ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل و بارندگی به ۷۳۰ اثر تاریخی آسیب رسانده است

معاون سازمان میراث فرهنگی می‌گوید سیل بیشترین آسیب را به آثار تاریخی لرستان، خوزستان و گلستان وارد کرده است. در این زمینه کارشناسی از یونسکو به ایران سفر خواهد کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که سیل و بارندگی در هفته‌های اخیر به ۷۳۰ اثر تاریخی آسیب رسانده و بیشترین آسیب‌ها در لرستان، خوزستان و گلستان بوده است. کارشناسی از یونسکو در این ارتباط به ایران سفر خواهد کرد.

«بند میزان» سد مربوط به دوره ساسانیان در شوشتر

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران دوشنبه ۱۹ فروردین گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، سیل و بارندگی که طی چند هفته اخیر شاهد بودیم به ۷۳۰ اثر تاریخی آسیب رسانده است.»

به‌گفته طالبیان بیشترین خسارت‌ها در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان اتفاق افتاده است. خسارت به بخش میراث فرهنگی استان لرستان حدود ۵۰ میلیارد تومان، خوزستان حدود ۴۵ میلیارد تومان و گلستان حدود ۴۰ میلیارد تومان است.

در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان نیز سیل و بارندگی جریان داشت اما هیچ گزارشی مبنی بر تخریب یا آسیب بناهای تاریخی این استان‌ها گزارش نشده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت: «تاکنون براساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و نجات‌بخشی آثار تاریخی کشور بودجه نیاز است» و پولی که این سازمان برای انجام اقدامات اضطراری نیاز دارد به عنوان خسارت وارده اعلام شده است زیرا به‌گفته او «نمی‌توان قیمتی روی تاریخی و میراثی که تخریب شده گذاشت».

محمدحسن طالبیان در ارتباط با بلایای طبیعی اخیر همچنین از سفر یک کارشناس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به استان خوزستان خبر داد و گفت این کارشناس که متخصص رانش‌های صخره‌ای‌ست در پایان هفته‌ جاری در شوشتر حضور خواهد یافت.

«بند میزان» سد مربوط به دوره ساسانیان در شوشتر قرار دارد اما در سیل اخیر زیر آب رفته است و بخش‌هایی از آن که زیر آب است به احتمال قوی فرسایش می‌یابد و به‌گفته طالبیان ممکن است حتی گوشه‌هایی از آن تخریب شده باشد.

با این حال معاون میراث فرهنگی تأکید کرد که تهدیدات طبیعی باعث خروج میراث فرهنگی از لیست میراث جهانی یونسکو نمی‌شود اما باید هرچه زودتر اقدامات لازم انجام شود.

برای بررسی وضعیت برج گنبد قابوس نیز احتمالاً یک کارشناس دیگر از یونسکو به استان گلستان سفر خواهد کرد. برج گنبد قابوس بنای تاریخی است که در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر بنا شده است و ممکن است در سیل اخیر این استان دچار آسیب شده باشد.

عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد سیل تا یکشنبه ۱۸ فروردین ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان و تولیدکنندگان در ۱۹ استان خسارت وارد کرده است.

سیل و بارندگی‌های شدید در هفته‌های اخیر در ایران بیش از ۷۰ کشته به جا گذاشته است و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های شهری و روستایی، منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی در بیش از ۲۰ استان وارد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.