ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو گفت‌وگو با موضوع ایران: روحانی با مکرون – ترامپ با بن سلمان

رئیس جمهوری اسلامی در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود اقدام آمریکا علیه سپاه را تحریک‌آمیز خواند. رئیس جمهوری آمریکا هم در گفت‌وگو با ولیعهد سعودی نقش ریاض در خاورمیانه را یادآوری کرد.

شامگاه گذشته دو گفت‌وگوی تلفنی اتفاق افتاد. موضوع هر دو گفت‌وگو هم ایران بود. روحانی در تماس تلفنی با مکرون اقدام آمریکا علیه سپاه را تحریک‌آمیز خواند و خواهان اجرای تعهدات اروپا در برجام شد. بیش و کم همزمان ترامپ با محمد بن سلمان درباره نقش ریاض در در خاورمیانه و ضرورت اعمال فشار حداکثری بر ایران گفت‌وگو کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا (عکس: آرشیو)

 گفت‌وگوی تلفنی روحانی با مکرون

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) شامگاه سه‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین رئیس جمهوری اسلامی در تماس تلفنی با رئیس جمهوری فرانسه یادآوری کرد که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده اما اتحادیه اروپا هنوز منافع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای را تأمین نکرده است. مکرون خاطرنشان کرد که فرانسه و شرکای اروپایی به طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۸ آوریل/ ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

روحانی در گفت وگو با مکرون این اقدام آمریکا را تحریک‌آمیز دانست. رسانه‌های داخلی و خارجی درباره واکنش رئیس جمهوری فرانسه سکوت کرده‌اند. وزیر خارجه فرانسه بارها خواهان نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران شده است. ژان ایو لودریان سه روز قبل برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه را در دستور کار اجلاس وزیران خارجه جی-۷ در دینارد فرانسه قرار داد. اما وزیران خارجه آلمان، آمریکا، بریتانیا، ژاپن، کانادا و اتحادیه اروپا موفق نشدند در این زمینه به یک تصمیم مشترک برسند.

روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با مکرون با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۴ بار صراحتاً پایبندی ایران به توافق برجام را تأیید کرده، خواهان تسریع در فعالیت  مؤثر سازوکار مالی اروپا در چارچوب تعهدات برجام شد. رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تأکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران – پاریس در همه عرصه‌های مورد علاقه گفت: فرانسه با دقت تحولات منطقه را دنبال می‌کند و تلاش می‌کند در حد امکان منافع ایران از برجام تأمین شود. روحانی روز گذشته در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای ایران به سایر طرف‌های برجام هشدار داد که ممکن است ایران گام دیگری بردارد:

«به گروه پنج می‌گویم، به وظایفتان توجه کنید، صبر ما آستانه‌ای دارد. ممکن است ایران قدم دیگری بردارد. ما از کسی ترسی نداریم اگر صبر می‌کنیم به خاطر ضعفمان نیست به خاطر آینده منطقه و منافع ملت ایران است.»

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با محمد بن سلمان

بیش و کم همزمان با گفت‌وگوی تلفنی رئیسان جمهوری ایران و فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز ترامپ نقض ریاض در خاورمیانه و ضرورت اعمال فشار حداکثری بر ایران را به ولیعهد سعودی یادآوری کرد. ترامپ در این گفت‌وگو مناسبات تجاری دو کشور برای اقتصاد آمریکا و همچنین برای ثبات در خاورمیانه را بااهمیت دانست.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ در گفت‌وگو با محمد بن سلمان احتمالات مختلف برای اعمال فشار حداکثری بر ایران را به بحث گذاشت. ضرورت رعایت حقوق بشر در عربستان سعودی نیز از موضوعات گفت‌وگوی رئیس جمهوری آمریکا با ولیعهد سعودی بود.

ریاض از اقدام آمریکا علیه سپاه حمایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    روحانی همتای مکرون نیست. عنوان رئیس جمهور دارد ولی در بسیاری زمینه ها از جمله سیاست خارجی اختیاری ندارد، باید اجراکننده دستورهای خامنه ای باشد. حکومت اسلامی هیچ نسبتی با منافع و حقوق ملی ایرانیان ندارد. اینها از همان آغاز گفتند که به ایران و ملی و میهن و کشور اعتقادی ندارند ، اصل برایشان مکتبشان است، مکتبشان هم نه اسلام بلکه همینی است که در این چهل سال بنمایش گذاشته اند ! گرچه نه همه را . اصل برایشان حفظ حکومت و ثروت است با هر قیمتی! دشمن اصلیشان هم ملت ایران است.