ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصونیت پارلمانی گوایدو لغو شد

مجلس مؤسسان ونزوئلا که در اختیار طرفداران مادورو است با لغو مصونیت پارلمانی رهبر اپوزیسیون راه را برای پیگرد قضائی او هموار کرد.

دیوان عالی ونزوئلا تصمیم درباره مصونیت پارلمانی خوان گوایدو را به مجلس مؤسسان سپرده بود. این مجلس که در اختیار طرفداران مادورو است با اکثریت مطلق آرا مصونیت گوایدو را لغو کرد. بدین ترتیب راه برای بازداشت او هموار شد.

خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر اپوزیسیون ونزوئلا

مجلس مؤسسان ونزوئلا سه‌شنبه شب ۱۳ فروردین / دوم آوریل با رأی تمامی اعضای خود مصونیت پارلمانی خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر اپوزیسیون را لغو کرد.

ساعاتی پیش از آن، در روز دوشنبه مایکل مورنو، قاضی ارشد دیوان عالی ونزوئلا از مجلس مؤسسان خواسته بود که مصونیت قضائی گوایدو را لغو کند. دیوان عالی همچنین بار دیگر بر ممنوع‌الخروج بودن گوایدو تأکید و او را متهم به نقض این حکم کرد.

دیوسدادو کابلو، رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا پس از رأی این مجلس گفت: «ما بر اساس قانون اساسی عمل کردیم.»

مجلس مؤسسان که اعضای آن از طرفداران دولت نیکلاس مادورو هستند عملاً در برابر پارلمان ونزوئلا که در کنترل مخالفان است قرار دارد.

خوان گوایدو که ۳ بهمن سال گذشته / ۲۳ ژانویه خود را رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواند و نزدیک به ۵۰ کشور او را به رسمیت شناختند، در واکنش به رأی مجلس مؤسسان در برابر طرفداران خود و روزنامه‌نگاران گفت: «هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد. مردم مصمم هستند و در این روند ما هرگز به عقب بازنخواهیم گشت.»

اتهام اصلی گوایدو نقض حکم ممنوع‌الخروجی اوست. دیوان عالی ونزوئلا در ۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۹ ژانویه این حکم را صادر کرد اما گوایدو مخفیانه کشور را ترک کرد و از روزهای پایانی ماه فوریه تا اوایل مارس به کلمبیا، برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور سفر کرد.

کابلو، رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا شامگاه سه‌شنبه پس از تصمیم این مجلس در این‌باره گفت: «گاهی اوقات قانون دیر اجرا می‌شود، اما در این مورد عملی شد.»

پیش‌بینی این‌که تصمیم مجلس مؤسسان بتواند، به‌لحاظ نظری، به دادگاهی کردن خوان گوایدو منجر شود، دشوار است، زیرا در ونزوئلا هیچ کس مشروعیت طرف مقابل را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

خوان گوایدو پیشتر در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که اگر مصونیت پارلمانی او لغو شود، در روزهای آینده دستگیر خواهد شد. او حتی گفته بود: «آن‌ها تلاش می‌کنند من را حذف کنند».

گوایدوی ۳۵ ساله که صلاحیت دیوان عالی ونزوئلا را به‌رسمیت نمی شناسد، افزوده بود: «شما می‌دانید که رژیم چگونه عمل می‌کند. این دیگر آزار و اذیت نیست، تفتیش عقاید است.»

آمریکا ـ از جمله کشورهایی که ریاست جمهوری خودخوانده گوایدو را به‌رسمیت شناخته است - پیشتر چندین بار نسبت به هر گونه انتقام‌گیری علیه او به کاراکاس هشدار داده است.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا معتقد است که مخالفانش با حمایت واشنگتن می‌خواهند علیه او کودتا کنند. روسیه، چین و ایران از او حمایت می‌کنند.

چنین شرایط سیاسی در حالی پیش آمده است که ونزوئلا با ۳۰ میلیون جمعیت و ذخایر غنی نفتی در وضعیت بسیار بد اقتصادی و اجتماعی قرار دارد. این کشور در روزهای اخیر با بحران شدید انرژی و قطعی مکرر آب و برق روبه‌رو بوده است.

دولت ونزوئلا حمله سایبری آمریکا را عامل قطع برق می‌داند اما مخالفان دلیل قطع برق را فساد و بی‌کفایتی دولت می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.