ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب حاکم ترکیه خواهان برگزاری دوباره انتخابات محلی استانبول شد

حزب اردوغان ادعا می‌کند که در انتخابات محلی ترکیه تقلب شده و پیروزی اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق را به رسمیت نمی‌شناسد.

نایب رئیس حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه اعلام کرد که این حزب خواهان برگزاری دوباره انتخابات محلی ۳۱ مارس در استانبول شده است. حزب اردوغان ادعا می‌کند که در انتخابات محلی ترکیه تقلب شده و پیروزی اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق را به رسمیت نمی‌شناسد.

در انتخابات شهرداری‌های استانبول اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق پیروز شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس علی احسان یاووز، نایب رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه سه‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین اعلام کرد که این حزب درخواست برگزاری دوباره انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر در استانبول را به کمیته عالی انتخابات ارائه کرده است. چند ساعت پیش از اعلام این خبر، کمیته عالی انتخابات بازشماری آرای اخذ شده در همه صندوق‌های رأی در این حوزه انتخاباتی را رد کرده بود.

علی احسان یاووز در جمع خبرنگاران این ادعا را مطرح کرد که «بی‌نظمی‌های سازماندهی‌شده‌ای» در شعبات اخذ رأی در استانبول مشاهده شده است. استبانبول مرکز مالی و بازرگانی ترکیه و از مهم‌ترین شهرهای این کشور و خاستگاه سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است. نایب رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت:

«ما می‌گوییم حوادثی اتفاق افتاده که نتیجه انتخابات را تحریف کرده. ما می‌خواهیم از حق قانونی خودمان استفاده کنیم و درخواست برگزاری مجدد انتخابات محلی در استانبول را بدهیم.»

انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها در ترکیه یکشنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس برگزار شد. نرخ مشارکت در انتخابات بالا بود. در این انتخابات «ائتلاف جمهور» متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی  با ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید و «ائتلاف ملت» متشکل از حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب نیک ۳۷ درصد آرا را به‌دست آورد. با این حال حزب عدالت و توسعه در شهرهای بزرگ استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا و آدانا شکست خورد. تحمل این شکست برای حزب اردوغان دشوار است.

کمیسیون عالی انتخابات درخواست حزب عدالت و توسعه برای بازشماری همه آرا را رد کرد. با این‌حال رجب اوزل، عضو کمیسیون عالی انتخابات از طرف حزب عدالت و توسعه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران از بازشماری آرای اخد شده در ۵۱ شعبه اخذ رأی خبر داد.

حزب اردوغان می‌گوید به ویژه در محله بویوک‌چکمجه استانبول بی‌نظمی‌ها و تخلفات عدیده‌ای مشاهده شده. خبرگزاری آناتولی گزارش داد که پلیس ترکیه برخی از شعب اخذ رأی در این محله را تفتیش کرده است. به گفته رجب اوزل حزب عدالت و توسعه درخواست تکرار انتخابات در این محله را داده اما کمیسیون عالی انتخابات هنوز به تصمیم نرسیده است.

اپوزیسیون ترکیه حزب حاکم این کشور را به عدم پذیرش شکست متهم کرده و خواهان شناسایی نتایج انتخابات محلی در استانبول است.

در انتخابات شهرداری‌های استانبول بر اساس آمار ارائه‌شده، اکرم امام‌اوغلو، با ۴۸،۷۹ درصد آرا حدود ۲۵ هزار رأی بیش از رقیبش بن‌علی ییلدیریم نامزد حزب عدالت و توسعه به‌دست آورد. اکرم امام‌اوغلو در نشست خبری در ستاد انتخاباتی خود با بیان این‌که «ما خواهان عدالت هستیم»، خطاب به اردوغان و متحدان ناسیونالیست او گفت: «مشارکت در فرایند جلوگیری از نتایج استانبول که جهان شاهد آن است، کشور را به فضای نگران‌کننده‌ای سوق می‌دهد.» علی احسان یاووز معاون دبیرکل حزب حاکم، انتخابات محلی را «یکی از لکه‌دارترین انتخابات در تاریخ دموکراتیک ترکیه» نامیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.