ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات اسرائیل: دو حزب رقیب اعلام پیروزی کردند و ائتلاف‌ها در حال شکل‌گیری‌اند

هنوز شمارش آراء در انتخابات پارلمانی اسرائیل به پایان نرسیده امانتایج نظرسنجی‌های رای‌پرسی درحوزه‌های رای‌گیری نشان می‌دهد که نتانیاهو و بنی گانتس رقابتی تنگاتنگ خواهند داشت.

رأی‌گیری در انتخابات مجلس اسرائیل در حالی به پایان رسید که نتیجه نخستین نظرسنجی‌های پس از رأی‌دهی نشان می‌دهد که دو رقیب اصلی - لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتس - هردو می‌توانند برنده این انتخابات باشند. نتیجه انتخابات را ائتلاف‌های این دو با احزاب کوچکتر مشخص خواهد کرد.

تبلیغات کارزار انتخاباتی لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو (چپ) و ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتس (راست).

هنوز شمارش آراء در انتخابات ۹ آوریل /۲۰ فروردین اسرائیل به پایان نرسیده و نتیجه شمارش آرای اولیه هم منتشر نشده است اما با این حال نتایج نظرسنجی‌های رای‌پرسی درحوزه‌های رای‌گیری نشان می‌دهد که به احتمال زیاد نتانیاهو و بنی گانتس رقابتی تنگاتنگ خواهند داشت.

بر پایه نتیجه رای‌پرسی‌ها هم تانیاهو و هم گانتس خود را برنده انتخابات معرفی کردند.

در اولین ساعت‌های آوریل ۱۰ این رهبران سیاسی در حال مذاکره با ۱۲ حزب کوچک و بزرگ اصلی دیگر خواهند بود که بنا به تعداد کرسی‌هایی که آنها کسب کنند، گزینه‌های تشکیل دولت ائتلافی را بررسی کنند.

هاآرتص میانگینی از نتایج نظرسنجی‌ها رای‌پرسی شبکه ۱۱، ۱۲ و ۱۳ تلویزیون اسرائیل را منتشر کرده است که بر اساس آن ائتلاف آبی و سفید با ۳۷ کرسی پیشتاز این انتخابات است و حزب لیکود با ۳۶ کرسی در رده دوم قرار دارد.

کنست، پارلمان اسرائیل ۱۲۰ کرسی نمایندگی دارد و بنا به پیش‌بینی‌های قبلی در مورد اینکه کدام احزاب با بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس ائتلاف‌ خواهند کرد روزنامه هاآرتص پیش‌بینی کرده که هردو حزب ۶۰ کرسی خواهند داشت. اما سایر روزنامه های اسرائیلی از جمله جورازلیم پست احتمال اینکه احزاب راست و راست افراطی اسرائیل در مجموع ۶۰ تا ۶۶ کرسی کسب کنند را بیشتر دانسته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل با اعلام پیروزی در حساب خود در توییتر نوشت: "بلوک جناح راست به رهبری لیکود پیروز نتایج شد. از همه شهروندان اسرائیل برای رای و اعتمادشان تشکر می‌کنم. امشب با متحدان طبیعی خودمان برای تشکیل دولت اقدام خواهم کرد." او همچنین در توییتی دیگر از حامیان حزب برای شرکت در جشن پیروزی دعوت کرد.

لیکود پیش‌تر با احزاب مذهبی و صهیونیستی وارد ائتلاف شده است.

بنی گانتس هم شامگاه سه‌شنبه در توییتر نوشت: "ما پیروز شدیم. مردم اسرائیل حرف (نهایی) را زدند."

مشارکت کم عرب‌های اسرائیلی در انتخابات

همان‌گونه که نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌دادند و بنا به نظرسنجی‌های پس از رای‌پرسی در حوزه‌های رای‌گیری، در این انتخابات مشارکت در میان عرب‌های اسرائیلی پایین بوده است.

تصویب قانون "ملت-دولت یهودی" در مجلس اسرائیل در تابستان گذشته به آمار پایین مشارکت شهروندان عرب اسرائیل در این انتخابات مرتبط است. قانون ملت‌دولت یهودی، اسرائیل را کشوری برای یهودیان تعریف و عبری را تنها زبان رسمی معرفی کرد و به این ترتیب شهروندان عرب اسرائیل را بیشتر به حاشیه راند.

به گزارش هاآرتص در نظرسنجی‌ای که توسط دانشگاه تل آویو کمی پیش از انتخابات انجام شد، ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که مهم‌ترین مسئله‌ای که نمایندگان عرب مجلس اسرائیل باید با آن درگیر شوند لغو یا اصلاح این قانون است. ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان عرب در این نظرسنجی گفته‌اند که اگر احزاب عرب با دو رقیب اصلی وارد ائتلاف شوند باید به شرط اصلاح یا لغو این قانون باشد.

به گزارش هاآرتص، نگران‌کننده‌ترین داده‌ای که در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات مشخص شد این بود که پیش از ۵۰ درصد از عرب‌های اسرائیلی گفته‌اند که نمی‌خواهند رای دهند چون "هیچ علاقه‌ای به سیاست ندارند." نئو لاندو، تحلیلگر هاآرتص این را نشانه یاس و ناامیدی شهروندان عرب نسبت به سیاست حاکم دانسته است.

