارخوین و روستاهای غرب کارون خرمشهر در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده تعطیل هستند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفته است میزان ورودی به سدهای خوزستان قابل ملاحظه است اما روند کاهشی گرفته است. به‌گفته او به روستاهای حاشیه رود کرخه گفته شده که تخلیه شوند.

در کرمانشاه پنج روستا در محاصره سیل قرار دارند

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه اعلام کرد که در حال حاضر پنج روستای شهرستان صحنه در محاصره سیل قرار دارند و ارتباط بیش از ۶۷ روستا به علت شکستگی پل‌های بین راهی و از بین رفتن راه‌های روستایی قطع است. همچنین دو پل بین شهری هم در شهرستان‌های صحنه و بیستون تخریب شده‌اند.

به‌گفته استاندار کرمانشاه از موج بارندگی‌ها کاسته شده و رودخانه‌های فصلی فروکش کرده‌اند، ولی رودخانه‌های اصلی نظیر گاماسیاب در سه چهار نقطه طغیان کرده است. سرچشمه این رودخانه از همدان است و با توجه به بارندگی‌ها، زمان می‌برد تا به کرمانشاه برسد.

این گزارش در طول روز با خبرهای تازه به روز می‌شود و تیتر آن هم تغییر می‌کند

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    سپاه و بسیج را هم بفرستید شاید مردم فتنه گر ایران در آنجا هم به ولی امر مسلمین جهان و حکومتش اعتراض کنند ! باید سرکوب شوند. البته درک میکنیم که سپاه اسلام در سوریه و عراق و لبنان و جاهای دیگر باید باشد ولی اینجا را ول نکنید، به ملت فتنه گر نمیشود اعتماد کرد آنهم در این وضعیتی که دچار شدند ولی سرمایه هایشان در عراق و لبنان و سوریه وغزه هزینه میشود و در داخل هم صرف آخوندها و رهبر معظم ولی امر مسلمین جهان !