ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران مهاجر تاجیک در روسیه بیش از دو و نیم میلیارد دلار به کشورشان فرستادند

وجه‌های ارسالی کارگران تاجیک در روسیه در پایان ۲۰۱۸ برابر با ۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در همان سال است. بیش از ۲۲۴ میلیون دلار از این درآمد برای بازپس‌دادن بدهی خارجی کشور در سال گذشته مصرف شده است.

اقتصاد کشورهای آسیای میانه وابستگی زیادی به وجه ارسالی کارگران مهاجرشان دارد. در این میان، کارگران تاجیک در روسیه بر اساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی روسیه بیش از دو و نیم میلیارد دلار ارز به کشورشان فرستاده‌اند.

کارگران مهمان تاجیکستان در مسکو ــ عکس: AFP

به گزارش روزنامه «تایمز آسیای میانه»، وجه‌های ارسالی کارگران تاجیک در روسیه در پایان سال ۲۰۱۸ به دو میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار رسیده است که برابر با ۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در همان سال (بیش از هفت میلیارد دلار) است. در واقع به باور متخصصان ۹۵ درصد از این مبلغ را درآمد کارگران تاجیک تشکیل می‌دهد.

به گزارش وب‌سایت خبری تاجیک «اوستا»، وزارت بازرگانی تاجیکستان اعلام کرده که‌ بیش از ۲۲۴ میلیون دلار از این درآمد برای بازپس‌دادن بدهی خارجی کشور در سال گذشته مصرف شده است. بر اساس این گزارش،‌ وجه‌های ارسالی ماهیانه افراد تاجیک از روسیه به کشورشان ــ اغلب کارگران مهاجر ــ تقریباً برابر با میزان سالیانه‌ای است که این کشور برای بازپرداخت بدهی خارجی‌اش خرج می‌کند.

مجموع بدهی خارجی تاجیکستان در آغاز ۲۰۱۹ برابر با ۲,۹ میلیارد دلار، یعنی ۳۸,۹ درصد تولید ناخالصی این کشور است.

کارگران خارجی تنها از روسیه به تاجیکستان پول نمی‌فرستند بلکه شماری از آنها در دیگر «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» (CIS) شامل جمهوری آذربایجان،‌ ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، قرقیزستان،‌ قزاقستان و مولداوی و نیز کشورهای اروپایی مشغول کارند. اما دولت تاجیکستان آمار دقیق پول‌های ارسالی را منتشر نمی‌کند.

اقتصاد کشورهای آسیای میانه، منطقه‌ای از کشورهای فقیر به شدت به این درآمدها وابسته است. بر اساس آمار وب‌سایت تحلیلی «فوکوس اکونومیک»، سه کشور این منطقه در میان ۱۰ کشور فقیر دنیا هستند. در این رده‌بندی تاجیکستان چهارمین،‌ قرقیزستان نهمین و ازبکستان دهمین کشور فقیر دنیا هستند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.