در این انتخابات چندین تخلف انتخاباتی در مناطق عرب‌نشین اسرائیل گزارش شد. از جمله این اتهام مطرح است که حامیان حزب لیکود و بنیامین نتانیاهو مجهز به ۱۲۰۰ دروبین مخفی که بر لباس‌هایشان پوشیده بودند مشغول نظارت بر حوزه‌های رای‌گیری در محله‌ها و مناطق عرب نشین بوده‌اند. کمیته مرکزی انتخابات اسرائیل در رابطه با این دوربین‌های مخفی شکایتی را تسلیم پلیس اسرائیل کرده است.

پیش از انتخابات پارلمانی در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در وعده‌ای جنجالی اعلام کرد که حاکمیت اسرائیل را در کرانه غربی رود اردن برقرار خواهد کرد. او بر رابطه سیاسی خوب خود با رییس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، تاکید کرد و گفت که موفق شده ایالات متحده را مجاب کند که حاکمیت اسرائیل به ارتفاعات گولان را به رسمیت بشناسد و الحاق کرانه غربی به خاک اسرائیل مرحله بعدی است.

بنی گانتس این وعده انتخاباتی نتانیاهو را بی مسئولیتی خوانده است.

دو رقیب اصلی چه کسانی هستند؟

بنیامین نتانیاهو - ۶۹ ساله - اگر چنانچه موفق شود که دولت تشکیل دهد، طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در اسرائیل را برعهده خواهد داشت. کارزار انتخاباتی او بیش‌تر بر موضوع امنیت اسرائیل و دفع خطر گروه هایی مانند حزب‌الله و حماس و کشورهایی مانند ایران در در عرصه روابط بین‌الملل تاکید داشته است.

بنی گانتس - ۵۹ ساله - رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل است و کارزار انتخاباتی او بیشتر به دنبال جذب شهروندانی بوده که به هر دلیل منتقد سیاست‌های بنیامین نتانیاهو هستند. گانتس ائتلاف "آبی و سفید" را در فوریه سال جاری به همراه موشه یعلون، وزیر جنگ سابق اسرائیل از جناح راست و یائیر لاپید، وزیر دارای سابق با گرایش چپ میانه تأسیس کرد و هدف آنها جذب حداکثری آرای اسرائیلی‌ها در تمامی طیف‌های سیاسی - از نزدیک به راست تا نزدیک به چپ میانه - است.

با اینکه ائتلاف "آبی و سفید" خود را میانه‌رو معرفی می‌کند در جذب شهروندان اسرائیلی در حوزه امنیت اسرائیل این ائتلاف هم گزاره‌های مشابه با نتانیاهو را به شهروندان اسرائیلی ارائه داده است.

بیشتر انتقاد ائتلاف "آبی و سفید" نسبت به نتانیاهو مربوط به سه اتهام فساد مالی است که دادستان عمومی علیه نخست وزیر این کشور مطرح کرده است.

در رای‌گیری روز ۹ آوریل حدود ۴۰ حزب و یا ائتلاف سیاسی شرکت کردند اما بنا به قوانین اسرائیل تنها احزابی که بتوانند بیش از چهار کرسی کسب کنند حزب اصلی شناخته خواهند شد. بنا بر پیش‌بینی‌ها تعداد احزاب اصلی در این انتخابات حدود ۱۴-۱۵حزب خواهد بود.

نتیجه این انتخابات را تعداد کرسی‌های احزاب کوچکتر راست و میانه‌رو مشخص خواهند کرد. شمارش آرا تا بامداد چهارشنبه ۱۰ آوریل ادامه خواهد یافت و امکان آرایشی متفاوت از آنچه نظرسنجی‌های رای‌پرسی اعلام کرده‌اند وجود دارد. شمارش نهایی آرا به رای سربازان، زندانیان و بیماران بستری در بیمارستانها هم وابسته است که تا اواخر این هفته شمرده خواهند شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Israel is Democracy Kurdistan , Iran Syria are not

    ترامپ نشان داده که از هوش و تاکتیک و اراده قوی برخوردار است . اگر چه رئیس جمهور امریکا تمام اختیارات و قدرت و حیطه عمل را به تنهایی در اختیار ندارد اما اگر خوب بازی کند به گونه ای که بخش قابل توجهی از مردم امریکا به او اعتماد تغییر ناپذیر داشته باشند ، بقیه ارگانهای تصمیم گیرنده جلوی پیشرفت او را سد نخواهند کرد مخصوصا اگر راهبرد او برای امریکا سود اور باشد. این حرکت کیش و مات ترامپ علیه ملاها که با قوانین بازی روسی ( فریب کاری ، دروغ پراکنی ، دشمن تراشی و انداختن گناهان به گردن او ، و بخیه زدن دیکتاتوری و حکومت مادام العمر فاسد به امنیت مردم ) بازی میکردند و در چهل سال گذشته علیرغم نابود کردن مملکت و مردم ، حکومت خودشان را با شامبورتی بازی حفظ کردند، بسیار ماهرانه به عمل در امد . ملاها ، سپاه ، همه جناح های منتقد قلابی ان ، همه اپوزیسیون قلابی روسی ( بختیاریسم توده ای ، سلطنت طلبی مارکسیستی ضد رضا پهلوی ) اکنون نقابشان فرو می افتد . دست ها رو می شود . سپاه جای کودتا هم ندارد مگر اینکه کسانی در داخل سپاه با هماهنگی با امریکا کودتای سوکارنویی ضد روسیه و ضد مارکسیست های روسی بکنند . برنده این حرکت امریکا ، اسرائیل ، عربها هستند ، بازنده ملاها و حامیان رنگ و وارنگ شان .