ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا دولت در تخلیه روستاهای خوزستان به مشکل برخورده است؟

روستائیان خوزستانی به سادگی حاضر به تخلیه محل سکونتشان نیستند. معاون اول روحانی تلاش کرد اعتماد روستائیان را جلب کند.

دولت برای تخلیه شماری از ساکنان روستاهای جنوب کشور با دشواری‌هایی مواجه شده است. ساکنان محلی به‌دلیل بی‌اعتمادی به مقام‌های حکومتی به توصیه آنها برای تخلیه هرچه‌سریع‌تر پاسخ فوری ندادند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برای قانع‌کردن آنها به میان‌شان رفت.

اعتراض کشاورزان سوسنگرد به طرح انحراف آب رودخانه ــ شنبه ۱۰ فروردین

سه‌شنبه ۱۳ فروردین، بالا آمدن آب و بروز خطر سیلاب برای یکصد روستای اطراف شوش منجر به تخلیه ۳۰ روستا در این منطقه شد. عدنان غزی، فرماندار شوش اعلام کرد که سه‌شنبه ۱۳ فروردین در این شهر با موافقت وزیر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.

شوش دارای سه رودخانه دز، کرخه و شاوور است که از شمال تا جنوب ادامه می‌یابد. سه بخش درگیر در مجاورت این سه رودخانه، منطقه مرکزی، فتح‌المبین و شاوور است. به گفته غزی هنوز ۷۰ روستا در معرض خطرند و باید تخلیه شوند.

هشدارهای مقام‌های دولتی اما با پذیرش فوری ساکنان مواجه نشد. در روزهای گذشته نیز صحنه‌هایی از مقاومت روستاییان در استان خوزستان منتشر شده بود. دلیل اصلی این اتفاق با توجه به سخنان ساکنان محلی «بی‌اعتمادی» به مقام‌های حکومتی بود.

مقاومت روستاییان باعث حضور اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئیس‌جمهوری در میان ساکنان بخش شعببیه شوشتر شد. بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، جهانگیری به روستاییان می‌گوید:

«مهم‌ترین مسأله حفظ جان شماست. هیچ موضوعی بر حفظ جان شما و زن و بچه‌تان و اطرافیان‌تان ترجیح داده نشود ... جان خودتان را نجات بدهید. در مورد دیگر مسائل مثل خسارت‌ها در کنار شما هستیم. من می‌دانم شما به خاطر خسارت [سیل] سال ۹۵ گله‌مندید... که خسارتش پرداخت نشده».

ویدئوی دیگری نشان می‌دهد که در سوسنگرد و روستاهای اطراف، مسئولان با بلندگوی دستی به مردم هشدار می‌دهند منازل‌شان را تخلیه کنند.

چند روز پیش نیز صحنه مشابهی به وقوع پیوست. مدیر بحران استانداری خوزستان شنبه گذشته تلاش داشت که کشاورزان روستاى سبهانیه در سوسنگرد را قانع به پذیرفتن طرح انحراف آب رودخانه مورد نظر استانداری برای مقابله با سیل کند. کیامرث حاجی‌زاده مدیر بحران استانداری خوزستان به کنار سیل‌بند روستاى سبهانیه رفت و از روستائیان خواست با انحراف آب رودخانه به طرف زمین‌های کشاورزی آن‌ها موافقت کنند.

این مساله اما مورد اعتراض کشاورزان و اهالی روستای سبهانیه واقع شد. کلیپی از این دیدار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد کشاورزان با بی‌اعتمادی به مدیر بحران خوزستان می‌گویند: «نان نداریم، شما می‌خواهید زمین‌هایمان را هم غرق کنید.»

در این میان کلیپ‌هایی از وضعیت نامناسب اسکان‌داده‌شدگان منتشر شده است که نشان می‌دهد چادرها پر آب شده‌اند، و غذا و پتو موجود نیست. یکی از ساکنان روستای خلیفه حیدر که همراه خانواده با وعده اسکان به آهودشت رفته است شب را در چادر خالی و در سرما به سر برده‌ است. سخنان او از دلیل بی‌اعتمادی سیل‌زدگان محلی به دولت پرده برمی‌دارد: «به ما اعلام کردند از خانه‌هایتان بیرون بیایید و تمام امکانات و تجهیزات داخل آهودشت آماده است. اما چادرها پر آب است، نه پتویی هست، نه موکتی، نه نانی. این طفل معصوم‌ها هم از سرما مردند. برایمان هم غذا نیاوردند.»

او در این ویدئو که مربوط به یکشنبه ۱۱ فروردین است،‌ می‌گوید اگر وضع به این منوال پیش رود و غذا و امکانات نباشد، «مجبوریم به خانه برگردیم».

با این حال عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور امروز سه‌شنبه بر ضرورت تخلیه روستاها تأکید کرد و گفت:

«هنگام بحران و اضطرار هر لحظه فرصت طلایی برای نجات است و مردم مناطق درگیر بحران مطمئن باشند توصیه و درخواست مسئولان برای تخلیه فوری منازل اهمیت بسیاری در حفظ جانشان دارد.»

مشخص نیست آیا این سخنان دیوار بی‌اعتمادی را در این شرایط بحرانی فرو خواهد ریخت یا نه.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.