ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش لیبی عملیات بزرگی را برای دفاع از طرابلس آغاز کرد

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرده‌اند کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به دست گرفته‌اند. وزیر خارجه آمریکا از وقوع این درگیری‌ها اظهار نگرانی کرد.

با بالا گرفتن درگیری‌ها در اطراف فرودگاه بین‌المللی طرابلس، وزیر خارجه آمریکا از وقوع این درگیری‌ها عمیقاً اظهار نگرانی کرد. آمریکا بخشی از نیروهای نظامی خود را از لیبی خارج کرده است. همزمان دولت لیبی که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد اعلام کرده است که عملیات نظامی بزرگی را دفاع از طرابلس آغاز کرده است.

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین اعلام کرد که ایالات متحده از درگیری‌ها در حوالی طرابلس نگران است. پمپئو گفت:

 «ما آشکارا گفته‌ایم که مخالف تهاجم نظامی نیروهای خلیفه حفتر هستیم و می‌خواهیم که عملیات نظامی علیه پایتخت لیبی فوراً متوقف شود.»

جمعه گذشته روسیه مانع از صدور بیانیه جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل شد. روسیه گفته بود نه فقط نیروهای ژنرال حفتر، بلکه طرف مقابل نیز می‌بایست در مواضع خود تجدید نظر کند.

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج اعلام کرده‌اند که کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به دست گرفته‌اند. در این بیانیه گفته شده که گروه «حمایت از طرابلس» و نیروهای هم‌پیمان آن با «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر در اطراف فرودگاه درگیر شده‌اند. فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق ملی اعلام کرده که این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. این بخشی از یک عملیات بزرگ نظامی است که از روز گذشته برای دفاع از طرابلس و عقب راندن نیروهای حفتر آغاز شده است.

جمعه هفته گذشته ژنرال خلیفه حفتر با انتشار یک پیام صوتی به نیروهای تحت امر خود موسوم به «ارتش ملی لیبی» فرمان حمله به طرابلس را صادر کرد.

به درخواست بریتانیا شورای امنیت سازمان ملل بعد از ظهر جمعه ۵ آوریل/ ۱۶ فروردین پشت درهای بسته در یک جلسه فوق‌العاده بحران لیبی و حرکت نیروهای ژنرال خلیفه حفتر برای تصرف طرابلس را بررسی کرد اما بدون نتیجه به پایان رسید. سفر آنتونیو گوترش به لیبی برای مذاکره و گفت‌وگو با ژنرال خلیفه حفتر هم به ثمر نرسید. در این فاصله خبرگزاری رویترز گزارش داده که نیروهای «ارتش ملی لیبی» به ۱۱ کیلومتری طرابلس رسیده‌اند و در همانجا فعلا زمینگیر شده‌اند.

فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقاغ (افریکوم) روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد  به سبب شرایط ویژه امنیتی در لیبی، بخشی از نیروهای نظامی آمریکا را موقتاً از این کشور خارج می‌کند. سازمان ملل متحد نیز خواهان برقراری آتش‌بس موقت به مدت دو ساعت شده تا زخمی‌ها و غیر نظامیان بتوانند از محل درگیری‌ها خارج شوند.

دولت لیبی اعلام کرده که در این درگیری‌ها تاکنون ۱۱ نفر کشته و ۲۳ نفر مجروح شده‌اند. دست‌کم ۳۵ غیر نظامی نیز در درگیری‌های چهار روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

خلیفه حفتر از فرماندهان نظامی لیبی است که در سال‌های دهه ۱۹۸۰ از معمر قذافی جدا شد اما در سال ۲۰۱۱ برای مشارکت در «انقلاب لیبی» به این کشور بازگشت و فرماندهی بخشی از نیروی زمینی ارتش مخالفان قذافی را به دست گرفت. او که از حمایت شماری از افسران ارتش لیبی برخوردار است در سال ۲۰۱۴ در عملیات «کرامت لیبی» با هدف پاکسازی این کشور از گروه‌های تروریستی و اخوان‌المسلمین به بنغازی حمله کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.