ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلیل بازداشت ژینوس سبحانی: شباهت به زنی که در مترو کشف حجاب کرده

در دادسرا به ژینوس سبحانی گفته‌اند دلیل بازداشتش کشف حجاب در  روز جهانی زن در مترو بوده و اینکه بر ضد جمهوری اسلامی صحبت کرده و افکار مردم را فاسد کرده است.

نعیم سبحانی برادر ژینوس سبحانی درباره نحو بازداشتش به کمپین حقوق بشر ایران گفته: «حدود ساعت پنج عصر ۱۱ فررودین بوده که ماموران زنگ در خانه را زدند و به پدرم پشت آیفون گفته‌اند که با کارت بیمه ماشینش پایین برود چون اتومبیلی به ماشین او که پارک شده زده است. یعنی در واقع به بهانه تصادف اتومبیل، پدرم را به پایین کشیدند و بعد همراه او وارد خانه شدند.  آنها دو مامور زن و یک مامور مرد بوده‌اند که در ابتدا کل خانه را تفتیش کرده و وسایل شخصی خواهرم مانند موبایل و لپ‌تاپش را ضبط کردند و بعد هم او را با خودشان بردند.»

نعیم سبحانی در پاسخ به این سوال که آیا ماموران حکمی در بدو ورود نشان داده‌اند گفته: «ورودشان که به بهانه تصادف ماشین بوده، اما داخل خانه حکمی برای تفتیش و بازداشت خواهرم از سوی دادسرای ارشاد نشان داده‌اند.»

برادر ژینوس سبحانی گفته: «گفته‌اند از کشف حجاب خواهرم عکس هم دارند اما خواهرم گفته هیچ وقت چنین کاری نکرده و از آنها خواسته تا عکس را نشانش بدهند. اما عکس متعلق به خواهرم نبوده و بازپرس پرونده هم با این استدلال که فکر می‌کند عکس مربوط به ژینوس نیست خواهرم را آزاد کرده است.»

نعیم سبحانی در ادامه گفته:‌ «بازپرس گفته اما امکان دارد که برای بازجویی دوباره او را بخواهند. وسایل شخصی، تلفن و کامپیوترش را هم برای تفتیش نگه داشته‌اند.»

طبق تعریف خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه، دادسرای ارشاد مسوول رسیدگی به جرایم منافی عفت است که «برای برخورد با جرایم فرهنگی و مفاسد اجتماعی و اخلاقی و رسیدگی به جرایم منافی عفت و خرید و فروش و توزیع مشروبات الکلی و محصولات فرهنگی مستهجن و مبتدل» از سال ۱۳۹۵ در تهران راه‌اندازی شده است.

بهائیان در ایران از حقوق شهروندی محروم هستند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با آن‌ها تشدید شده است. از جمله قبرستان‌های آن‌ها تخریب می‌شوند، خودسرانه بازداشت می‌شوند، اموالشان ضبط می‌شود، از کار اخراج می‌شوند، حق تحصیلات دانشگاهی ندارند و متخصصان بهائی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهین

    با سلام در ایران جامعه بهائی زیر فشار و مراقبت هست ، دانشجوی بهائی به دلیل افشای دینش از دانشگاه اخراج می شود ، دانش آموز بهائی هم ممکن است اخراج شود ، این را نمی توان منکر شد ، بهائیان به اتهام های سیاسی و امنیتی بازداشت و زندان شده اند ، در شهرهائی به محل کسب و کار و زندگی بعضی بهائیان حمله شده و توهین شده اند و بعضا محل کسبشان رسما تعطیل شده است. باز هم می گویم منکر این وقایع نمی توان شد و به هیچ وجه نه قابل دفاع هست و نه حتی توجیه پذیر. اما اولا همزمان مسلمانان سنی و درویش و صوفی و اهل حق و حتی شیعه در بالاترین مراتب فقهی هم دچار چنین آزار و اذیتها و محرومیتهائی شده و می شوند. این گونه رفتار نظام مختص بهائیها نیست . دیگر اینکه خود من شخصا در صنف لوازم الکتریک ، صنف تجهیزات اداری ، صنف عینک ، شرکتهای گردشگری و مهاجرت ، شهروندان بهائی را می شناسم و با بعضی از آنها تعامل شغلی هم دارم و می دانم که همه همکاران در محیط کاری(پاساژ،خیابان،صنف) می دانند که این افراد بهائی هستند(یعنی بدیهی است که امنیتیها و اطلاعاتیها هم بدانند) ، و دارند راحت کارشان را می کنند . بنابراین ایجاد این ذهنیت که فقط بهائیان مورد ظلم و ستم این نظام هستند، امر قابل قبولی نیست به خصوص که می نویسید بهائیان در ایران از حقوق شهروندی محروم هستند(که با کسب و کار علنی آنها جور در نمی آید) . بهائیان مثل دیگر شهروندان ایرانی شیعه و سنی و ...... حقوق شهروندیشان نادیده گرفته می شود و آزار و اذیت می شوند.به امید روزی که به خاطر دین و مذهب و فکر و عقیده امتیازی به کسی داده نشود یا از او سلب امتیازی نشود و چه امتیازی مهمتر از حقوق شهروندی.