ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس افغانستان توافقنامه استراتژيک با آمريکا را تصويب کرد

<p>با وجود مخالفت ايران و پاکستان، مجلس نمايندگان افغانستان با اکثريت قاطع توافقنامه همکاری&zwnj;های بلند مدت استراتژيک افغانستان با آمريکا را تصويب کرد.</p> <!--break--> <p><br /> اين توافقنامه راهبری که برای يک دوره ۱۰ ساله در عرصه&zwnj;های نظامی و غيرنظامی تنظيم شده است ۱۳ ارديبهشت&zwnj;ماه سال جاری از سوی باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا و حامد کرزی،&zwnj; رئيس جمهوری افغانستان در کابل به امضا رسيد.</p> <p><br /> محمد نور اکبری،&zwnj; معاون کميسيون امور بين&zwnj;المللی مجلس امروز شنبه ششم خردادماه پيش از رأی&zwnj;گيری در مورد اين توافقنامه گفت که اين سند از سوی همه کميسيون&zwnj;های مجلس بررسی و تأييد شده است.</p> <p><br /> رأی&zwnj;دهی در مورد اين توافقنامه راهبردی طی يک نشست علنی اما پرتنش آغاز شد و سرانجام از مجموع ۱۶۸ نماينده حاضر،&zwnj; ۱۵۹ تن به اين توافقنامه رأی مثبت دادند.</p> <p><br /> بر پايه اطلاعات دفتر مطبوعاتی مجلس نمايندگان افغانستان،&zwnj; شش نماينده به اين سند رأی مخالف و سه تن نيز رأی ممتنع دادند.</p> <blockquote> <p>پاکستان و به&zwnj;ويژه ايران دو همسايه بزرگ افغانستان به امضای اين توافقنامه واکنش منفی نشان دادند و حتی سفير ايران در کابل تهديد کرده بود که در صورت تأييد آن ايران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد</p> </blockquote> <p>شماری از مخالفان اين توافقنامه تأکيد داشتند که در آن موارد مشخصی وجود دارد که بايد پس از حضور نماينده دولت و ارائه توضيحات در مورد آن، به رأی&zwnj;گيری گذاشته شود.</p> <p><br /> &quot;ابهام&quot; در مورد حضور و يا عدم حضور نيروهای آمريکايی،&zwnj; &quot;نامشخص بودن&quot; چگونگی برخورد با آن عده از نظاميان آمريکايی که در افغانستان مرتکب جرم می&zwnj;شوند و تأکيد اين توافقنامه بر حمايت از يک &quot;نظام رياستی&quot;، از سوی مخالفان مورد انتقاد شديد قرار گرفت.</p> <p><br /> اما شکريه بارکزی،&zwnj; نماينده کابل در مجلس،&zwnj; تصويب اين توافقنامه را به نفع افغانستان خواند و گفت: &quot;تصويب اين سند راهبردی نشان داد که همسايه&zwnj;های افغانستان نمی&zwnj;توانند پارلمان افغانستان را مطابق با ميل خود اداره کنند،&zwnj; نمايندگان به نفع مردم و منافع ملی خود رأی دادند.&quot;</p> <p><br /> آرين يون،&zwnj; نماينده ولاين ننگرهار نيز گفت که تصويب اين توافقنامه بنابر ضرورت&zwnj;های افغانستان و به&zwnj;خاطر جلوگيری از دخالت&zwnj;های همسايگان صورت گرفته است.</p> <p><br /> پاکستان و به&zwnj;ويژه ايران دو همسايه بزرگ افغانستان به امضای اين توافقنامه از سوی بارک اوباما و حامد کرزی، واکنش منفی نشان دادند و حتی سفير ايران در کابل تهديد کرده بود که در صورت تأييد آن توسط مجلس،&zwnj; افغانستان دچار مشکل خواهد شد و ايران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد.</p> <p><br /> اين توافقنامه تا يک هفته ديگر به سنای افغانستان فرستاده خواهد شد و انتظار می&zwnj;رود از سوی اين مجلس نيز مورد تأييد قرار گيرد. <br /> &nbsp;</p>

با وجود مخالفت ايران و پاکستان، مجلس نمايندگان افغانستان با اکثريت قاطع توافقنامه همکاری‌های بلند مدت استراتژيک افغانستان با آمريکا را تصويب کرد.

اين توافقنامه راهبری که برای يک دوره ۱۰ ساله در عرصه‌های نظامی و غيرنظامی تنظيم شده است ۱۳ ارديبهشت‌ماه سال جاری از سوی باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا و حامد کرزی،‌ رئيس جمهوری افغانستان در کابل به امضا رسيد.

