ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بخشی از آراء صندوق‌های رأی در استانبول بازشماری می‌شود

در پی پیروزی کاندیدای اپوزیسیون در انتخابات محلی استانبول در رقابتی تنگاتنگ با نامزد حزب حاکم، کمیسیون انتخابات ترکیه تصمیم گرفت آراء هشت حوزه از ۳۹ حوزه رأی‌گیری استانبول بازشماری شود.

با پیروزی کاندیدای اپوزیسیون ترکیه در انتخابات محلی استانبول و شکست حزب حاکم عدالت و توسعه پس از ۲۵ سال قدرت در این شهر، و در پی شکایت این حزب، کمیسیون انتخابات ترکیه از بازشماری آراء در چند حوزه رأی‌گیری در استانبول خبر داد.

در انتخابات شهرداری‌های استانبول اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق پیروز شد.

به‌گزارش رویترز، کمیسیون انتخابات ترکیه چهارشنبه ۱۴ فروردین / ۳ آوریل اعلام کرد که آراء هشت حوزه از ۳۹ حوزه رأی‌گیری استانبول بازشماری خواهد شد.

سعدی گوون، رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه گفت در طول شب گذشته تصمیم به بازشماری آراء هشت حوزه انتخاباتی استانبول را گرفته است تا آراء نامعتبر روشن شوند.

حزب عدالت و توسعه که ریاست آن به‌عهده رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است، روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین اعلام کرد که به نتایج انتخابات شهرداری‌ها اعتراض کرده است. بایرام شن‌اوجاک، رئیس این حزب در استانبول به خبرنگاران گفت که در تمام ۳۹ حوزه رأی‌گیری استانبول «تقلب‌ و تخلفات متعددی» روی داده و به همین دلیل حزب عدالت و توسعه به کمیسیون انتخابات شکایت کرده است.

انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها در ترکیه یکشنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس برگزار شد. رسانه‌های دولتی و مخالفان مشارکت در انتخابات را «گسترده» و «بالا» گزارش کردند. شمار واجدان شرکت در انتخابات ۵۷ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۳۳ تن بود.

در این انتخابات «ائتلاف جمهور» متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی  با ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید و «ائتلاف ملت» متشکل از حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب نیک ۳۷ درصد آرا را به‌دست آورد. با این حال از شش شهر بزرگ ترکیه، استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، آدانا، و بورسا، حزب عدالت و توسعه تنها با فاصله‌ای کم در شهر بورسا پیروز شد. از ۲۰ شهر بزرگ ترکیه دو حزب اصلی رقیب، هر کدام ۵۰ درصد شهرداری‌ها را از آن خود کردند.

در انتخابات شهرداری‌های استانبول اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق ، با ۴۸،۷۹ درصد آرا حدود ۲۵ هزار رأی بیش از رقیبش بن‌علی ییلدیریم نامزد حزب عدالت و توسعه به‌دست آورد. در استانبول ۱۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند.

حزب عدالت و توسعه به نتایج انتخابات در آنکارا، پایتخت ترکیه نیز اعتراض کرده بود. این حزب خواهان بررسی مجدد برگه‌های انتخاباتی شده که بی‌اعتبار عنوان شده‌اند. تخمین زده می‌شود که شمار این برگه‌ها در استانبول حدود ۲۹۰ هزار برگه باشد.

در آنکارا منصور یاواش کاندیدای اصلی حزب جمهوری‌خواه خلق بیشترین آرا را از آن خود کرد و به سلطه ۲۵ ساله حزب حاکم و حزب اسلام‌گرای ماقبل آن بر دستگاه اداری پایتخت پایان داد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها که از حقوق کردها حمایت می‌کند در شهرهای بزرگ نامزدی ارائه نکرد، و به همین دلیل با وجود این‌که حزب اردوغان رأی زیادی از دست نداد، ائتلاف «اتحاد ملت» توانست به پیروزی برسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    آنقدر دربارۀ رقابت بر سر تصاحب شهرداری های استانبول و آنکارا در ایران صحبت می شود، که کسی توجه نمی کند که «حزب کمونیست تورکیه» برای نخستین بار موفق شد شهرداری تونجلی (درسیم) را به دست بیاورد. انتظار داشتم رادیو زمانه این خبر را منعکس کند.