ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰۰ هزار نفر در خوزستان به اسکان اضطراری نیاز دارند

آب از استان‌های ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند. روستائیان در حوضه سه رودخانه دز، کرخه و شاوور در خطر قرار دارند.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که بارندگی‌ها ادامه پیدا می‌کند. بر اساس این گزارش، کانون بارندگی‌ها در نواحی مرکزی و جنوب استان فارس قرار دارد.حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با با استانداران استان‌های مختلف از جمله لرستان، گلستان و فارس دستور آماده‌باش داد. در استان خوزستان ۱۰۰ هزار نفر به اسکان اضطراری نیاز دارند.

سه‌شنبه ۱۳ فروردین: نمایی از رودخانه کارون در استان خوزستان

سخنگوی مدیریت بحران کشور اعلام کرد که در سیل سراسری ۲۱۹۹ جاده روستایی مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند. بهنام سعیدی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: از میان ۲۳ استان کشور که درگیر بارندگی‌های شدید هستند، شش استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطرار هستند و روی هم رفته ۴۰۰ شهر و روستا با سیل درگیرند. به گفته این مقام مسئول در سراسر ایران حدود ۱۴۱ رودخانه در ۱۵ استان طغیان کرده است. حدود ۴۰۰ مورد رانش زمین هم گزارش شده که بیشتر آنها مربوط به چهار محال بختیاری می‌شود. چکیده‌ای از وضع استان‌های بحران‌زده در سه‌شنبه ۱۳ فروردین:

استان خوزستان

رئیس هلال احمر ایران اعلام کرد که وضعیت استان خوزستان «خوب نیست». علی اصغر پیوندی در سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که ۱۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان به اسکان اضطراری نیاز دارند:

«آب از استان‌های ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند و حجم آب سدهای این استان نیز افزایش یافته است و با باز شدن سدها احتمالا روستاهای زیادی زیرآب خواهند رفت و در همین رابطه باید ۱۰۰ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند.»

عدنان غزی، فرماندار شوش اعلام کرد که در این شهر با موافقت وزیر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. شوش دارای سه رودخانه دز، کرخه و شاوور است که از شمال تا جنوب ادامه می‌یابد. سه بخش درگیر در مجاورت این  سه رودخانه، منطقه مرکزی، فتح‌المبین و شاوور است. فرماندار شوش اعلام کرده که در مجموع ۳۰ روستا در این منطقه تخلیه شده‌اند و ۷۰ روستای دیگر نیر می‌بایست تخلیه شوند. رسانه‌های داخلی درباره مقاومت روستائیان سکوت کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی از روستائیان سیل‌زده این منطقه منتشر شده که می‌گویند حتی نان و آب هم برای خوردن ندارند و وضع چادرها هم مناسب نیست.

سرپرست فرمانداری دزفول اعلام کرد که با توجه به افزایش دبی سد دز، برای پیشگیری از خطرات احتمالی تاکنون ۹ روستا تخلیه شده‌اند. به گفته محمد حیدری تاکنون سیل‌بند‌های زاویه‌های دزفول نسبت به سیلاب مقاوم بوده‌اند.

مردم روستای ابومشلیش شهرستان کارون در تلاش برای احداث سیل بند

استان ایلام

جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در بخش‌هایی از استان ایلام وضعیت بحرانی است و علاوه بر سیل، رانش زمین هم مشکلاتی پدید آورده است.

به گفته کیانوش محمدنژاد فرماندار دره‌شهر در استان ایلام بر اساس بارندگی‌های اخیر پل گاومیشان و همچنین دو پل منطقه ماژین تخریب شدند. دسترسی به ۱۹ روستا در بخش ماژین هم‌اکنون قطع است. در بخش مرکزی نیز با تخریب جاده‌ها و پل‌ها شش روستا از دسترس خارج شدند.

 استان مازندران

پیش از این ۱۲ شهر استان مازندران با سیل درگیر بودند. هنوز مشکلات ساکنان این شهرها برطرف نشده که بارش‌های سیل‌آسا سبب طغیان پنج رودخانه استان مازندران شد. خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که سیل به شهر «زیرآب» رسیده و خانه‌های حاشیه رودخانه آسیب دیده‌اند و دچار آبگرفتگی شده‌اند.

فرماندار چالوس هم هشدار داده که خطر طغیان رودخانه‌های چالوس و سردآبرود وجود دارد و از مردم خواسته که خانه‌های خود را در حاشیه رودخانه‌ها ترک کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز گفته است که رودخانه تلار در نزدیکی سوادکوه طغیان کرده و خانه‌های نزدیک به رودخانه تخلیه شده‌اند. علی اصغر احمدی گفت:

«هر لحظه حجم آب بیشتر می‌شود و در حال حاضر چند پل و دیواره‌ها تخریب شده است. همچنین راه دسترسی روستاهای دراسله، شش رودبار، سی پی، پیرنعیم، سوخته سرا، اتو، لاجیم، ولیلا، لولاک و ززول مسدود شد.»

مدیر بهره‌برداری سد البرز در نزدیکی سوادکوه اعلام کرده که ۹۵ درصد ظرفیت این سد پر شده است.

در همان حال عملیات امدادرسانی ارتش در پلدختر در استان لرستان نیز ادامه دارد. نیمی از این شهر زیر آب رفته و غیر قابل سکونت است. فرماندار الیگودرز اعلام کرد که دو نفر از سیل‌زدگان در آب غرق شدند. به گفته حمید کشکولی راه ارتباطی ۲۵۰ روستا قطع است و همچنین ارتباط با بخش ماهرو و ذلقی به علت تخریب جاده و پل‌ها مسدود است.برای کمک به مردم سیل‌زده در این منطقه به بالگرد نیاز است و آذوقه کافی هم وجود ندارد.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    از ساخت و ساز و پرداخت مقرری دلاری به خانواده ها در عراق و صدور گاز رایگان به عراق و ساخت صحن و قبرستان و نیروگاه و ... در آنجا خبر؟ از جنوب لبنان و حزب اله با همه هزینه هایش چه خبر؟ از حکومت بعثی برادر بشار اسد چه خبر ؟ امام خامنه ای ولی امر مسلمین جهان (ره بعدی) به علمای سوریه قول دادند در سوریه حوزه های علمیه بسازند. تا کنون چه کارهایی در این باره شده؟ از پرورش آخوند برای دیگر کشورها چه خبر؟ بودجه جامعت المصطفی العالمین کم نشده باشد؟ ایران با همه سرمایه ها و نیروهای و ظرفیت هایش برای اجرای همین گونه برنامه های ولی امر مسلمین جهان و نظام مقدس است .

  • طمع آب اندوزی و پیش بینی نادرست

    وزیر نیرو در پاییز امسال گفت خشکسالی امسال نیز ادامه دارد. این درحالیست که در شش و نیم ماه گذشته در لرستان بیش از یک سال گیلان بارندگی رخ داده.

  • معظم له‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

    خوزستان گاو شیرده نظام است