ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل در ایران: «باید با متخلفان برخورد شود»

به گفته رئیس ستاد بحران سیل تاکنون جان ۶۲ تن را گرفته است. برخی از وزیران برای توضیح به مجلس فراخوانده شدند اما هیچ یک به صحن علنی نیامدند.

به گفته رئیس ستاد بحران وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، جاری شدن سیل از آغاز سال جاری تا به حال جان ۶۲ تن را گرفته است. مجلس شورای اسلامی برای بررسی این مسئله شماری از اعضای هیئت وزیران را به مجلس فراخوانده است. در غیاب وزیران، اسماعیل نجار خواستار محاکمه برخی از پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان و مسئولان اجرای برخی پروژه‌ها شده است.

سیل‌زدگان در خوزستان در حال ایجاد سیل‌بند برای محافظت از روستاها

سیل در ایران هنوز هم جان و زندگی شمار زیادی را تهدید می‌کند. در استان خوزستان حداقل ۲۵۰ هزار تن دستور تخلیه محل سکونت خود را دریافت کرده‌اند. به گفته مقام‌های دولتی، ساکنان برخی مناطق حاضر به ترک منطقه محل سکونت نیستند. در حمیدیه استان خوزستان ساکنان خود سیل‌بند ایجاد کرده‌اند.

صبح روز یکشنبه ۱۸ فروردین منابع محلی از خطر شکسته شدن سیل‌بند ایجاد شده خبر دادند.

شامگاه یکشنبه ۱۷ اسفند مسئولان دولتی هشدار داده بودند که در صورت عدم هدایت سیل به مناطق محل استقرار تاسیسات نفتی دشت آزادگان امکان دارد شهر سوسنگرد به صورت کامل زیر آب فرو برود. تا صبح امروز اما به نظر می‌رسد که طغیان رودخانه‌ها و مسیر هدایت سیل تحت کنترل قرار دارد.

انتقاد از امدادرسانی

مسئولان دولتی آمار متفاوتی از تلفات و خسارت سیل در مناطق مختلف بیان کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی برای بررسی دقیق خسارات برخی از وزیران را به صحن علنی مجلس فرا خوانده است. امیرحسین قاضی‌زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اما صبح یکشنبه گفت که به دلیل حضور وزیران در مناطق سیل زده، هیچ یک از ان‌ها به مجلس شورای اسلامی نمی‌آیند.

در غیاب وزیران که به گفته قاضی‌زاده با دستور رئیس دولت به مناطق سیل‌زده رفته‌اند، نمایندگان مناطق سیل‌زده قرار است آخرین وضعیت این مناطق را برای مجلس شورای اسلامی تشریح کنند.

نمایندگان استان خوزستان شنبه ۱۷ اسفند از کند بودن امدادرسانی به سیل‌زدگان انتقاد کرده بودند.

علی ساری، نماینده خوزستان گفته بود:

«مردمی که در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند شرایط چندان خوبی ندارند. کمبود امکانات اعم از چادر، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب بسیار به چشم می‌خورد در برخی موارد سه خانواده در یک چادر اسکان داده شده‌اند، چرا که چادر وجود ندارد این شرایط سخت در حال شدت گرفتن است و دولت باید نسبت به تامین امکانات کمک‌رسانی و ماشین‌آلات به شدت اقدام کند.»

در شبکه‌های اجتماعی نیز چندین ویدئو منتشر شده که نشان می‌دهد سیل‌زدگان معمولان استان لرستان چند روز پس از جاری شدن سیل هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند. در یک ویدئو به صورت مشخص یکی از سیل‌زدگان می‌گوید که پس از گذشت چند روز هنوز نیروهای امداد به آن‌ها غذا و چادر نداده‌اند.

مجازات متخلفان

در یک خبر دیگر در همین رابطه اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورد با متخلفان شد.

او در دیدار با نمایندگان عضو «فراکسیون ولایی» مجلس شورای اسلامی بدون توضیحات بیشتر گفت: «باید مسئولین اجرای برخی طرح‌ها، پیمانکاران، کارفرماها، مشاوران و حتی طراحان باید مجازات شوند».

محمدمهدی منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی هم پیش از این برخی از مسئولان دولتی را به «کوتاهی» در مقابله با سیل متهم کرده و گفته بود که برای متخلفان پرونده تشکیل خواهد شد.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی جمهوری اسلامی نیز در نخستین روزهای جاری شدن سیل در استان گلستان وعده کرده بود که مقصران حادثه شناسایی و با آن‌ها برخورد شود.

دولت جمهوری اسلامی از آغاز جاری شدن سیل، مناف هاشمی استاندار گلستان را برکنار کرد. هاشمی همزمان با جاری شدن سیل در «مرخصی خارج از کشور» به سر می‌برد.

همچنین طی روزهای گذشته خبر برکناری فرماندار پل‌دختر در استان لرستان رسانه‌ای شد. اما نماینده تام‌الاختیار دولت در ستاد بحران این استان به رسانه‌ها گفت که نمی‌تواند این خبر را «تائید یا تکذیب کند».

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در نخستین روزهای جاری شدن سیل، گفته بود که مجلس از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور توضیح خواهد خواست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بردیا

    گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند اولین متخلف شخص اسماعیل نجار است. ایشان دست پیش گرفته که پس نیافتد. اگر قرار بود متخلف و دزد در این کشور مجازات شود، باید از بیت رهبری شروع شود. بیشترین تخلفات و دزدی ها در بیت رهبری است، سپس در دفتر ریاست جمهوری است که یک سرخه ای دزد شبیه حسین فریدون را به ریاست سازمان بحران کشور گماشته است، تازه بعد از این دو مرکز فساد باید به حساب فساد سپاه رسید که 80 درصد کارهای عمرانی آن بر اساس کارهای کارشناسی نشده (بقول خودشان انقلابی) اما در اصل موقتی، که باید پس از مدتی با هزینه بسیار بالایی تخریب شوند. مملکت را تعفن ولایت فقیه خفه کرده است مصداق این درخواست اسماعیل نجار این است: دزدی که خود فریاد آی دزد را بگیرید!