محمد نور اکبری،‌ معاون کميسيون امور بين‌المللی مجلس امروز شنبه ششم خردادماه پيش از رأی‌گيری در مورد اين توافقنامه گفت که اين سند از سوی همه کميسيون‌های مجلس بررسی و تأييد شده است.

رأی‌دهی در مورد اين توافقنامه راهبردی طی يک نشست علنی اما پرتنش آغاز شد و سرانجام از مجموع ۱۶۸ نماينده حاضر،‌ ۱۵۹ تن به اين توافقنامه رأی مثبت دادند.

بر پايه اطلاعات دفتر مطبوعاتی مجلس نمايندگان افغانستان،‌ شش نماينده به اين سند رأی مخالف و سه تن نيز رأی ممتنع دادند.

پاکستان و به‌ويژه ايران دو همسايه بزرگ افغانستان به امضای اين توافقنامه واکنش منفی نشان دادند و حتی سفير ايران در کابل تهديد کرده بود که در صورت تأييد آن ايران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد

شماری از مخالفان اين توافقنامه تأکيد داشتند که در آن موارد مشخصی وجود دارد که بايد پس از حضور نماينده دولت و ارائه توضيحات در مورد آن، به رأی‌گيری گذاشته شود.

"ابهام" در مورد حضور و يا عدم حضور نيروهای آمريکايی،‌ "نامشخص بودن" چگونگی برخورد با آن عده از نظاميان آمريکايی که در افغانستان مرتکب جرم می‌شوند و تأکيد اين توافقنامه بر حمايت از يک "نظام رياستی"، از سوی مخالفان مورد انتقاد شديد قرار گرفت.

اما شکريه بارکزی،‌ نماينده کابل در مجلس،‌ تصويب اين توافقنامه را به نفع افغانستان خواند و گفت: "تصويب اين سند راهبردی نشان داد که همسايه‌های افغانستان نمی‌توانند پارلمان افغانستان را مطابق با ميل خود اداره کنند،‌ نمايندگان به نفع مردم و منافع ملی خود رأی دادند."

آرين يون،‌ نماينده ولاين ننگرهار نيز گفت که تصويب اين توافقنامه بنابر ضرورت‌های افغانستان و به‌خاطر جلوگيری از دخالت‌های همسايگان صورت گرفته است.

پاکستان و به‌ويژه ايران دو همسايه بزرگ افغانستان به امضای اين توافقنامه از سوی بارک اوباما و حامد کرزی، واکنش منفی نشان دادند و حتی سفير ايران در کابل تهديد کرده بود که در صورت تأييد آن توسط مجلس،‌ افغانستان دچار مشکل خواهد شد و ايران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد.

اين توافقنامه تا يک هفته ديگر به سنای افغانستان فرستاده خواهد شد و انتظار می‌رود از سوی اين مجلس نيز مورد تأييد قرار گيرد.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • yanin

    ‫عکسی را که چاپ کرده اید بسیار جالب است ، نشان میدهد که مجلس افغانستان یک مجلس ‫انتخابی است و زنها در آن حضور بسیار فعال داشته و تلاش برای رسیدن به جهان اول و ‫دموکراسی را دارنند، به حدی که این نمایندگان دموکرات رأی به دخالت یک کشوری که ‫باعث ‫مرگ بیش از‫صدها هزار نفر از هم وطنانشان را شده اند را میدهند. ‫با توجه که دولت های آمریکا در چند دهه اخیر نه تنها تغذیه کننده تروریست بوده اند بلکه ‫عملکردهای آنها کمتر از ترور و تروریست نبوده است ، حضورش در منطقه یک تهدید ‫جدی برای صلح میباشد ، که هر زمانیکه منافعش اقتضا کند تحت عنوان حقوق بشر و غیره ‫بتواند آب ها را گل آلود‌ کرده و ماهی بگیرد، این اقدام افغانستان جز تهدید کشورهای منطقه ‫نخواهد بود، امید است که نمایندگان خائن و وابسته انتصابی کشور ما که در شرایطی بدتر از ‫جنگ و تجاوز بسر میبرد چند تا کارتن سبز بخرنند و به نحوه بسیار انسانی و در چهار چوب ‫قوانین بشری به اخراج ۲ میلیون افغانی که در کشورمان که با درد بیکاری مواجه میباشد ‫اقدام کنند ‫و از واردات نیمه رسمی مواد مخدر که اولین منبع درآمدی افغانستان با نظارت ‫ آمریکا ‫است و ‫باعث نابودی و نا امنیتی و خانه سوزی در کشورمان گردیده است اقدام سریع ‫بکنند.